تاریخ انتشار: ۰۶:۱۹ - ۰۱ مهر ۱۳۹۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
کارشناسان اقتصادی در گفتگو با رویداد۲۴ مطرح کردند؛

تحریم‌های جدید آمریکا قیمت طلا را افزایش می‌دهد/ برنامه‌های اقتصادی اعتبار ندارند

در سال‌های گذشته اعمال تحریم‌ها نه تنها روی تعاملات ایران با کشور‌های دیگر در زمینه امضای قرارداد، خرید تجهیزات و انتقال تکنولوژی تاثیر گذاشت بلکه صادرات را هم محدود کرد و ایران سهم خود را در بازار‌های جهانی از دست داد؛ مشکلاتی که با امضای برجام تا حدی رفع و باعث شد ایران به جایگاه خود در بازار‌های جهانی بازگردد اما با دور جدید تحریم‌ها مجددا ورق برگشت.

افزایش بهای طلا و ارز با دور جدید تحریمها

رویداد۲۴ تحریم‌های ۱۵ مردادماه علیه ایران، تحریم‌های جدیدی نبودند و شامل تحریم‌های ملی آمریکا علیه ایران می‌شد که از سال ۱۳۸۹ در دولت محمود احمدی‌نژاد هم علیه ایران وضع و اعمال شد. این تحریم‌ها با شروع مذاکرات ایران و ۱+۵ در سال ۱۳۹۲ به طور موقت متوقف و با اجرایی شدن برجام در دی‌ماه ۱۳۹۴ هم متوقف شد، اما مجددا در خرداد سال جاری بعد از خروج آمریکا از برجام به مرحله اجرا درامد.

به گفته برخی کارشناسان اقتصادی، کسانی که از مدت‌ها قبل احتمال اعمال تحریم‌های مجدد را می‌دادند، برای کسب سود بیشتر زمینه‌سازی می‌کردند، آمار‌ها نشان می‌دهد در یک سال و نیم اخیر بیش از ۳۰ میلیارد دلار ارز از کشور خارج شده که نشان می‌دهد این ماجرا دقیقا ماه‌ها قبل از خروج آمریکا از برجام اتفاق افتاده است. هر چند این روز‌ها سعی شده متخلفان را در قالب واردکنندگان غیرقانونی خودرو، واردکنندگان گوشی تلفن‌همراه و... تحت تعقیب قضایی قرار دهند، اما به نظر می‌رسد داستان همچنان ادامه دارد.

آمریکا از مرداد ماه امسال خرید و فروش اسکناس یا اسناد مبتنی بر دلار از سوی دولت ایران، خرید و فروش طلا و سایر فلز‌های گرانبها، خرید، تامین یا انتقال فلزاتی نظیر گرافیت را ممنوع کرد. همچنین افتتاح حساب ریالی در خارج از مرز‌های ایران و مبادله ریالی با ارقام قابل توجه، تامین مالی خارجی و خرید اوراق منتشرشده از سوی دولت ایران از جمله مواردی است که ممنوع شد.

هرچند در دور جدید تحریم‌ها که از ۱۳ آبان و کمتر از دو ماه آینده اعمال خواهد شد و هدف اصلی بخش انرژی و نفت ایران است، هرگونه مبادله مالی بین موسسات مالی بین المللی با بانک مرکزی یا موسسات مالی ممنوع خواهد شد.

ترس امید بر قیمت ارز و طلا تاثیر می‌گذارد

ابوذر مشایخی کارشناس بورس درباره تاثیر تحریم‌های جدید آمریکا به رویداد ۲۴ گفته است: اثرگذاری تحریم‌ها به متغیر‌های زیادی وابسته است زیرا قیمت حاصل چندین متغیر از تورم تا سیاست است، ضمن آنکه پیش بینی عموم مردم از ترس و دلهره تا امید نیز بسیار مهم است. همچنین متغیر‌های اقتصادی و مالی و سرمایه‌های اجتماعی و رابطه دولت و ملت هر کدام وزن خود را دارند. به عنوان مثال به لحاظ متغیر‌های صرف مالی و اقتصادی دلار نمی‌بایست از رقم ۸ هزار تومان فراتر می‌رفت اما می‌بینیم قیمت ارز و طلا هم با متغیر ترس و امید رابطه زیادی دارد.

این کارشناس بورس افزود: هر چقدر ترس بیشتر باشد فشارهای اقتصادی رو به بالا خواهد بود و هر چه امید بیشتر باشد فشارها برای تثبیت و پایین آمدن قیمت‌ها بیشتر می‌شود.

برنامه‌های اقتصادی فاقد اعتبارات لازم هستند

همچنین عباداله محمدولی عضو انجمن صنفی کارفرمایان صنعت طلا و جواهر نیز از اثرگذاری تحریم‌ها بر بازار طلا به رویداد ۲۴ گفته است: تحریم‌ها نمی‌تواند بدون عوارض برای کشور باشد و مسلما محدودیت‌هایی را به همراه دارد زیرا فشار‌های اقتصادی را تشدید خواهد کرد. این در حالی است که با سیاست‌های داخلی می‌توانستیم پادزهری برای اقدامات امریکا ایجاد کنیم، اما متاسفانه در این خصوص ضعیف عمل کردیم.

این کارشناس بازار طلا با بیان اینکه برنامه‌های اقتصادی فاقد اعتبارات لازم هستند، گفته است: طلا و ارز همسو با یکدیگر هستند و هر زمان ارز رشد داشت طلا نیز همسو با آن افزایش قیمت پیدا کرد. در عین حال ما در زمینه صنعت داخلی دچار ضعف هستیم و صنعت طلا در کشور پایدار نیست و فاز توسعه‌ای برای آن در نظر گرفته نشده است.

محمدولی گفته است: بر این باوریم که با افزایش تحریم‌ها قیمت طلا و ارز هم مجددا رشد خواهد کرد، البته از ابتدای محرم بازار طلا آرام بوده و افزایش نرخ‌ها محدود بوده است. نرخ یک مثقال طلای ۱۷ عیار پس از دهه اول محرم به  ۱ میلیون و ۷۱۰ هزار تومان و نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به ۴۰۱ هزار تومان رسیده است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: قیمت طلا ، قیمت ارز
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۳
0
3
کاش طلا ارزون بشه
نظرات شما
پیشخوان