تاریخ انتشار: ۲۰:۱۷ - ۳۱ شهريور ۱۳۹۷

افزایش ۲۰۰درصدی قیمت مواد اولیه تولید مبل/ وضعیت فعلی بازار بی‌سابقه بوده است

رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان مبلمان ایران نبود مواد اولیه را عمده‌ترین مشکل صنعت مبل کشور دانست و گفت: از ابتدای سال تا کنون قیمت مواد اولیه تا ۲۰۰درصد رشد کرده است.
افزایش ۲۰۰درصدی قیمت مواد اولیه تولید مبل/ وضعیت فعلی بازار بی‌سابقه بوده است
 


رویداد۲۴ حسن احمدیان با اشاره به ممنوعیت واردات مبل به کشور اظهار کرد: عدم اختصاص ارز دولتی، مشکل واردات مواد اولیه، عدم ترخیص مواد از گمرک و همچنین افزایش دو برابری قیمت مواد اولیه داخلی از عمده‌ترین دلایل افزایش قیمت و مشکلات صنعت مبلمان کشور است.
احمدیان با تاکید بر این که نبود مواد اولیه تولید نه تنها تولید داخلی را مختل کرده بلکه صادرات را نیز متوقف کرده است، تصریح کرد: بزرگترین مانع تولید در کشور، نبود مواد اولیه است که ریشه در افزایش نرخ ارز و عرضه نامناسب در سامانه نیما دارد.
او درباره میزان تولید و واردات مبل و لوازم جانبی آن توضیح داد: در حال حاضر برای تولید مبلمان حدود 100 درصد به خودکفایی رسیده‌ایم و واردات کم‌تر از یک درصد انجام می‌شود اما عمده واردات در حوزه مواد اولیه تولید و قطعات جانبی مبل است به طوری که حدود 40 درصد ام دی اف و 80 درصد یرق‌آلات وارد کشور می‌شود.
رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان مبلمان ایران اضافه کرد:به طور کلی هم در تولید هم واردات مواد اولیه دچار مشکل شده‌ایم، همچنین نظارتی بر انبارهای احتکار شده انجام نمی‌شود و در عین حال گمرک نیز در ترخیص مواد اولیه برای ما یک چالش جدی ایجاد کرده به طوری که بعد از صدور مجوز خروج با مشکل پرداخت مابه‌التفاوت نرخ ارز مواجه هستیم.
وی از افزایش 200درصدی قیمت مواد اولیه تولید مبل از ابتدای سال تا کنون خبر داد و گفت: از ابتدای سال قیمت مواد اولیه حدود 50 تا 200درصد افزایش داشته و برخی کالا‌های اروپایی نیز تا 4برابر گران شده، علاوه بر این افزایش قیمت، تولیدکنندگان نیز از فروش محصولات خودداری می‌کنند.
احمدیان درباره اوضاع کسبه این بازار خاطرنشان کرد: تا کنون به طور مستقیم هیچ واحد صنفی تعطیل نشده اما بیکاری و تعطیلی مقطعی به بهانه مرخصی به وفور داشته‌ایم.
او با بیان این که وضعیت فعلی بازار تا کنون بی‌سابقه بوده است، اضافه کرد: نامه‌هایی جهت رسیدگی به وضعیت بازار به اتاق بازرگانی و وزارت صمت فرستاده‌ایم اما فرآیند پیگیری‌ به شدت کند است.
رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان مبلمان ایران درباره آینده این بازار اظهار کرد: آینده بازار به تصمیمات اساسی کشور و تحریم‌های پیش رو بستگی دارد هرچند که این موارد حدود 30درصد تاثیرگذار‌ند و مابقی بستگی به اوضاع داخلی کشور دارد.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان