تاریخ انتشار: ۰۹:۰۱ - ۰۳ مهر ۱۳۹۷
دلار از مرز ۱۵ هزار تومان عبور کرد؛

سبقت گرم طلا از سکه

با آغاز فصل پاییز، سرعت رشد گرم طلا افزایش یافته است. هر گرم طلای ۱۸ عیار، روز دوشنبه ساعت ۴ بعدازظهر ۴۴۱ هزار تومان قیمت داشت که ۲۱ هزار تومان بیشتر از قیمت آن در روز یکشنبه بود.
سبقت گرم طلا از سکه
رویداد۲۴  در بازار سکه نیز روز دوشنبه افزایش قیمت‌ها ادامه یافت و این فلز گران بها با ۱۰۰ هزار تومان رشد روی عدد ۴ میلیون و ۷۰۵ هزار تومان قرار گرفت. سکه در روز دوم هفته نیز ۱۰۰ هزار تومان رشد کرده بود. با این وجود، بررسی‌ها نشان‌دهنده آن است که در ۲ روز ابتدایی پاییز هر گرم طلای ۱۸ عیار بازدهی بسیار بیشتری نسبت به سکه تمام تجربه کرده است.
 
هر گرم طلای ۱۸ عیار در آخرین روز شهریورماه، ۳۹۶ هزار تومان قیمت داشت؛ حال در ۲ روز ابتدایی مهرماه نزدیک به ۴۵ هزار تومان (معادل ۳/ ۱۱ درصد) افزایش را تجربه کرده است این در حالی است که سکه در همین بازه زمانی کمی بیش از ۴ درصد افزایش قیمت را به ثبت رسانده است. در همین بازه زمانی کوتاه، دلار نیز نسبت به سکه رشد بیشتری را تجربه کرده است. روز دوشنبه، دلار با عبور از مرز ۱۵ هزار تومانی، ساعت ۴ بعدازظهر روی عدد ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان قرار گرفت؛ این قیمت ۵۲۰ تومان از قیمت روز یکشنبه و هزار و ۱۰ تومان بیشتر از قیمت انتهای شهریورماه بود. در واقع دلار در ۲ روز ابتدایی مهرماه، حدود ۷ درصد رشد پیدا کرده است.

برخی فعالان، رشد بیشتر قیمت گرم طلا در ابتدای نیمه دوم سال را ناشی از ورود تقاضای افرادی عادی به این بازار دانسته‌اند. از نظر آنها، مردمی که آشنایی زیادی با بازار‌های دلار و سکه ندارند و بیشتر برای حفظ دارایی خود اقدام به خرید طلا می‌کنند، زمینه‌ساز موج جدیدی از این نوع تقاضا به بازار مصنوعات طلا و طلای خام شده‌اند؛ این در حالی است که عده دیگری از فعالان باور دارند، اتفاقا خریداران فعلی طلا، بیشتر از معامله‌گران حرفه‌ای تشکیل می‌شوند.
 
از نظر آن‌ها ۳ عامل موجب می‌شود که حرفه‌ای‌های بازار به سوی بازار طلا رهسپار شوند. اولین عامل مربوط به انتظارات این دسته نسبت به قیمت اونس طلاست. آن‌ها باور دارند، اونس طلا در ماه‌های اخیر بار‌ها توانسته است پس از برخورد به کف‌های قیمتی به محدوده هزار و ۲۰۰ دلار بازگردد. این دسته باور دارند، این موضوع نشان‌دهنده آن است که اونس در ماه‌های پیش‌رو توانایی رشد بیشتر قیمت را دارد و افزایش بیشتر آن قیمت طلا در بازار داخلی را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.
 
عده دیگری عوامل داخلی را در رشد قیمت طلا موثر می‌دانند. عده‌ای عنوان می‌کنند، در نیمه اول سال، قیمت دلار و سکه رشد زیادی را تجربه کرد، ولی گرم طلا نسبت به آن‌ها افزایش کمتری را ثبت کرده بود. این دسته تصور می‌کنند، در نیمه دوم سال، گرم طلا نسبت به سکه و دلار این توان را دارد که بیشتر رشد کند. همچنین آن‌ها معتقدند مردم عادی دیرتر از معامله‌گران حرفه‌ای وارد بازار می‌شوند و بیشتر نیز خرید طلا و مسکن را به‌طور سنتی در دستور کار قرار می‌دهند؛ در نتیجه معامله‌گران بزرگ بازار روی افزایش تقاضای خرد نیز در بازار حساب کرده‌اند.
 
این در حالی است که عده زیادی از معامله‌گران نیز باور دارند طلا به‌دلیل هزینه‌های اضافی مانند مالیات ارزش افزوده و اجرت فروشنده، با کمی افزایش بیشتر قیمت، از دور تقاضای افراد عادی خارج خواهد شد. این عده معتقدند سبقت گرم طلای ۱۸ از سکه و دلار موقتی خواهد بود. در روزی که گرم طلا به سوی مرز ۴۵۰ هزار تومانی گام برمی‌داشت، دلار نیز قدم‌های افزایشی را یک به یک می‌پیمود. دراین روز دلار معاملات خود را در مرز ۱۵ هزار تومان آغاز کرد، ولی به سرعت در مسیر افزایشی قرار گرفت؛ به‌طوری‌که حدود ساعت ۴ بعدازظهر در مرز ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان قرار گرفت. برخی بازیگران عنوان می‌کردند که در معاملات فردایی ساعت ۵ بعدازظهر قیمت به بالای ۱۵ هزار و ۸۰۰ تومان رفته بود.

به گفته فعالان، اخبار سیاسی زیادی در مهرماه پیش روی بازار است و احتمال دارد قیمت نوسانات افزایشی یا کاهشی بیشتری را تجربه کند. به‌عنوان مثال، تصویب لوایح مربوط به FATF یا گشایش‌های بین‌المللی در سفر رئیس‌جمهور به آمریکا می‌توانند قیمت دلار را با ریزش رو به رو کنند. در واقع هر عاملی که در انتظارات معامله‌گران اثرگذار شود، می‌تواند منجر به تغییر مسیر قیمت‌ها شود. افزایش قیمت دلار و سایر ارز‌ها در بازار آزاد در شرایطی به ثبت رسیده است که نفت به بالای قله ۸۰ دلاری رفته است.
 
افزایش بیشتر قیمت نفت می‌تواند بخشی از آثار تحریمی آمریکا بر درآمد‌های ارزی را جبران کند. هر چند که معامله‌گران نگران سخت‌تر شدن بیشتر جابه‌جایی‌های ارزی و هزینه‌های این جابه‌جایی‌ها نیز هستند. در این میان، ورود بیشتر تقاضای احتیاطی و نااطمینانی‌های سیاسی از مهم‌ترین عوامل زمینه‌ساز رشد دلار هستند.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: قیمت ارز
نظرات شما
پیشخوان