تاریخ انتشار: ۱۱:۱۱ - ۰۴ مهر ۱۳۹۷
رویداد۲۴ بررسی می‌کند؛

برنده دوئل روحانی و ترامپ در سازمان ملل که بود؟/ جنگ و صلح در نیویورک!

سخنرانی روحانی و ترامپ در سازمان ملل بازتاب گسترده‌ای داشت. کارشناسان گفته‌اند در حالیکه روحانی از مقابله با تحریم‌ها و صلح سخن گفت، اظهارات ترامپ چیزی جز ادبیات تهدید و حمله علیه ایران نداشت.
سخنان روحانی؛ کوبنده و انفجاری
رویداد۲۴ سخنرانی روحانی در سازمان ملل انجام شد و ناظران داخلی آن را سخنانی معمولی اما تاثیرگذار خوانده بودند. آنها گفته بودند روحانی در راستای پاسخ به سخنرانی ترامپ خوب عمل کرد، اما نگران بود مبادا سخنی بگوید تا باعث تألم خاطر در داخل شود! این در حالی است که ناظران خارجی نظر دیگری داشتند، روزنامه اکسپرس لندن سخنرانی روحانی در سازمان ملل کوبنده و انفجاری خوانده و نوشته است او از ترامپ به عنوان شخصیتی که یادآور نازی‌ها و قلدرهاست نام برده است.
 
این روزنامه در گزارش خود از نشست مجمع عمومی سازمان ملل که روز گذشته شاهد سخنرانی تعدادی از سران کشور‌ها از جمله روسای جمهور ایران و آمریکا بود نوشته است اظهارات حسن روحانی در مقابل سخنان ترامپ که در مقابل سران کشور‌های جهان بیان شده، از موضع قدرت بوده است؛ روحانی هرگز از نام رییس جمهور آمریکا استفاده نکرد، اما عباراتی که به کار برد به روشنی به فتنه‌گری آمریکایی اشاره داشت.
 
حسن روحانی بار‌ها سیاست‌های ترامپ را مورد نقد قرار داد و گفت آن‌ها وضعیتی شبیه به وضعیت نازی‌ها ایجاد کرده‌اند و اضافه کرد این کشور با قلدری‌های رییس جمهور آمریکا مخالف است.
 
رییس جمهور روحانی گفت: متأسفانه در جهان امروز شاهد حاکمانی هستیم که فکر می‌کنند با تقویت ناسیونالیسمِ افراطی، نژادپرستی و بیگانه ستیزی که یادآور تفکر نازی‌هاست و با زیر پا گذاشتن مقررات جهانی و تضعیف سازمان‌های بین‌المللی بهتر می‌توانند به منافع خود دست یابند یا حداقل برای کوتاه مدت، می‌توانند بر احساسات عمومی و جذب آرای مردم، تأثیر بگذارند و برای این منظور، به نمایش‌های مضحکی حتی در قالب تشکیل جلسه غیرمعمول شورای امنیت، دست می‌زنند.
 
ظریفیان: صحبت‌های روحانی متکی بر قواعد پذیرفته شده نظام بین الملل بود

غلامرضا ظریفیان درباره سخنرانی روحانی در سازمان ملل به رویداد۲۴ می‌گوید اگر بخواهیم سخنان آقای ترامپ به عنوان یک کشور بزرگ و تاثیرگذار و سخنان آقای روحانی به عنوان کشوری که سابقه تمدنی زیادی دارد مقایسه کنیم، در مجموع صحبت‌های روحانی بسیار متین و متکی بر قواعد پذیرفته شده نظام بین الملل بود و نشان داد که آمادگی گفت‎وگو را از همین کریدور پذیرفته شده نظام بین‌الملل داریم.

ظریفیان با بیان اینکه روحانی با سخنانش نشان داد ایران اهل صلح و آرامش است. گفته است البته شاید در یک فضای غیرچالشی انتظار می‌رفت که سخنان بسیار بهتری مطرح شود اما با توجه به شرایط و چالش سنگینی که با آن روبه رو هستیم، طبیعی است که بخشی از سخنان متاثر از همین چالش‌ها و دفاع از خود باشد.

از ظریفیان پرسیدیم بهتر بود رئیس‌جمهور چه سخنانی را در مجمع عمومی عنوان می‌کرد، او پاسخ داد اگر بخواهیم کمی از فشارهایی که به ما وارد می‌شود بکاهیم، باید بتوانیم روابط منطقه‌ای خودمان را سازماندهی کنیم و به بهبود روابط آشفته شده‌ای که در منطقه داریم کمک کنیم، به نظرم می‌شد تا در این باره هم در سازمان ملل صحبت شود. از سوی دیگر می‌توانستیم اشاره‌ای هم به واکنش‌های دنیا به نوع رفتار ترامپ هم داشته باشیم.

تنش‌ها میان آمریکا و ایران از زمان روی کار آمدن ترامپ بیشتر شده است. ترامپ یکی از منتقدان تهران است که در ژانویه گذشته به کاخ سفید راه پیدا کرد. او تحریم‌های اقتصادی را علیه ایران پس از خروج از توافق هسته‌ای از سر گرفت.
 
تحریم‌های سخت واشنگتن علیه ایران با هدف مجبور کردن مشتریان ایرانی برای توقف خرید نفت است و در ماه نوامبر بخش دیگری از آن از سر گرفته خواهد شد.
 
روحانی از تحریم‌ها نیز در سخنرانی خود شکایت کرد و گفت: با پایان تهدید‌ها و تحریم‌های غیر عالانه که با اصول اخلاق و قوانین بین‌المللی در تضاد است می‌توانیم دیالوگ‌ها را آغاز کنیم.
 
او گفت: پیشنهاد ما روشن است. تعهد در برابر تعهد. نقض در برابر نقض. تهدید در برابر تهدید و گام در برابر گام، به جای حرف در برابر حرف. سیاست ایران روشن است: نه جنگ، نه تحریم؛ نه تهدید، نه زورگویی؛ فقط وفای به عهد و عمل به قانون. ما از صلح و دموکراسی در همه خاورمیانه، حمایت می‌کنیم. دانش هسته‌ای را واجب و سلاح هسته‌ای را حرام می‌دانیم.
 
این در حالی است که ترامپ از فرصت سخنرانی خود در سازمان ملل برای حمله به جمهوری اسلامی و بیان این ادعا که ایران باید تا زمانی که به دیگر کشور‌ها رویکرد تهاجمی دارد، منزوی شود استفاده کرد.
 
رئیس جمهور آمریکا گفته است رهبران ایران شاهد آشوب و مرگ و خرابی بودند. آن‌ها به همسایگانشان یا به حق حاکمیت کشور‌های دیگر در منطقه احترام نمی‌گذارند.
 
رییس جمهور آمریکا همچنین گفت: دولتش کمپین فشار اقتصادی را برای جلوگیری از تامین مالی ایران و توقف نقش این کشور در در گیری‌های خاورمیانه کلید زده است.
 
او هشدار داد که تحریم‌های بیشتری بعد از ۵ نوامبر در انتظار وارد کنندگان نفت از ایران است و افزود: ایران بسیار بد عمل کرده است. ما به دنبال روابط خوب با ایرانیم، اما این اتفاق درحال حاضر نخواهد افتاد.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان