تاریخ انتشار: ۱۷:۵۳ - ۰۴ مهر ۱۳۹۷

کاهش نرخ بیکاری یزد به پشتوانه صنایع گردشگری و دانش بنیان

در حالی نرخ بیکاری در استان یزد رو به افزایش است که با تکیه بر ظرفیت‌های موجود و مغفول مانده‌ی این استان مانند گردشگری و صنایع های‌تک و دانش‌بنیان، اشتغال‌زایی طیف کثیری از جامعه فعال و حتی غیرفعال اقتصادی استان را فراهم کرد.
کاهش نرخ بیکاری یزد به پشتوانه صنایع گردشگری و دانش بنیان
 

رویداد۲۴  هر چند استان یزد طی سال‌های متمادی از شاخص‌های کشور به لحاظ نرخ پایین بیکاری بود ولی در سال‌های اخیر شاهد افزایش این نرخ بوده‌ایم و مسئولان استان در تلاش هستند با اهتمام به ظرفیت‌های اشتغال‌زایی در این خصوص برنامه‌ریزی مناسبی داشته باشند.
البته برخی کارشناسان معتقد هستند که تنها با پشتوانه برنامه‌ریزی نمی‌توان موانع اشتغال در استان را برطرف کرد بلکه باید زیرساخت‌های ایجاد اشتغال در تمام حوزه‌های نیز فراهم شود.
لزوم بنا نهادن استراتژی‌های استان بر پایه فرهنگ
«محمدحسین ریاحی» مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان یزد در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به رشد یک تا 2.5 درصدی نرخ بیکاری در سه ماهه اول استان، اظهار می‌کند: هر چند مقایسه آمار فصلی و سالیانه منطقی نیست و یکی از دلایل افزایش این نرخ در استان ناشی از همین قیاس است.
وی با بیان این که دلایل متعددی زمینه‌ساز افزایش نرخ بیکاری استان هستند، یکی از آن‌ها را بالا بودن سطح تحصیلات متقاضیان بازار کار می‌خواند و اضافه می‌کند: تمایل جمعیت غیرفعال اقتصادی به فعالیت متناسب با سطح تحصیلات خود با افزایش نرخ بیکاری استان ارتباط مستقیمی دارد.
این مسئول در مورد راهکارهای مقابله با بیکاری در استان نیز تصریح می‌کند: بنا نهادن استراتژی‌های استان بر پایه فرهنگ به جای صنعت، یکی از این راهکارهاست.
وی راهکار دیگر کاهش نرخ بیکاری در استان را پتانسل ذاتی آن در حوزه گردشگری می‌داند و عنوان می‌کند: خوشبختانه جایگاه مطلوب گردشگری و رتبه خوب صنایع دستی یزد در دنیا عاملی است که می‌تواند منجر به اشتغالزایی مناسبی در استان شود .
ریاحی همچنین به ظرفیت‌های گردشگری سلامت استان اشاره می‌کند و می‌گوید: استان یزد در بخش خدمات بهداشتی و درمانی نیز دارای پزشکان کارآمدی است و چنانچه تکنولوژی‌های منتهی به این مشاغل هر چه سریع‌تر وارد استان شود، می‌تواند چالش‌های اشتغال در این حوزه را مدیریت کرد .
وی روی آوردن به مشاغل دانش بنیان را یکی دیگر از این راهکار‌ها برمی‌شمارد و تصریح می‌کند: ایجاد صنایع های‌تک،  دانش‌بنیان و کم‌آبخواه می‌تواند منجر به افزایش اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی در استان شود که باید مورد توجه قرار گیرد .
ضرورت توسعه بازارهای ملی و بین‌المللی صنایع دستی
«سید مصطفی فاطمی» مدیر کل میراث فرهنگ، صنایع دستی و گردشگری استان یزد با اشاره به این که یکی از پتانسیل‌های استان در صنعت گردشگری، صنایع دستی است، به خبرنگار ایسنا می‌گوید: هر چند استان یزد در زمینه صنایع دستی، غنی است اما در زمینه برخورداری از بازار مناسب این حوزه دچار ضعف است.
وی اضافه می‌کند: باید برای ایجاد بازار مناسب صنایع دستی در سطح کشور و حتی بین‌المللی اقدام شود چرا که با برخورداری از بازار مناسب می‌توان شاهد رونق تولید و افزایش اشتغال در این زمینه بود .
«محمدرضا دهقانی مهرجردی» معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی استان هم در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به بیش از یک‌هزار و 500 فعال در حوزه‌های مختلف صنایع دستی استان به ویژه نساجی سنتی و طلاسازی، اظهار می‌کند: خوشبختانه تسهیلات مناسبی برای اشتغال‌زایی در بخش صنایع‌دستی اختصاص یافته و برای متقاضیان فعالیت در این بخش نیز دوره‌های آموزشی کوتاه مدت و آکادمیک بسیار موثر واقع شده است .
این مسئول برگزاری نمایشگاه‌ ‎ های ملی و بین‌المللی را در راستای ایجاد بازار مناسب برای صنایع دستی ذکر می‌کند و می‌گوید: خوشبختانه استان یزد در این زمینه پیشرو بوده و با استقبال بسیار مناسبی نیز روبرو شده ‌است .
وی با اشاره به اختلال در حوزه صادرات صنایع دستی یزد، بیان می‌کند: هر چند به دلیل مشکلات اقتصادی موجود در کشور این امکان از یزد سلب شده و هزینه‌های زیادی را برای صادرات محصولات متحمل می‌شویم اما در این مورد در حال رایزنی هستیم و امیدواریم که بتوانیم دامنه بازار صنایع دستی استان را به دیگر کشورها هم بسط دهیم .
ایجاد اشتغال پایدار با توسعه صنایع دانش‌بنیان
معاون صنایع دستی استان، با اشاره به این که یزد یکی از استان‌های پیشرو در تولید و به روز کردن تجهیزات و دستگاه ‎ های حوزه صنایع‌دستی است، بیان می‌کند: استان یزد با بکارگیری نیروهای متخصص، دانشگاهی و هم‌چنین شرکت‌های دانش‌بنیان در این امر به تولیدات بسیار خوبی دست یافته و یکی از تامین‌کنندگان تجهیزات صنایع دستی کشور محسوب می‌شود .
وی اضافه می‌کند: علاوه بر آن نیز بزرگترین فروشگاه آنلاین صنایع دستی کشور متعلق به یزد است که در حال حاضر وارد تبادلات بین‌المللی شده است .
«داریوش پورسراجیان» مدیر عامل پارک علم و فناوری استان یزد هم در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای ایجاد اشتغال پایدار، می‌گوید: در حال حاضر یک‌هزار و 757 نفر در قالب چهار مرکز رشد دانش‌بنیان در استان مشغول به فعالیت هستند .
وی تصریح می‌کند: 738 نفر از مجموع فعالان شاغل در حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان استان مربوط به حوزه فناوری‌اطلاعات، 207 نفر در حوزه علوم انسانی، 178 نفر درحوزه شهرستانی و مابقی در حوزه بیوتکنولوژی فعال هستند.
ظرفیت‌های مغفول‌مانده در حوزه گردشگری سلامت
«علی دلشاد» عضو هیات علمی دانشگاه یزد هم به ظرفیت‌های درمانی یزد و نقش آنها در اشتغالزایی برای استان اشاره و در این باره در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایسنا، تصریح می‌کند: شهرهای بزرگی مانند تهران، مشهد، شیراز، یزد، سنندج و ارومیه به دلیل تخصص و امکانات پزشکی، علاوه بر مسافران داخلی متقاضی درمان، میزبان مسافران و متقاضیان خدمات درمانی از کشورهای مختلف اروپایی و آسیایی نیز هستند .
وی در مورد یزد به عنوان یکی از قطب‌های پزشکی کشور، عنوان می‌کند: یزد دارای ظرفیت‌های بالایی در حوزه گردشگری سلامت است چرا که دارای نیروهای متخصص توانمند و بیمارستان‌های مجهز پزشکی است لذا در صورت برنامه‌ریزی و اجرای صحیح می‏تواند به عنوان یکی از قطب‌های عمده سلامت کشور و حتی جهان مطرح شود.
دلشاد با انتقاد از مغفول ماندن توانمندی‏ها و منابع بسیار استان در حوزه گردشگری سلامت، اظهار می‌کند: مجموعه روستاهای ییلاقی اطراف شیرکوه یکی از منابع مهم جهت تامین فضای مناسب برای دوران پس از درمان گردشگران غیرایرانی و  غیریزدی متقاضی خدمات درمانی است.
وی در مورد زیرساخت‌های موجود در استان بیان می‌کند: یزد علی‏رغم برخورداری از زیرساخت‏‏‌هایی مانند فرودگاه بین‏‌المللی، قرارگیری در مسیر ترانزیتی شمال به جنوب، وجود خطوط ریلی و پایانه‏‌های مسافربری درون شهری و برون شهری، سیستم‏‌های مناسب انرژی و آبرسانی، دفع مواد زائد و خدمات بهداشتی مطلوب، از نظر نرم‏‏‌افزاری در حوزه گردشگری سلامت ضعیف عمل کرده است.
این مسئول در مورد ضعف‌های گردشگری سلامت در استان یزد بیان می‏کند: برخی از شهرهای کشور مانند مشهد و تهران اقداماتی در حوزه تاسیس هتل‏‏‌بیمارستان‌ انجام داده‌اند به طوری که هم زمان علاوه بر ارائه خدمات مهمان‏‌نوازی، خدمات پزشکی را نیز ارائه می‏‌دهند ولی در یزد، بیماران پس از درمان رها می‌شوند و توجهی به دوران نقاهت و حتی دوران پس از نقاهت آنها نمی‏‌شود.
وی ادامه می‌دهد: این مسئله در صورت پرداختن به آن می‌تواند به افزایش هزینه مسافران و گردشگران و ایجاد چرخه و گردش اقتصادی بیشتر در استان یزد نیز منجر شود .
وی به ضعف‏‌های موجود در حوزه خدمات پاراکلینیکال و حتی کلینیکال نیز اشاره می‏کند و می ‎ گوید: بیمار پس از دوره درمان رها می‌شود و به پیگیری‌های بعد از درمان، وضعیت همراهان و چکاپ او بی‌اعتنایی می‌شود در صورتی که مدنظر قرار دادن تمامی این موارد، موجب افزایش میزان هزینه گردشگران و در نهایت بالا رفتن درآمدهای گردشگری سلامت و علاوه بر اینها ایجاد اشتغال بیشتر خواهد شد.
دلشاد اعطای ویزاهای الکترونیک و تسهیل صدور ویزا برای بیماران و متقاضیان خدمات گردشگری سلامت را منجر به افزایش ورود گردشگران سلامت به کشور و استان می‏‌داند و تاکید می‌‏‏کند: این قبیل خدمات علاوه بر مهیا بودن کلیه خدمات و تسهیلات برای این نوع گردشگران، در بهبود تجربه گردشگری آنها نیز نقش مهمی ایفا می‏‌کند.
منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان