تاریخ انتشار: ۱۸:۴۷ - ۰۴ مهر ۱۳۹۷
ترامپ در نشست شورای امنیت:

برجام اجازه دستیابی ایران به منابع مالی را داد/ به زودی خبر‌های خوبی از کره‌شمالی می‌شنوید/ چین به دنبال دخالت در انتخابات آمریکا است

نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد با ریاست رئیس‌جمهوری آمریکا آغاز شد.
رویداد۲۴«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا طی سخنانی در آغاز نشست شورای امنیت گفت که حفظ صلح و امنیت و منع به کارگیری سلاح‌های کشتار امنیت محور این نشست است. خوشحال هستم که ریاست این جلسه شورای امنیت را بر عهده بگیرم. این افتخار من است که به روسای محترم کشورهایی که امروز کنار ما هستند خوشامد بگویم. همچنین به «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل که به ما محلق شد.

شورای امنیت بند ۲ جلسه را به بحث خواهد گذاشت. به عنوان رئیس جمهوری آمریکا سخنان خود را آغاز می‌کنم. صحبت درباره مقابله با به کارگیری سلاح‌های مخرب شیمیایی و هسته‌ای و راه های استفاده از آنها است. ملت‌های جهان مدت‌هاست فهمیده‌اند این سلاح‌ها به قدری خطرناک هستند که نباید اجازه به کارگیری آن را بدهیم. از زمانی که من رئیس‌جمهور شده‌ام اجازه استفاده از آنها را نداده‌ام. آمریکا از اولین کشورهایی بود که استفاده از سلاح‌های میکروبی را طرد کرد و از زمان جنگ جهانی پیشتاز جلوگیری از استفاده از این سلاح‌ها بودیم. همین اواخر نیز در سوریه مانع این امر شدیم در این راستا از تلاش‌های انگلیس و فرانسه تشکر می‌کنیم.
وی طی سخنانی بی‌اساس مدعی شد: حکومت ایران به صدور خشونت و هرج و مرج دست زده و به طور پنهانی برنامه‌هایی را آغاز کرده که تسلیحات را به خاورمیانه ارسال کند. ایران حامی اصلی تروریسم است. این حکومت نباید اجازه داشتن این تسلیحات را داشته باشد به همین دلیل اوایل امسال اعلام کردم که از برجام خارج می‌شوم. این توافق اجازه دسترسی ایران به منابع مالی را داد. از زمانی که برجام امضا شد، تهاجم ایران اضافه شد.

ترامپ همچنین ادعا کرد: آنها (مسئولان ایران) در آن زمان به پول نقد برای تهاجم‌گری نیاز داشتند. بعد از برجام این توسعه‌طلبی بیشتر شد و برای گسترش تروریسم از آن استفاده کردند.

وی افزود: بعد از خروج آمریکا ما تحریم‌ها را بر ایران اعمال کردیم و این تحریم‌ها از ۱۳ آبان اجرا می‌شود و بعد از آن تحریم بیشتری اعمال می‌کنیم تا با طیف رفتارهای سوء ایران مقابله کنیم. هر نهادی در این مسیر با ما همراه نباشد، با عواقب جدی روبه‌رو می‌شود.

رئیس‌جمهوری آمریکا در ادامه گفت: از شما می خواهم با آمریکا برای مقابله با ایران کار کنید که تضمین کنیم ایران هرگز دستش به بمب نرسد .

وی یادآور شد: از ایران، روسیه و سوریه تشکر می‌کنم که حمله خود را در ادلب را با درخواست من کاهش دادند آن هم تنها به این بهانه که سه هزار و ۵۰۰ تروریست را دنبال کنند. امیدوارم این خویشتن‌داری ادامه پیدا کند از ترکیه تشکر می‌کنم که در این راه کمک کرد. ما برای نجات غیرنظامیان آماده‌ایم هر کاری انجام دهیم.

ترامپ خاطرنشان کرد: در صحبت دیروز، من تعهد دولتم را برای ایجاد صلح پایدار اعلام کردم. اخیرا فهمیدم چین سعی کرده در انتخابات میان دوره‌ای ما دخالت می‌کند. چین نمی‌خواهد دولت من در این انتخابات برنده شود چون اولین رئیس‌جمهوری هستم که مقابل چین در تجارت ایستاده و نمی‌خواهیم در انتخابات ما دخالت کنند.

وی با اشاره به مذاکرات خود با رهبر کره شمالی یادآور شد: نتایج تلاش تاریخی خود برای صلح در شبه جزیره کره را شاهد بودیم. ما بسیار افتخار می‌کنیم کره شمالی از نوامبر گذشته آزمایش هسته‌ای و نظامی انجام نداده است، گروگان‌ها و بقایای قهرمانان ما به خاک وطن برگشتند.

رئیس‌جمهوری آمریکا گفت: با کیم دیدار کردم و او بر پاکسازی منطقه از سلاح شیمیایی تاکید کرد. به من در نامه‌ای ارسال کرد و ما قطعا به توافق می‌رسیم. برای تضمین پیشرفت باید تحریم‌های سازمان ملل را همچنان اجرا کنیم تا زمانی که خلع سلاح در کره انجام شود.

وی ادامه داد: برخی ملت‌ها در حال زیر پا گذاشتن تحریم‌های سازمان ملل هستند امنیت جهان بسته به اجرای کامل قطعنامه‌ها است. مهم‌تر این است رهبر کره شمالی که من به او علاقه‌مند شدم دنبال صلح برای کشورش است فکر می‌کنم به زودی خبرهای خوشی از کره شمالی در ماه‌ها و سال‌های آینده خواهید شنید.‎

ترامپ با بیان اینکه من بسیار قدردان سخنان رئیس‌جمهور کره‌جنوبی درباره خودم هستم، اظهار داشت: کار کردن با رئیس‌جمهور کره‌جنوبی برای من افتخارآمیز است. کار کردن با سران چین و ژاپن نیز لذتبخش است. هر کدام از ما رهبران کشورهایی هستیم؛ برای موفقیت، نمایندگان همه کشورها باید با هم کار کنیم تا امنیت را جایگزین جنگ بکنیم.
 
 
منبع: ایلنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان