تاریخ انتشار: ۱۲:۴۴ - ۱۷ خرداد ۱۳۹۵
تعداد نظرات: ۱ نظر

باهنر: قصد کاندیداتوری ریاست جمهوری ندارم

رییس جبهه پیروان خط امام و رهبری گفت: مجلس دهم ظرفیت همکاری با دولت در حل مشکلات مردم را به صورت بالقوه دارد و ان شاء الله این ظرفیت بالفعل شود.
رییس جبهه پیروان خط امام و رهبری گفت: مجلس دهم ظرفیت همکاری با دولت در حل مشکلات مردم را به صورت بالقوه دارد و ان شاء الله این ظرفیت بالفعل شود.

محمدرضا باهنر در نشست خبری با موضوع بررسی مسائل روز کشور در رابطه با میزان همسویی مجلس دهم با دولت افزود: همسویی مجلس و دولت در بره‌های مختلف مطرح بوده و همواره غلظت آن متفاوت بوده است. به طور مثال حتی در مجلس ششم که با دولت اصلاح طلب همسو بود، درگیری‌هایی نیز وجود داشت.

رییس جبهه پیروان خط امام و رهبری با بیان این که انطباق مجلس بر مواضع دولت آرزویی دست نیافتنی است، خاطرنشان کرد:‌ معمولا دولت‌ها تلاش دارند مجلسی همسو با خود را شکل دهند، اما این اتفاق نمی‌افتد.

وی با بیان این که در نگاه کلان قوا موظف به همکاری با یکدیگر هستند و این موضوع همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز بوده است افزود: قوا برای مقابله با هم در قانون اساسی طراحی نشده‌اند بلکه وظیفه‌شان همکاری و همدلی و همراهی است.

باهنر خاطر نشان کرد:‌نمایندگان موظف هستند از دولت در کارهای مثبتی که برای حل مشکلات مردم انجام می‌دهند حمایت کنند و این تکلیف سیاسی و شرعی نمایندگان است البته باید در خلال آن عملکرد دولت را رصد کنند.

وی با بیان اینکه جایگاه سه قوه جایگاه همکاری و همدلی است، البته نباید تابع همدیگر باشند افزود: نمایندگان باید مطالبات مردم و وظایف شرعی خود را شاخص قرار دهند و هر جا دولت در این راستا قدم برداشت آن را حمایت کرده و هر جا کوتاهی داشت تذکرات لازم را بدهند.

باهنر همچنین در پاسخ به سوالی درمورد وضعیت فراکسیون‌ها در مجلس دهم به ویژه وضعیت فراکسیون ولایت گفت:‌در کشورهایی که احزاب قدرتمند دارند و نماینده به پارلمان می‌فرستند، معمولا فعالان پارلمان در دو فراکسیون هستند و بقیه آنها وزنه تعادل می‌شوند. یعنی اگر یک فراکسیون اکثریت قاطع داشته باشد کار را جلو خواهد برد، اما اگر در پارلمان اکثریتی نباشد فراکسیون‌های خرد وزنه تعادل شده و ائتلاف می‌کند، اما در کشور ما فراکسیون‌ها مثل کشورهای حزبی عمل نمی‌کنند و حالت شناور دارند.

وی با اشاره به این که در مجلس دهم به صورت رسمی امکان شکل گیری فراکسیون اکثریت ایجاد نشده است، گفت: اگر مستقلین به صورت تشکل و حزب می‌شدند می توانستند مرکزیت جدی پیدا کنند، اما اشکال‌شان این است که جمعشان زیاد است اما تفرقه در میانشان نیز بسیاراست.

وی با اشاره به این که خوشبختانه در مجلس دهم اصولگرایان و اصلاح طلبان ومستقلین کارشان را خوب شروع کردند تصریح کرد: به نظرم اتفاق تغییر دهنده‌ای در شکل گیری فراکسیون‌های مجلس به وجود نیاید البته طبیعی است که در همه احزاب و تشکل‌ها حتی اعضای شورای مرکزی‌شان اختلاف نظرهایی داشته باشند، اما نتیجه کارها تصمیم واحد است.

وی با تاکید براینکه اکثر تصمیمات در مجلس عموما سیاسی نیستند توضیح داد: کارهای کارشناسی و تخصصی و بخشی و منطقه‌ای و سیاست خارجی در اغلب تصمیمات مجلس اتفاق می‌افتد و تصمیمات سیاسی مجلس واقعا محدود هستند و شاید حدود 10 تا 15 درصد را تشکیل بدهند، بنابراین بقیه کار مجلس مباحث کارشناسی است که دیگر فراکسیون‌های سیاسی در آن تاثیری ندارند.

باهنر در پاسخ به سوالی مبنی بر این که برنامه اصولگرایان برای انتخابات 96 چیست ، گفت: برای این دوره انتخابات ریاست جمهوری و شورای اسلامی شهر و روستا و میان دوره‌ای چند حوزه‌ی مجلس را داریم که تشکیلات سیاسی ، کارهای حزبی‌شان را انجام خواهند داد. اما آنچه در واقعیت اتفاق می‌افتد این است که تا الان 400 مجوز حزب در وزارت کشور صادر شده که عملا 80 درصدشان روی کاغذ است و نیمی از 20 درصد باقیمانده نیز فعال زمان انتخابات هستند . پس تنها حدود 8 درصد احزاب کار مستمر انجام می‌دهند ازجمله جبهه پیروان خط امام و رهبری.

رییس جبهه پیروان خط امام و رهبری افزود:‌ در مورد انتخابات ریاست جمهوری تجربه نشان داده است که حدود 3 تا 4 ماه آخر فعالیت‌ها شکل می‌گیرد و جبهه‌ها روشن می‌شود.

وی در پاسخ به سوالی در مورد احتمال حضور احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست جمهوری و واکنش اصولگرایان گفت: ابتدا باید دید که آقای احمدی‌نژاد به عرصه‌ی انتخاباتی وارد می‌شوند یا خیر، بنابراین هنوز زود است که در این زمینه جمع بندی داشته باشیم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی براین که عده‌ای از اصولگرایان تلاش دارند که ریاست جمهوری آقا روحانی یک دوره‌ای شود ارزیابی شما چیست؟ تصریح کرد: این که آقای روحانی یا هر رئیس جمهور دیگر متوقع باشد که در کشور مخالف نداشته باشد امکان پذیر نیست، بنابراین ممکن است عده‌ای علاقه داشته باشند که دولت روحانی یک دوره‌ای باشد، اما لزوما علاقه آنها نیز به کرسی نخواهد نشست. چرا که تجربه نشان داده ریاست جمهوری در کشور ما دو دوره‌ای است اما در سیاست اتفاق غیر ممکن وجود ندارد.

باهنر گفت: دولت یازدهم در 7 – 8 ماه آینده باید تلاش‌های خود را برای تحقق اهداف باقیمانده انجام دهد البته در 3 – 4 مورد از اهداف به خوبی به جمع بندی رسیده است، اما در چند مورد کارها به زمین مانده‌اند، معتقدم تنها 30 درصد مشکلات اقتصادی به تحریم ها مربوط می شوند. و برای 70 درصد باقیمانده باید عملکردها اصلاح شوند.

باهنر در پاسخ به این پرسش که در فضای سیاسی این تحلیل مطرح می‌شود که احتمالا آقای روحانی برای انتخابات 96 رد صلاحیت خواهد شد، ارزیابی شما از این تحلیل‌ها چیست؟ گفت : در مورد رد صلاحیت آقای روحانی هیچ ادله‌ای وجود ندارد البته ممکن است افراد یا احزابی که با ایشان مخالف هستند از هر امکان و تبلیغی برای بیان نظرشان استفاده کنند، اما ما که مدعی اسلام هستیم باید مراقب باشیم در رقابت‌های سیاسی از بداخلاقی‌ها بپرهیزیم. البته این نظر هم وجود دارد که این صحبت‌های پیشگیرانه از سوی برخی دوستان آقای روحانی مطرح می‌شود،اما این که بگوییم ایشان صلاحیت ریاست جمهوری ندارند چنین چیزی تا به حال مطرح نشده است.

وی در پاسخ به این پرسش که اصولگرایان چه کسی را برای مقابله با روحانی در انتخابات 96 مد نظر دارند گفت: اگر هم داشتیم اسمش را نمی‌گفتیم اما نداریم چون هنوز تصمیمی نگرفته‌ایم، چرا که هنوز روشن نیست اصولگرایان از آقای روحانی حمایت کنند یا نکنند و یا برای آقای روحانی سر و صدا در نظر بگیرند که همه اینها به عملکرد دولت یازدهم در سال 95 بستگی دارد.

عضو جبهه پیروان خط امام و رهبری در جواب این سوال که آمریکا در گزارش سالانه وزارت خانه خود ایران را بزرگترین حامی تروریست خوانده است ، نظر شما دراین رابطه چیست تصریح کرد: پاسخ روشن است چون ما آمریکا را شیطان بزرگ می‌دانیم . در ماهیت آمریکا اتفاق جدیدی نیفتاده و تغییر موضع نداده و حتی در برجام هم بارها رهبری تذکر دادند که آمریکا قابل اعتماد نیست و سابقه‌ی این را دارد که زیر امضای خود بزند پس در این مسیر باید قدم به قدم مراقبت کرد.

دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین ادامه داد: دفعه اول نیست که آمریکا از این غلط ها می‌کند و همواره با ما دشمنی کرده است اما اگر آمریکا لحظه‌ای احساس کند می‌تواند حرکتی برای نابودی نظام جمهوری اسلامی انجام دهد حتما اقدام خواهد کرد و این که حمله نظامی نمی‌کند برای این است که خودش می‌داند هیچ غلطی نمی‌تواند انجام دهد. پس طبیعی است که آمریکا به عنوان شیطان بزرگ هر روز توطئه‌ای جدید را مطرح کند.

وی در رابطه با مواضع اخیر علی لاریجانی در تمجید دولت یازدهم و نقد دو دولت قبلی گفت: بهتر است در مورد مواضع سیاست‌مداران از خودشان سوال شود اما نظر من در مورد دولت یازدهم این است که در 3-4 هدف موفق بوده است، اما در مورد اهداف اقتصادی به ویژه رکود اقدام ملموسی نداشته است و به طور کل عملکرد دولت یازدهم را در حوزه‌هایی که موفق بوده است قابل دفاع می‌دانم و در مورد دولت‌ های دهم و نهم نیز نباید قضاوت سیاه و سفید داشته باشیم اما نقدهایی به این دو دولت و تصمیم‌گیری‌ها و برخی شلوغ کاری‌هایشان دارم .

عضو جبهه پیروان خط امام و رهبری در رابطه طرح نقدهای آشکار به شخص محموداحمدی‌نژاد گفت: طبیعی است که آقای لاریجانی از عملکرد آقای احمدی‌نژاد راضی نیستند و برداشت مثبتی از عملکرد دولت نهم و دهم ندارد. بنده نیز معدل دولت نهم و دهم را مثبت ارزیابی نمی‌کنم البته معتقدم نکات مثبتی داشته است که می‌تواند تقویت شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا برای انتخابات ریاست جمهوری 96 کاندید خواهد شد گفت: خیر این خواب‌ها تعبیر نمی‌شود و ما با دکتر روحانی کار داریم بنابراین به هیچ وجه قصد کاندیداتوری ندارم و جزو کاندیداها نیستم.

باهنر در مورد پیروزی آقای لاریجانی در ریاست مجلس و وزن کشی‌های اصلاح طلبان و اصولگرایان در این رابطه توضیح داد:‌اگر اصلاح طلبان می‌توانستند یک رای به 103 رای خود اضافه کنند حتما کوتاه نمی‌آمدند و حداقل ارزیابی که از فضای مجلس می‌توان داشت این است که اصلاح طلبان اکثریت ندارند. البته آقای لاریجانی نیز مشی خاص خود را دارد و شخصیتی اصولگرا هستند و طبیعی است که در لایه‌های مختلف اصولگرایی نقدهایی به یکدیگر مطرح شود اما آنچه مهم است نتیجه‌ی نهایی است که در شرایط فعلی ریاست مجلس و اکثریت اعضای هیات رئیسه با اصولگرایان است.

وی همچنین به تاکیدات اخیر مقام معظم رهبری در مورد مساله نفوذ اشاره کرد و گفت: همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند مسائل فرهنگی در دراز مدت مهمتر از مسائل اقتصادی هستند و باید دقت لازم در موضوعات فرهنگی، نفوذ فرهنگی و ولنگاری‌های فرهنگی داشته باشیم.

باهنر همچنین در رابطه با عملکرد شورایی که از سوی شورای امنیت ملی برای رسیدگی به برجام شکل گرفته است گفت:‌ این شورا وظیفه رسانه‌ای و تبلیغاتی ندارد، بلکه وظیفه‌اش مراقبت و رصد عملیات است و در صورتی که قرار به تصمیم‌گیری اجرایی شد اقدام کند پس قرار نیست کار رسانه‌ای داشته باشد.
منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷
0
1
معلومه که ندارید قربان. از میزان محبوبیت خود و جریان مطبوعتان به خوبی آگاهید. در مجموع جریان اصولگرا بدون تمسک به "معجزات" خاص خودش هرگز نمیتونه در هیچ انتخاباتی پیروز بشه.
نظرات شما
پیشخوان