تاریخ انتشار: ۱۷:۱۹ - ۰۱ بهمن ۱۳۹۸
تعداد نظرات: ۴ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

تحریم یا تایید صلاحیت؟/ دوگانه اصلاح طلبان برای حضور در انتخابات مجلس یازدهم

پس از رد صلاحیت گسترده اصلاح طلبان در انتخابات، گزینه حضور مشروط یا حضور بدون ارائه لیست یکی از مواردی است که در دستور کار این جریان سیاسی قرار گرفته است. حسن رسولی می‌گوید: در یکی دو روز آینده تصمیمات مهمی گرفته خواهد شد. البته همه می‌دانند تا زمانی که نتایج نهایی تایید صلاحیت‌ها نیاید (نتایج معمولا تا یک روز مانده به تبلیغات هم قابل تغییر است) هیچ چیز به صورت قطعی اعلام نخواهد شد اما فضا، فضای عدم شرکت جریان اصلاحات در انتخابات است.

لیست انتخابات اصلاح طلبان

رویداد۲۴ اصلاح طلبان در وضعیت نامناسبی برای حضور انتخابات قرار دارند؛ حتی محافظه‌کارترین احزاب اصلاح‌طلب نیز به صراحت از حضور در انتخابات صحبت نمی‌کنند. چهره‌های شناخته‌شده‌تر خانه کارگر و ندای ایرانیان نیز در پاسخ به رویداد۲۴ خیلی خود را به صحبت درباره انتخابات مشتاق نشان نمی‌دهند. این دو حزب تقریبا اکثر نیروهای خود را در میان تایید صلاحیت شده‌ها می‌بینند. از خانه کارگر، علیرضا محجوب و سهیلا جلودارزاده تایید شده‌اند و از ندای ایرانیان هم نام محمدحسین شیخ محمدی معاون سیاسی حزب در میان تایید صلاحیت شده‌ها دیده می‌شود.

با این حال فضای رد صلاحیت حداکثری باعث تعجب سایت اصولگرای مشرق نیوز هم شده است. این سایت در تحلیل خود می‌نویسد: «تعداد قابل‌توجهی از نیروهای سیاسی این جریان مثل چهره‌های نام‌آشنایی از جریان رقیب نتوانستند از فیلتر شورای نگهبان عبور کنند و حالا همین موضوع دایره انتخاب و بستن لیست‌های انتخاباتی را تنگ‌تر کرده است. تنگ شدن این دایره البته صرفا ریشه در ماجرای بررسی صلاحیت‌ها ندارد و بخش قابل‌توجهی از زمینه‌های آن به خودداری بحث‌برانگیز بسیاری از چهره‌های اصلاح‌طلب از ثبت‌نام و کاندیداتوری بازمی‌گردد؛ اتفاقی که از همان ساعات پایانی ثبت‌نام و با روشن شدن وضعیت میزان حضور کاندیداهای شاخص این جریان، به محلی برای مناقشات آنچنانی تبدیل شد. گروهی پیشاپیش ترجیح دادند توپ را در زمین شورای نگهبان بیندازند و با توسل به پیشگویی‌های نوستراداموس‌گونه! عامل استقبال سرد اصلاح‌طلبان را از کاندیداتوری به نظارت استصوابی نسبت دهند.»

این سایت در ادامه تحلیل کرده است که «ممکن است اصلاح طلبان به صورت محدود وارد عرصه انتخابات شوند. تحلیلی که بعید نیست با توجه به اخبار محرمانه این سایت از جلسات شورای نگهبان باشد.»


بیشتر بخوانید: لیست احتمالی اصلاح طلبان بعد از تایید صلاحیت‌ها/جا برای ۱۷ نفر خالی است!


اما این تمام ماجرا نیست. جواد امام دبیرکل مجمع ایثارگران اصلاح طلب به رویداد۲۴ می‌گوید در کل کشور به استثنای تهران، با اغماض میتوان گفت تا امروز حداکثر ۲۵ نفر از اصلاح‌طلبان تایید شدند و مابقی قلع و قمع شدند. اصلاح طلبان امروز در پانزده استان مثل سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، قم، چهارمحال وبختیاری، گلستان، سمنان و ...  هیچ کاندیدای اصلاح طلبی ندارند و در استان‌هایی مثل مازندران، گیلان، آذربایجان غربی، خوزستان و... تنها یک‌نفر و در استان‌های بزرگ مثل آذربایجان شرقی و اصفهان در هرکدام ۲ نفر نامزد اصلاح طلب باقی مانده و تایید شده است. در شهرستان های استان تهران هم فقط یک گزینه باقی مانده است.

امام که مسئول استان‌های ستاد انتخاباتی اصلاح طلبان است درباره نامزدهای تایید شده هم اطلاعات خوبی دارد. او می‌گوید حالا همین تعداد بسیار اندک و محدودی هم که تایید شده‌اند، دو نکته قابل توجه دارد: نخست اینکه در استان‌هایی که امکان مشارکت مردم بیشتر بوده، کلا نامزدهای اصلاح‌طلب را حذف کردند و در جاهایی مثل شهر تهران که بر اساس نظرسنجی‌ها مشارکت پایین‌تری اعلام شده تعدادی را تایید کردند. دیگر آنکه در همان معدود شهرهایی که نامزد تایید شده داریم، کسی را که احتمال رای بیشتری داشته را رد کردند و گزینه‌ای که احتمال رای آوری کمتری داشته را تایید کردند. باتوجه به توضیحات فوق، تکلیف شرکت در انتخابات  روشن شد.

حسن رسولی به رویداد۲۴ می‌گوید: در یکی دو روز آینده تصمیمات مهمی گرفته خواهد شد. البته همه می‌دانند تا زمانی که نتایج نهایی تایید صلاحیت‌ها نیاید (نتایج معمولا تا یک روز مانده به تبلیغات هم قابل تغییر است) هیچ چیز به صورت قطعی اعلام نخواهد شد اما فضا، فضای عدم شرکت جریان اصلاحات در انتخابات است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۱
0
0
برای این که رفع تکلیف کنید بفرمایید ما به صورت فردی و شخصی در انتخابات شرکت خواهیم کرد ولی لیستی ارایه نخواهیم کرد.
یک حرکت عاقلانه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۱
0
0
برای این که رفع تکلیف کنید بفرمایید ما به صورت فردی و شخصی در انتخابات شرکت خواهیم کرد ولی لیستی ارایه نخواهیم کرد.
یک حرکت عاقلانه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۱
1
0
باید در برابر این زورگویی در خواست تجمع در تهران داشته باشند، البته اگر بخار داشته باشند.
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۱۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۲
1
0
همه این آدم هایی که سرو صدا راه انداختند داخل یک اتوبوس جا می شوند. و تایید یا عدم تایید آنها و همچنین تحریم و یا عدم تحریم آنها تاثیر نا چیزی در روند انتخابات می گذارد. مردم مشکلات و گرفتاریهای خودشان را دارند و به این هیاهو ها توجه ندارند.
نظرات شما
پیشخوان