تاریخ انتشار: ۱۵:۵۲ - ۰۱ بهمن ۱۳۹۸

چرا در اوج بلایای طبیعی هلال احمر رئیس ندارد؟

عضو شورای عالی هلال‌احمر با بیان اینکه این شورا وظیفه خود را در معرفی دو نفر برای ریاست جمعیت هلال احمر انجام داده است، گفت:‌ رئیس‌جمهور باید پاسخ دهد که چرا رئیس این جمعیت را معرفی نمی‌کند.

 هلال احمر

رویداد۲۴ هادی پژوهش جهرمی، عضو شورای عالی هلال‌احمر در پاسخ به این پرسش که «در جلسه شب گذشته شورای عالی هلال‌احمر در خصوص چه موضوعاتی صحبت شد؟»، اظهار داشت: در این جلسه بیشتر گزارش مربوط به سیل اخیر بررسی شد و در خصوص موضوع انتخاب رئیس جمعیت هلال‌احمر تصمیم‌گیری نشد.

وی در پاسخ به این پرسش که «آیا قصد دارید افراد جدیدی را برای انتخاب رئیس جمعیت هلال‌احمر به رئیس جمهور معرفی کنید؟»،‌گفت: خیر، بنا نیست ما افراد جدیدی را معرفی کنیم بلکه همان افرادی که قبلاً انتخاب و معرفی شده‌اند، هستند؛ چرا که دلیلی بر معرفی افراد جدید وجود ندارد، چون خلاف قانونی صورت نگرفته که بخواهیم از این موضوع عدول کنیم.

سرپرست سازمان جوانان هلال احمر عزل شد

پژوهش جهرمی اضافه کرد: اگر بخواهیم در این خصوص عدول کنیم، باید یک ادله قانونی در این خصوص وجود داشته باشد و اعلام شود که به این دلیل دو نفر انتخابی و معرفی شده مناسب نیستند؛ آنها که می‌گویند این دو نفر انتخابی نباشند، باید دلیل قانونی بیاورند و شورای عالی هلال‌احمر را قانع کنند.

عضو شورای عالی هلال‌احمر در پاسخ به این پرسش که «آیا با توجه به وقوع سیل اخیر و انتقاداتی که به مدیریت جمعیت هلال‌احمر وجود دارد، چرا رئیس جمهور یک نفر را به عنوان رئیس این جمعیت انتخاب نمی‌کند؟»،‌ خاطرنشان کرد: این را باید از رئیس جمهور سؤال کرد که چرا این کار را انجام نمی‌دهد و رئیس جمهور باید جواب این سؤال را بدهد، اما شورای عالی هلال‌احمر به وظیفه خود عمل کرده است.

وی ابراز داشت: به استناد قانون شورای عالی هلال‌احمر ما باید دو نفر را به رئیس جمهور معرفی کنیم، سازوکار این دو نفر در قانون نیامده که حتماً باید انتخاب شوند؛ یعنی انتخاباتی نیست. شورای عالی هلال‌احمر باید دو نفر را مشخص کند و رئیس جمهور اختیار دارد که از بین این دو نفر یکی را به عنوان رئیس جمعیت هلال‌احمر انتخاب کند و قانون این اختیار را به رئیس جمهور داده است.

سیستم رای گیری برای منتخبان ریاست هلال احمر قانونی نیست

پژوهش جهرمی تصریح کرد: این بر اساس رویه‌ای که وجود داشته است مطرح می‌شود؛ حال ، فرد خود را برای احراز پست ریاست هلال‌احمر معرفی کرده و ویژگی‌های خود را بازگو می‌کند و بعد از آن اعضای جمعیت هلال‌احمر رأی‌گیری کرده و یک نفر انتخاب می‌شود. البته این سیستم رأی‌گیری در قانون پیش‌بینی نشده است و بنده فکر می‌کنم اشتباهی در نهاد رئیس جمهور صورت گرفته همین است که عده‌ای شکایت کرده و اعلام کردند افرادی که در آن انتخابات حضور داشتند، به خودشان رأی دادند.

عضو شورای عالی هلال‌احمر تأکید کرد: اصلاً در قانون هلال‌احمر و اساسنامه آن پیش‌بینی انتخاب فرد با رأی وجود ندارد. شورای عالی هلال‌احمر این حق را دارد که دو نفر را به اتفاق‌نظر خود انتخاب کند؛ اینکه به معاونت حقوقی رئیس جمهور این موضوع را ارائه دادند تا بررسی کند باید گفت به جا بود معاونت حقوقی رئیس جمهور نگاهی به قانون و اساسنامه هلال‌احمر می‌کرد تا ببیند چیست تا آنقدر انتخاب رئیس جمعیت هلال‌احمر طول نکشد.

وی یادآور شد: این ایراد را مطرح کرده بودند که رئیس جمعیت هلال‌احمر در جلسه انتخاب دو نفر برای معرفی به رئیس جمهور حضور نداشته؛ در حالی که رئیس جمعیت هلال‌احمر متهم بوده و به اتهام جرم‌های مختلف حق شرکت در جلسه شورای عالی هلال‌احمر را نداشته است.


بیشتر بخوانید: ۷ گزینه ریاست جدید جمعیت هلال احمر چه کسانی هستند؟


پژوهش جهرمی گفت: این بحث‌هایی است که شاید دوستان از سر دلسوزی به آن ورود نکرده‌اند و شرایط را به شکلی نگه داشتند که جمعیت هلال‌احمر با آن جایگاه داخلی و بین‌المللی که دارد بخواهد در یک بلاتکلیفی به سر ببرد.

عضو شورای عالی هلال‌احمر ابراز داشت: داوطلبان هلال‌احمر در هر شرایطی پای کار هستند اما گاهی اوقات دیده نمی‌شوند؛ برای نمونه در سیل سیستان و بلوچستان شاید اولین افراد حاضر در صحنه نیروهای هلال‌احمر بودند، افراد بی‌نام و نشانی که همه داوطلب بوده اما این موضوع برجسته نشد و در خبرها نیامد.

وی با بیان اینکه داوطلبان هلال‌احمر کاری به این ندارند که رئیس جمعیت هلال‌احمر چه کسی بوده یا نیست، خاطرنشان کرد: البته درست است که باید رئیس جمعیت هلال‌احمر حضور داشته باشد اما خدمات قائل به رئیس جمعیت نبوده، نیست و نخواهد بود؛ یعنی کار امدادرسانی متوقف نشده است.

پژوهش جهرمی با بیان اینکه این موضوع که جمعیت هلال‌احمر بلاتکلیف است درست و مطلب به جایی است، تصریح کرد: اتفاقاتی که در هلال‌احمر افتاد، آسیب جدی به اعتبار و اعتماد این جمعیت وارد کرده است و باید خیلی سریع جبران شود. باید فردی انتخاب شود که هلال‌احمر را بشناسد، دست، چشم و جیب آن سالم بوده، دلسوز باشد و به موقعیت داخلی و بین‌المللی این جمعیت فکر کند.

عضو شورای عالی هلال‌احمراضافه کرد:اکنون بیش از ۳۰ روز است که افراد انتخابی از سوی شورای عالی هلال‌احمر مشخص شده است و در جلسه این شورا نمایندگان رئیس جمهور و دو نفر از وزیران حضور داشتند و همه افراد حاضر این دو فرد را انتخاب کرده و این موضوع را امضا کرده‌اند.

وی اضافه کرد: جالب این است کسانی که رأی نیاوردند اعتراض می‌کنند و بلافاصله به اعتراض آنها رسیدگی می‌کنند اما این در شرایطی است که بسیاری مسائل در هلال‌احمر بوده است که نیاز به رسیدگی داشته و شاید یکی، دو سال نیز از آن گذشته اما کسی به آن توجه نکرده است.

پژوهش جهرمی افزود: در حالی که در خصوص این اعتراض بلافاصله به آن توجه می‌کنند بعداً تحلیل‌هایی می‌کنند که این تحلیل‌ها از قوانین، اساسنامه و آیین‌نامه‌هایی که در هلال‌احمر وجود دارد فاصله داشته و تا امروز نیز شورای عالی هلال‌احمر و منتخبین را نتوانستند قانع کنند.

شورای عالی هلال احمر تقابلی با دولت ندارد

عضو شورای عالی هلال‌احمر متذکر شد: شاید این افراد این طور القا کرده باشند که شورای عالی جمعیت هلال‌احمر به دنبال تقابل با دولت است؛ در حالی که باید گفت تقابلی وجود نداشته و ندارد. یک اتفاق قانونی صورت گرفته است و امروز هم باید اعضای شورا پاسخ را دریافت کنند و اگر ما پرسیدیم که علت اینکه آن دو نفر که از سوی ما معرفی شدند، فارغ از بارگذاری‌های سیاسی، چرا حکم‌شان صادر نمی‌شود، آیا معنای این، تقابل می‌شود؟

رئیس جمهور حرف اعضای شورای عالی هلال احمر را بشنود

وی خاطرنشان کرد: باید گفت این اصلاً تقابل نیست، نه تقابل با رئیس جمهور و نه تضعیف دولت و حوزه اجرایی؛ البته ما این حق را داریم که پاسخی بشنویم؛ چرا که ما منتخب شهرستان‌ها، استان‌ها و مجمع عمومی هلال‌احمر هستیم؛ یعنی از بدنه داوطلبان بالا آمده‌ایم؛ در نتیجه باید بدانیم که اشکال کجا بوده است و انتظار ما این است که شخص رئیس جمهور حداقل اعضای شورای عالی هلال‌احمر را صدا بزند و حرف‌های ما را بشنود.

دستگاه‌های نظارتی در خصوص تخلفات در هلال احمر کوتاهی کرده‌اند

پژوهش جهرمی درباره «وجود اخبار مختلف در خصوص بروز تخلفات در سطح مدیریتی جمعیت هلال‌احمر»، اظهار داشت: امروز مردم حق دارند که بدانند و به این موضوعات حساس باشند. بنده فکر می‌کنم شاید مقداری بخش‌های نظارتی و کنترلی در این قضایا کوتاهی داشته‌اند؛ چرا که اگر نظارت و کنترل اعمال نشود، هر لحظه ممکن است در جایی فردی پیدا شده و خطایی انجام دهد.

عضو شورای عالی هلال‌احمر تأکید کرد: چرا دستگاه‌های نظارتی و متولی این کار دقیق نمی‌شوند؛ برای نمونه در خصوص انتصاب رئیس قبلی جمعیت هلال‌احمر وی در جای دیگری که فعالیت کرده مشکلاتی داشته است؛ حال چطور در استعلامات وقتی می‌خواهند رئیس جمعیت هلال‌احمر را انتخاب کنند که در عرصه بین‌المللی و سایر جمعیت‌ها و صلیب سرخ جهانی حضور داشته باشد و در حد وزیر است، دقت نکرده و این موضوع را بررسی نکردند.

منبع: فارس
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: اخبار سیل امروز
نظرات شما
پیشخوان