تاریخ انتشار: ۰۹:۱۰ - ۱۸ مهر ۱۳۹۵
محمد جوادحق‌شناس در گفت‌و‌گو با رویداد۲۴:

شورای شهر جای وزشکاران، فیلمسازان و آوازخوانان نیست

کسی که خوب مبارزه رزمی می‌کند یا خیلی خوب آواز می‌خواند و یا خوب فیلم می‌سازد، باید در جایگاه خود قرار گیرد و در‌‌ همان جا به فعالیت بپردازد.
رویداد۲۴-حق شناس با تاکید بر این مسئله که امکان اشتباه در تهیه یک فهرست انتخاباتی وجود دارد، ابراز داشت: اگر در لیستی فردی به اشتباه معرفی شده، خطای معرفی کننده است، اما مردم درست عمل کردند. باید مراقب بود که اتفاقاتی از این گونه اصلاح شود. با توجه به در پیش رو بودن انتخابات شورای شهر بر فرض اگر به حقوقدان یا مدیر شهری یا سیاستمدار با تجربه نیاز است که روابط را به خوبی بشناسد باید ترکیبی از این افراد کار را در دست گیرند در غیر این صورت کسی که خوب مبارزه رزمی می‌کند یا خیلی خوب آواز می‌خواند و یا خوب فیلم می‌سازد، باید در جایگاه خود قرار گیرد و در‌‌ همان جا به فعالیت بپردازد. 

با نزدیک شدن به انتخابات شورای شهرو بررسی عملکرد اعضای آن در این دوره و دوره‌ها پیش، به این نتیجه می‌رسیم که هر فردی باید براساس تخصص خود وارد میدان شود ورود کاندیدا‌ها به خاطر شهرتی که درنتیجه حضور در میادین ورزشی و کسب مدال یا دیگر فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی کسب کرده در میدان انتخابات به دلیل توانایی جذب آرا نه تنها از مشکلات مردم نمی‌کاهد بلکه بر آن اضافه هم می‌کند. 

 یا گذشت چهار دوره ازعمر شورای شهر به خوبی روشن شده افرادی که تحت عناوینی غیر از لیست‌های حزبی آرا لازم را به دست آورده‌اند یا اینکه در اثر یک اشتباه نام فردی در یکی از لیست‌های انتخاباتی قرار گرفته، پس از ورود به شورای شهر از جایگاهی که در آن حضور دارد و وظیفه‌ای که بر دوش‌اش قرارگرفته، کمترین اطلاعی ندارند. 

در رابطه با مجلس شورای اسلامی هم وضع به همین منوال است. در انتخابات این دوره خانه ملت مشاهده شد از میان افرادی که نامشان در لیست امید قرار گرفته بود و با توسل به این لیست وارد مجلس شدند، در زمان تصمیم‎گیری‌ها، سیاست دیگری غیر از آنچه که مدنظر فراکسیون امید بود، در پیش گرفتند و نسبت به آن کاملا بی‌اعتنا بودند. این بحث در زمان انتخاب هیات رئیسه و روسای کمیسیون‌ها بسیار مشهود بود. 

محمد جواد حق‌شناس از اعضای شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در گفت‌و‌گو با رویداد۲۴ نیز در این رابطه که اصلاح طلبان در زمان تهیه فهرست انتخاباتی کمتر به تخصص توجه می‌کنند، گفت: فرضیه مطرح شده را اشکال دار می‌دانم. اصلاح طلبان براین باورند و در برنامه‌هایشان هم این مسئله را قرار داده‌اند که باید نهادهایی شکل بگیرد که درسطح تصمیم سازی چه در مجلس و چه در شورای شهر به افزایش کارآمدی و حداکثر بهره‎وری منجر شود. 

وی در ادامه اضافه کرد: مسئله مورد اشاره بخشی از مفروضات اصلی برای تاثیرگذاری و افزایش توانمندی‌های سیستم است تا بتواند پاسخ‌های لازم را به انتظارات و توقعات مردم بدهد و جامعه را از سطح فعلی به مطلوب برساند و کاهش ناکارآمدی‌ها و ناکارکردهایی که ناشی از ضعف سیستم است را مدیریت کرده و به نتیجه برساند. 

حق‌شناس در ادامه با طرح این سوال که آیا برای دستیابی به این نقطه موفق بوده‌اند، توضیح داد: نیاز به آسیب‌شناسی داریم. باید دید چه مشکلات و موانعی پیش پای اصلاح طلبان بوده و آیا می‌توانستیم به خواسته‎های خود برسیم. اگر موفق به شناسایی این موانع شدیم در دوره‌های بعدی بهتر عمل خواهیم کرد. 

این عضو شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان در این رابطه که ورزشکارانی که در لیست اصلاح‎طلبان برای شورای شهر قرار داشته‌اند، نه تنها رفتار سودمندی از آن‌ها دیده نشده حتی در برخی موارد هم مضر واقع شده‌اند، تصریح کرد: ورزشکاران در دوره قبل در لیست اصلاح طلبان نبودند و در دو دوره گذشته اسامیشان در لیست قرار داشت. اما روی هم رفته باید گفت که شهرت افراد موجب می‌شود، مردم براساس موقعیتی که آنان در ذهنشان به جا گذاشته‌اند، نسبت به نامشان گرایش پیدا کنند. 

وی در این رابطه افزود: به طور نمونه می‌توان به کسی که مدال گرفته یا در اخبار ورزشی نام‌اش به طور مرتب برده می‌شود، اشاره کرد که به کرات دیده شده از سوی مردم مورد انتخاب قرار گرفته‌اند. در واقع یکی از عوامل شناخت برای ذهنی که کسی را نمی‌شناسد‌‌ همان یادآوری‌ها است که در این‎گونه مواقع به کمک می‌آید، بنابراین اولویت دهی باید شکل گیرد. 

حق‌شناس به انتخابات مجلس اشاره کرد و گفت: با توجه به انتخابات مجلس شورای اسلامی دیده شد که شهرت خیلی به کار نامزدهای انتخاباتی نیامد. یکی از اتفاقات مهمی که در این دوره روی داد انتخاب لیستی مردم برای خانه ملت و حتی خبرگان که به طور معمول کمتر به آن تمایل نشان داده می‌شود، بود. این سازو کار مردم در انتخابات پارلمان خیلی مهم بود، زیرا انتخاب از یک لیست به خصوص در تهران و رای آوری ۳۰ نفر به طور کامل نشان از این دارد که جامعه به احزاب توجه پیدا کرده است. 

این عضو شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان در این رابطه که به نظر می‌رسد، دقت لازم در ارائه لیست‌ها چه در مجلس و چه در شورای شهر صورت نمی‌گیرد، بیان کرد: ممکن است دقت لازم به کار برده نشده باشد اما در اینکه رویکرد مردم در چهارچوب فضای گفت‌و‌گو احزاب و اعتماد به آن‌ها بوده، حائز اهمیت است. به عبارتی دیگر مردم به جای اینکه خودشان به یک چهره مشهور رای دهند آرا را برای یک لیست در صندوق انداختند که این خود اتفاق مهم و در خور توجهی است. 

وی ضمن تاکید بر این مسئله که امکان اشتباه در تهیه نام اعضای یک لیست وجود دارد، ابراز داشت: اگر در لیستی فردی به اشتباه معرفی شده، خطای معرفی کننده است، اما مردم درست عمل کردند. باید مراقب بود که اتفاقاتی از این گونه اصلاح شود. با توجه به در پیش رو بودن انتخابات شورای شهر بر فرض اگر به حقوقدان یا مدیر شهری یا سیاستمدار با تجربه نیاز است که روابط را به خوبی بشناسد باید ترکیبی از این افراد کار را در دست گیرند در غیر این صورت کسی که خوب مبارزه رزمی می‌کند یا خیلی خوب آواز می‌خواند و یا خوب فیلم می‌سازد، باید در جایگاه خود قرار گیرد و در‌‌ همان جا به فعالیت بپردازد. 

حق‌شناس در ادامه بیان کرد: مردم نباید به خاطر شهرت رای در صندوق اندازند، کسانی بودند مانند آقای دبیر که نامشان در هیچ لیستی نبود اما موفق به اخذ آرا شدند. البته اصلاح طلبان هم تنها به دلیل شهرت کسی را معرفی نخواهند کرد. به هر حال باید مراقب بود تا اتفاقات بدی مانند خانم راستگو مجدد تکرار نشود. 

توانمندی‌ها باید مورد توجه قرار گیرد
سید حسن رسولی، دیگر عضو شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان نیز در این رابطه به رویداد۲۴ گفت: شورای عالی هنوز وارد معیار‌ها و شاخص‌های تعیین نامزدهای انتخابات شورای شهر تهران نشده است. انتخابات ریاست جمهوری با انتخابات شورای شهر تفاوت اساسی دارد. نامزد‌هایی که بنا است پس از رای اکثریت در پارلمان شهری جای گیرند کارکردشان اجتماعی، خدماتی، عمرانی و فرهنگی است و این از تفاوت‌ها به حساب می‌آید. 

وی در ادامه اضافه کرد: به همین دلیل باید به توانمندی‌های تخصصی در این حوزه توجه داشت و آن‌ها را در اولویت قرار داد. زیرا پارلمانی که بنا است در شهر‌ها و روستا‌ها، استان‌ها و یا شهرستان‌ها شکل گیرد باید برخواسته از ظرفیت ها و توانمندی تخصصی مورد نیاز باشد. 

رسولی درباره قرار دادن نام ورزشکاران در لیست اصلاح طلبان گفت: باید منتظر نتایج به دست آمده از ارزیابی‌ها برای نحوه چیدمان لیست شورای شهر بمانیم. 

به گفته این عضو شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان، شورا کار خود را در این زمینه آغاز کرده و باید منتظر اطلاع رسانی باشیم.
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان