تاریخ انتشار: ۰۹:۱۳ - ۰۷ آبان ۱۳۹۵
غلامرضا ظریفیان در گفت‌و‌گو با رویداد۲۴:

اصلاح‎طلبان همیشه آماده گفت‌و‌گوی ملی هستند/ ذات اصلاح‎طلبی اعتمادسازی است

عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها درباره آمادگی اصلاح طلبان برای انجام گفتگوی ملی بیان کرد: اصلاحات همیشه آماده گفت‌و‌گو بوده‌اند ودر زمانی که مرحوم عسگراولادی از آن سخن به میان آورد، مورد استقبال قرار گرفت. به عبارتی دیگر اساس اصلاح طلبی برپایه گفت‌و‌گو بنا نهاده شده که اگر این موضوع از آن‌ها گرفته شود یکی از کارهای اساسیشان حذف شده است.
رویداد۲۴عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها درباره آمادگی اصلاح طلبان برای انجام گفتگوی ملی بیان کرد: اصلاحات همیشه آماده گفت‌و‌گو بوده‌اند ودر زمانی که مرحوم عسگراولادی از آن سخن به میان آورد، مورد استقبال قرار گرفت. به عبارتی دیگر اساس اصلاح طلبی برپایه گفت‌و‌گو بنا نهاده شده که اگر این موضوع از آن‌ها گرفته شود یکی از کارهای اساسیشان حذف شده است. 

محمد رضاعارف هفته گذشته درگفت‌و‌گویی با یکی از روزنامه‌ها از تلاش برای اعتماد سازی میان اصلاح طلبان و نظام خبر داد و اینکه اقداماتش در این راستا به نتایج خوبی هم رسیده است. وی در این رابطه به این نکته نیز اشاره کرده که غلامعلی حداد عادل از جمله اصولگرایانی بوده که از پیشنهاد رئیس فراکسیون امید در مجلس شورای اسلامی برای گفت‌و‌گو میان اصلاح‎طلبان و اصولگرایان جهت توافق بر سر اشتراکات و حل اختلافات استقبال کرده است. 

غلامرضا ظریفیان، فعال سیاسی اصلاح طلب در باره طرح اعتمادسازی و گفت‌و‌گو اصلاح‎طلبان با نظام در گفت‌و‌گو با رویداد۲۴ گفت: اصلاح‎طلبان در واقع در این زمینه مدعی‌اند واین ادعا آن‌ها هم در طول هویت اصلاح طلبی ثابت شده که از مدافعان اصول اصلی نظام هستند. 

وی دررابطه با اصول اصلی نظام چنین توضیح داد: اصول اصلی نظام‌‌ همان شعارهای استقلال، آزادی، جمهوریت و اسلامی است که البته استقلال و آزادی در جمهوریت می‌تواند، محقق شود. اصلاح طلبان مدافع این چهارچوب بودند و اگر نقدی بر برخی رویه‌ها داشتند به اعتبار فاصله گرفتن بخش‌هایی از مدیریت نظام از این اصول بود. 

ظریفیان در ادامه تاکید کرد: عده‌ای تلاش می‌کنند این سوءتفاهم که بخشی از اصلاح طلبان علیه نظام هستند و در مقابل آن قرار گرفته‌اند را به وجود آورند، اما در واقع اصلاح طلبان در تاسیس و تثبیت و دفاع از انقلاب در تمام لحظات نقش کلیدی داشتند. بنابراین طرح اعتماد سازی و گفت‌و‌گو که از سوی آقای عارف بیان شده، از این جهت می‌تواند درست باشد که سوء تفاهم‌ها باید از بین برود زیرا این مسئله مانع استفاده از ظرفیت اصلاح طلبان در اداره کشور می‌شود. 

این فعال سیاسی اصلاح طلب افزود: اصلاح طلبان در واقع اگر نقدی وارد می‌دانند بر فاصله گرفتن بخش‌هایی از مدیریت کشور است و این هم براساس تعهد و قسمی است که برای رای مردم خورده‌اند. در واقع اعتقاد این طیف بر این است که نمی‌توان نظام جمهوری اسلامی بدون مشروعیت بخشیدن به مردم سالاری، داشت. 

عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها در ادامه یادآور شد: اصلاح طلبان تلاش می‌کنند نظام جمهوری اسلامی دوام پیدا کند و اصول اساسی را محقق سازد البته هیچ گروهی مدعی قابل نقد نبودن عملکرد خود نیست، اما باید منصفانه این کار انجام شود. 

ظریفیان درباره آمادگی اصلاح طلبان برای انجام گفتگوی ملی، بیان کرد: اصلاحات همیشه آماده گفت‌و‌گوی ملی بوده‌اند ودر زمانی که مرحوم عسگراولادی از آن سخن به میان آورد، مورد استقبال قرار گرفت. به عبارتی دیگر اساس اصلاح طلبی برپایه گفت‌و‌گو بنا نهاده شده که اگر این موضوع از آن‌ها گرفته شود یکی از کارهای اساسیشان حذف شده است. 

این فعال سیاسی اصلاح طلب در ادامه اظهار داشت: اصلاح طلبان بر این اعتقادند که گفت‌و‌گو می‌تواند جایگزین توهم شود، بنابراین بهتر آن است برای نزدیک شدن ذهنیت‌ها به یکدیگر تلاش کرد تا در‌‌نهایت اشتراکات مشخص شود. لازمه این مسئله هم این است که درتوزیع قدرت، ثروت و کرامت همفکری داشت. 

وی در خصوص ضرورت طرح اعتمادسازی و گفت‌و‌گوی اصلاح طلبان با نظام در شرایط فعلی، گفت: گفت‌و‌گو همیشه یک مسئله اساسی بین جناح‌ها درکشور بوده است و در صورتی که این موضوع مهم در نگیرد موجبات در تقابل قرار گرفتن بخشی از فرصت‌های نظام با یکدیگرخواهد شد. این در حالی است که گفت‌و‌گو می‌تواند تقابل را به تفاوت برساند و جای اصل شدن حاشیه به جای متن که این روز‌ها بسیار شاهد هستیم راتغییر دهد و متن به اصل فرستاده می‌شود. در کل کمتر در خانواده‌ها، محل کار ودر کل در جامعه به گفت‌و‌گو می‌پردازیم، بیشتر قضاوت رامی پسندیم. 

ظریفیان درباره تمایل طرف مقابل برای انجام این طرح ابراز کرد: گفت‌و‌گو باید دو جانبه باشد و یک جانبه انجام نمی‌شود. یکی از مشکلات کشور این است که خواهان گفت‌و‌گو هستند اما کمتر امکان آن فراهم می‌شود. ما در بسیاری از اوقات به پیش داوری رو می‌آوریم یعنی صدا‌ها را می‌شنویم اما مقاهیم را متوجه نمی‌شویم. 

وی در ادامه تاکید کرد: طرف مقابل طیف گسترده‌ای است که فقط یک جریان سیاسی به حساب نمی‌آید. در برخی از طیف‌های اصولگرا این طرح مورد استقبال قرار گرفته اما درعمل آن به ورود پیدا نکردند و البته بخش‌هایی ازاین طیف هم هستند که تکلیف خود را با اصلاحات روشن کرده‌اند و معتقد به گفت‌و‌گو نیستند و قضاوت را ترجیح می‌دهند. 

این فعال سیاسی اصلاح طلب در ادامه اضافه کرد: علاوه بر طیف‌های سیاسی آشکار در جامعه خود با ارگان‌ها، نهاد‌ها و مجموعه‌هایی روبرو هستیم که به نظر می‌سد برای انجام گفت‌و‌گو با آن‌ها عزم جدی نیاز است تا سبب دستیابی به یک چهارچوب مشترک برای کاهش سوءتفاهمات و همکاری بیشترشود. 

عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها در خاتمه گفت: با تمام این‌ها چه از سوی طرف مقابل استقبال برای گفت‌و‌گو صورت گیرد و چه غیر این رخ دهد ذات اصلاح طلبی این است که این کار عملی شود.
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان