تاریخ انتشار: ۱۶:۴۷ - ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۱

مقصر ریزش شاخص بورس کیست؟

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار درباره وضعیت بازار سرمایه و احتمال ادامه دار بودن روند صعودی آن در سال جاری گفت: امیدواریم روند فعلی بازار تا پایان سال ادامه‌دار باشد، اما به نظر می‌رسد با توجه به وضعیت مطلوب شرکت‌ها، سال ۱۴۰۱ بتواند سال خوبی برای بازار سرمایه از لحاظ تامین مالی بخش تولید باشد.

دلیل اصلی ریزش بورس

رویداد۲۴ مجید عشقی درباره احتما ادامه دار بودن روند صعودی بازار سرمایه که از اواخر اسفندماه ۱۴۰۰ به بازار سهام بازگشته است، گفت: امیدواریم روند فعلی بازار تا پایان سال ادامه‌دار باشد، اما به نظر می‌رسد با توجه به وضعیت مطلوب شرکت‌ها، سال ۱۴۰۱ بتواند سال خوبی برای بازار سرمایه از لحاظ تامین مالی بخش تولید باشد. اگر قرار باشد تمرکزها بر این مساله باشد که فقط سهام بین مردم معامله و قیمت آن افزایش پیدا کند، اما اقتصاد کشور هیچ‌گونه تأثیرپذیری از این مساله نداشته باشد، نمی‌توان چندان شاهد تأثیر مثبت بازار سرمایه در تولید و اشتغال کشور باشیم، مسیر حرکتی که اکنون بازار در پیش گرفته است به این سمت خواهد بود که بخش واقعی اقتصاد کشور هم بتواند از این بازار تامین مالی کند.

وی درباره اقدنات سازمان بورس برای جلوگیری از ایجاد صف‌های طولانی خریدوفروش در بازار و رفتارهای هیجانی سهامداران در بازار نیز تصریح کرد:  در ابتدا صندوق تثبیت و توسعه بازار سرمایه برای این کار در نظر گرفته شده‌اند، این صندوق‌ها اکنون هم دارای منابعی مطلوب هستند تا از ایجاد نوسان‌ها در بازار جلوگیری کنند. برای بازار سرمایه دارای صندوق تثبیت و توسعه بازار و نیز صندوق بازار گردانی هستیم، همچنین در کنار آن برخی از ابزارها در نظر گرفته شده تا به تقاضاها در بازار از طریق افزایش شناوری سهام پاسخ مثبت دهیم.

عشقی ادامه داد: همچنین در زمینه مساله مربوط به ورود منابع در شرکت‌ها در حال مذاکره با گروه‌های بزرگ بازار هستیم تا منابع لازم از طریق انتشار اوراق و سهام جدید به طرح‌ها منتقل شود و از این طریق بخش واقعی اقتصاد از ورود پول‌ها به بازار منتفع خواهند شد. بعید به نظر می‌رسد امسال شاهد اتفاقی باشیم که در سال ۹۹ در بازار رخ داد، در هر صورت مردم باید به این موضوع توجه کنند که سهام همه شرکت‌ها با یکدیگر یکسان نیستند و بازدهی سهام شرکت‌ها متفاوت با یکدیگر است.

توصیه به سهامداران

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار همچنین به سرمایه گذاران توصیه کرد:‌ افرادی که نابلد هستند و اطلاعات تخصصی از این بازار ندارند، باید به‌طور حتم از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری اقدام به ورود سرمایه‌های خود در این بازار کنند. اکنون صندوق‌های سرمایه‌گذاری با ریسک‌های مختلفی در بازار مواجه هستند، سرمایه‌گذاران با خرید این صندوق‌ها می‌توانند با اطمینان نسبت به سرمایه‌گذاری در بورس اقدام کنند تا دیگر درگیر هیجانات بازار نشوند.

وی با اشاره به اینکه، بحث آموزش در بازار به‌عنوان موضوعی بسیار مهم تلقی می‌شود، افزود: حتی افرادی هم که اقدام به سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها می‌کنند، باید برخی از دوره‌های آموزشی را در بازار گذرانده باشند؛ زیرا تعداد نمادهای بورسی حاضر در بازار زیاد است و یک فرد چنین توانایی را ندارد که همه سهام را بررسی و سرمایه خود را وارد این بازار کند. سازمان بورس، ارکان بازار سرمایه و نیز دیگر نهادهای مالی به دنبال برنامه‌ریزی و ایجاد ساماندهی افزایش تخصص مردم در این بازار هستند، تا هماهنگی لازم در خصوص آموزش عموم مردم داشته باشند.


بیشتربخوانید: پیش‌بینی بازار سرمایه/ آیا سهامداران می‌توانند به بورس ایران امیدوار باشند؟


مقصر ریزش بورس که بود؟

عشقی گفت: فاجعه‌ای که در بازار سرمایه در سال ۹۹ رخ داد، ناشی از اقداماتی بود که توسط دولت دوازدهم انجام شد، در آن زمان مسئولان با کاهش نرخ بهره، ورود سیل نقدینگی به بازاری که زیرساخت آن آماده نبود و سمت تقاضای آن با لغزش همراه بود باعث ایجاد آن فاجعه‌ در بازار شدند. فاجعه بورس در سال ۹۹ مربوط به صعود شتابانی بود که بازار برای چند ماه تجربه کرد و زمینه‌ساز ایجاد آن مشکلات در بازار شد، مقصر اصلی ایجاد چنین روندی در بازار دولت قبل بود و جو بی‌اعتمادی را که در بازار ایجاد کرد، بسیار شدید بود.

وی ادامه داد: دولت در همان زمان باید به‌موقع عرضه سهام را افزایش می‌داد تا جوابگوی تقاضای ایجاد شده در بازار باشد و از طریق آن روند غیرمنطقی بازار را که از دی‌ماه ۹۸ تا مرداد ۹۹ رخ داد را کنترل می‌کرد. در نخستین روزهای فعالیت خود در سازمان بورس، سهامداران اقدام به خرید سهام نمی‌کردند و روزی را نداشتیم که جریان ورود نقدینگی به این بازار صورت گیرد بلکه فقط پول از این بازار خارج می‌شد، این امر نشان از آن داشت که همه به دنبال نقد کردن سهام خود در بازار بودند.

به گفته رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، اعتماد از دست‌ رفته در بازار یک‌روزه به بازار باز نمی‌گردد، بلکه زمان‌بر است،

وی اضافه کرد:اکنون امیدوارم اعتماد بازگشته به بازار ادامه پیدا کند و دوباره با تصمیمات خود آن را خدشه‌دار نکنیم.

عشقی درباره عملکرد دولت سیزدهم در زمینه بازگشت اعتماد به بازار سرمایه و نیز صعود دوباره شاخص بورس نیز گفت: 

دولت سیزدهم در شش ماه دوم سال ۱۴۰۰ تصمیمات و مصوبات خوبی را برای بازگشت اعتماد به بازار ارائه داد، اکنون هم به‌صورت مستمر گزارش‌هایی در حال انتقال است تا وضعیت بازار و هشدارهایی که در خصوص تصمیم‌گیری‌ها در زمینه فضای کسب‌وکار و سرمایه‌گذاری ارائه می‌شود، را منتقل کنیم و تصمیمات مسوولان در این زمینه لحاظ خواهند شد؛ تاکنون نتایج خوبی را از این گزارش‌ها گرفته‌ایم و مصوبات مثبتی از دولت خارج شده است.

منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان