تاریخ انتشار: ۱۶:۰۰ - ۰۱ آذر ۱۳۹۵

یک جامعه‌شناس: فضاهای شهری برای افزایش حضور زنان مناسب نیست

رییس سابق انجمن جامعه شناسی ایران گفت: با افزایش سرانه فضاهای شهری و تقسیم عادلانه آن بین زنان و مردان و همچنین مشارکت و خواست خود زنان، نقش زنان در چهره شهرها بیشتر متبلور می‌شود.
رویداد۲۴-رییس سابق انجمن جامعه شناسی ایران گفت: با افزایش سرانه فضاهای شهری و تقسیم عادلانه آن بین زنان و مردان و همچنین مشارکت و خواست خود زنان، نقش زنان در چهره شهرها بیشتر متبلور می‌شود.

 محمدامین قانعی راد با اشاره به اینکه مدت هاست زمینه حضور زنان در جوامع شهری فراهم شده است، گفت: زنان در حال حاضر به عنوان یک شهروند فضاهای شهری را تسخیر کرده اند و حضور آنان در جامعه تثبیت شده است.

وی با تاکید بر اینکه نهادهای شهری باید حضور زنان در جامعه را تثبیت کنند، گفت: در حال حاضر زنان در ادارات، دانشگاهها و تمامی نهادهای شهری حضور دارند که باید این حضور را به رسیمت شناخت و آن را تسریع کرد.

وی افزود: بحث امنیت در برخی ساعت‌ها و مکان‌های فضای شهری کمتر شده که مسلما این امر بر حضور تمامی شهروندان در شهر به ویژه زنان تاثیرگذار خواهد بود. بنابراین افزایش امنیت فضاهای شهری و جرم زدایی از آن باعث می شود زنان حضور پررنگ‌تری در جامعه داشته باشند.

قانعي راد با تاکید بر اینکه هرچه آسیب های اجتماعی کمتر شود ضریب امنیت در فضاهای شهری بالاتر خواهد رفت، گفت: با کاهش جرایم شهری مثل خشونت، سرقت و تعرض مالی و جانی، امنیت در جامعه بیشتر خواهد شد. این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه موانع حضور زنان در جامعه تنها به معضل فرهنگی محدود نمی شود، افزود: هرچه خشونت زدایی از شهر بیشتر شود، بستر بهتری برای حضور زنان در فضاهای شهری فراهم می شود.

رئیس سابق انجمن جامعه شناسی ایران با تاكيد بر اين كه هرچه میزان جرم در فضاهای شهری افزایش پیدا کند به همان نسبت میزان امنیت زنان در جامعه کاهش پیدا خواهد کرد، گفت: زنان بنا به دلایل فرهنگی مثل ممانعت خانواده ها یا دلایل ذهنی خود و همچنین عدم اعتماد به نفس از حضور در جامعه پرهیز می کنند.

به گفته اين استاد دانشگاه هرچه مطالعات درباره این عوامل بیشتر شود و برنامه ریزی های لازم برای این موضوع صورت گیرد، حضور زنان در شهرها بیشتر می شود.

وی با تاکید بر اینکه نباید تنها با موعظه و نصیحت، زنان را به زندگی در شهرها ترغیب کرد، گفت: باید تلاش کنیم سامان دهی لازم برای حضور زنان در اجتماع وجود داشته باشد، به عبارت دیگر گاهی زنان از آمادگی کافی برای حضور در شهر برخوردار هستند اما فضاهای شهری به لحاظ فرهنگی، هنری، اجتماعی و ورزشی برای حضور آنان مهيا نیست.

وی با اشاره به کمبود سرانه فضاهای ورزشی در شهر تهران گفت: در تهران سرانه فضاهای ورزشی زیاد نیست و زنان نیز حجم کمتری از این فضاها را در اختیار دارند با اینکه متقاضی شرکت در فعالیت های ورزشی هستند. بنابراین افزایش سرانه فضاهای شهری برای شهروندان و دسترسی عادلانه زنان و مردان به این فضاها دو خواسته اصلی است که باید در برنامه ریزی های شهری به آن توجه شود.

رييس سابق انجمن جامعه شناسي ايران همچنین با اشاره به نقش زنان در حوزه مدیریت شهری تاکید کرد: هرچه زنان مشارکت بیشتری در اداره شهرها داشته باشند، فضای شهر نیز برای فعالیت های آنان بیشتر آماده خواهد شد.


نظرات شما
پیشخوان