تاریخ انتشار: ۱۰:۱۲ - ۲۱ آذر ۱۳۹۵

تفحص از شهرداری در انتظار استفساریه هیأت‌رئیسه

روزنامه وقایع اتفاقیه نوشت: پس از انتشار خبر واگذاری املاک نجومی به برخی چهره‌ها و افراد خاص از سوی شهرداری تهران در فضای مجازی، برخی نمایندگان نسبت به این موضوع واکنش نشان داده و با تذکر در صحن علنی مجلس، خواستار شفاف‌سازی، تحقیق و تفحص دراین‌باره شدند.
رویداد۲۴-روزنامه وقایع اتفاقیه نوشت: پس از انتشار خبر واگذاری املاک نجومی به برخی چهره‌ها و افراد خاص از سوی شهرداری تهران در فضای مجازی، برخی نمایندگان نسبت به این موضوع واکنش نشان داده و با تذکر در صحن علنی مجلس، خواستار شفاف‌سازی، تحقیق و تفحص دراین‌باره شدند.

طولي نکشيد که 21 نفر از نمايندگان طرحي آماده کرده و خواستار تحقيق و تفحص از شهرداري تهران شدند و به گفته عبدالکريم حسين‌زاده، عضو هيأت‌رئيسه فراکسيون اميد، افرادي پاي اين تفحص را امضا کردند که صداقت و شفافيت برايشان از اولويت بالايي برخوردار است و با اعمال فشارهاي گوناگون هم دست از امضا و تقاضاي تفحص خود از شهرداري تهران نخواهند کشيد.

محمود صادقي، ديگر عضو هيأت‌رئيسه فراکسيون اميد و نماينده تهران، از طراحان اصلي این طرح دراين‌باره گفته بود: اين تفحص، با سه محور واگذاري املاک نجومي به برخي افراد خاص، پروژه‌هاي مشارکتي و تغيير کاربري‌ها آماده شده است.

او بيان کرد: برخي اعضاي کميسيون، معتقد هستند با توجه به ماده «214» قانون آيين‌نامه داخلي مجلس، در مواردي که تحقيق و تفحص درباره پرونده‌هاي جرياني قضائي است، ديگر نمي‌توان ورود کرد؛ درحالي‌که در پرونده املاک، ما نمي‌خواهيم به يک پرونده قضائي ورود کنيم و غير ‌از بحث املاک، دو محور ديگر هم داريم (پروژه‌هاي مشارکتي و تغيير کاربري‌ها). صادقي، همچنين تأکيد کرد: در اولين جلسه تحقيق و تفحص از شهرداري که آقاي قاليباف هم در آن حضور داشت، برخي نمايندگان سعي داشتند با ايجاد شائبه دراين‌باره، تحقيق و تفحص را منتفي کنند ولي با توضيحات قانوني، اجازه اين کار را نداديم. در آن جلسه، وقت تمام شد و رئيس کميسيون گفت استعلامي از هيأت‌رئيسه مجلس و معاونت بگيرد. همچنين رئيس کميسيون عمران مجلس، ادامه تحقيق و تفحص از شهرداري تهران را منوط به پاسخ استعلام از معاونت نظارت مجلس دانست.

محمدرضا رضايي‌کوچي، دراين‌باره به خبرگزاري صداوسيما گفت: چون برخي دوستان، ابهاماتي را براساس آيين‌نامه داخلي مجلس مطرح کردند، در نهايت مقرر شد از معاونت نظارت مجلس استعلام کنيم و اگر دوستان معاونت قوانين اعلام کنند مقررات اجازه مي‌دهد همزمان با ورود قوه‌قضائيه، کميسيون عمران هم به موضوع تحقيق و تفحص از بحث مورد نظر در شهرداري تهران ورود کند، مراحل بعدي را انجام دهيم و اگر اجازه داشته باشيم، موضوع را پيگيري خواهيم کرد.

روز بعد از اولين جلسه کميسيون عمران در اين‌باره، مصطفي کواکبيان، ديگر نماينده تهران، در صحن علني مجلس نسبت به اين موضوع تذکر شفاهي داد و گفت: طبق آيين‌نامه داخلي، هيأت‌رئيسه موظف به دفاع از شأن و جايگاه مجلس است. او تأکيد کرد: آقاي قاليباف در نشست کميسيون عمران حضور داشتند اما کميسيون به متقاضيان تحقيق و تفحص از املاک نجومي اجازه نداد صحبت‌هايشان را مطرح کنند.

کواکبيان ادامه داد: اين موضوع، خيلي عجيب است، مجلس فرداي همان شبي که آقاي غندالي، رئيس صندوق ذخيره فرهنگيان، دستگير شد، تحقيق و تفحص از صندوق ذخيره فرهنگيان را به تصويب رساند؛ حال چرا در برخورد با تحقيق و تفحص از شهرداري تهران اين‌گونه رفتار مي‌شود؟! او همچنين اظهار کرد: هيأت‌رئيسه مجلس، بايد به کميسيون عمران تذکر دهد که حق ندارد جلوي تحقيق و تفحص را بگيرد.

عليرضا رحيمي، ديگر نماينده تهران، هم دراين‌باره به «وقايع‌اتفاقيه» گفت: بنده، به همراه آقايان صادقي و مازني به نمايندگي از ساير متقاضيان تحقيق و تفحص از شهرداري تهران ديداري با آقاي لاريجاني داشتيم که اين ديدار، براي اطمينان از روند عادي انجام تفحص در کميسيون عمران صورت گرفت. او يادآوری کرد: بعد از آنکه بررسي تفحص از شهرداري تهران از طرف هيأت‌رئيسه به کميسيون عمران ارجاع شد، این کميسيون در جلسه بررسي تحقيق و تفحص شبهه آيين‌نامه‌اي را مطرح کرد که براساس آن، امکان بررسي تحقيق و تفحص از شهرداري تهران وجود ندارد و باوجود پاسخ متقاضيان تفحص، باز هم اعضاي کميسيون عمران شبهه ديگري مطرح کردند مبني‌بر اينکه با توجه به مطرح‌بودن پرونده قضائي در همين رابطه براساس تبصره «7» ماده «214» آيين‌نامه، نمي‌توان از موضوع املاک نجومي و تخفيف‌هاي داده‌شده در واگذاري املاک از سوی شهرداري تهران تحقيق و تفحص کرد؛ بنابراين با تذکرات نمايندگان و جلساتي که با علي لاريجاني، رئيس مجلس، داشتند، بررسي تحقيق و تفحص به روال عادي خود بازگشت و قرار بر اين شد که يکشنبه هفته گذشته دومين جلسه استماع تحقيق و تفحص از شهرداري در جلسه کميسيون عمران با حضور قاليباف و نمايندگان اصلي تحقيق و تفحص‌‌کننده تشکيل شود؛ بنابراين، دومين جلسه کميسيون عمران با اعلام خبر توئيتري محمود صادقي، نماينده تهران، در کميسيون عمران برگزار شد. صادقي، در توئيتي از ادامه بررسي تقاضاي تحقيق و تفحص از شهرداري تهران خبر داد و نوشت: «ادامه بررسي تقاضاي تحقيق و تفحص از شهرداري تهران؛ يکشنبه، ۱۴ آذر ساعت 14:30 کميسيون عمران.»
گفتني است؛ پس از گذشت سه ماه از کليدزدن تحقيق و تفحص از شهرداري تهران از سوی برخي نمايندگان مجلس، به گفته عليرضا رحيمي هنوز آنها منتظر اعلام‌نظر هيأت‌رئيسه مجلس درباره اين موضوع هستند. رحيمي، به «وقايع‌اتفاقيه» گفت: سومين جلسه استماع تحقيق و تفحص از شهرداري، هفته جاري در کميسيون عمران برگزار مي‌شود. او همچنين تصريح کرد: هنوز اين پرونده در مرحله استماع است و مراحل مقدماتي را در این کميسيون طي مي‌کند.
اين نماينده متقاضي تفحص از شهرداري ادامه داد: با توجه به اينکه پرونده املاک نجومي در قوه‌قضائيه مطرح است، تفحص‌کنندگان همچنان منتظر اعمال‌نظر هيأت‌رئيسه دراين‌باره هستند و به اين دليل، هفته گذشته وارد مصاديق نشدند و بيشتر کليات مطرح شد؛ البته رئيس کميسيون عمران گفته است تا زماني که لازم باشد، جلسات استماع ادامه خواهد داشت تا کميسيون به نتيجه برسد و بتواند دراين‌باره راي‌گيري کرده و نظر خود را به صحن علني ابلاغ کند.

عضو کميسيون امنيت ملي، همچنين اظهار کرد: جلسه بعدي استماع امروز مشخص مي‌شود و اينکه گفته مي‌شود کميسيون عمران به‌دنبال کنسل‌کردن تحقيق و تفحص از شهرداري است، تأکيد مي‌کنم اين موضوع امکان ندارد چون خبر آن رسما اعلام شده و کميسيون مکلف است رد يا تأييد موضوع را به صحن علني اعلام کند؛ بنابراين کميسيون مربوطه، در جلسات بعدي وارد مصاديق مي‌شود و نمايندگان متقاضي تفحص مصمم هستند خللي در اين موضوع ايجاد نشود.

گفتني است؛ تقاضاي تحقيق و تفحص از شهرداري تهران، در هفتم مهر با 21 امضا در کميسيون عمران اعلام وصول شد و از اين تاريخ، شهرداري تهران 15 روز فرصت داشت تا اسناد، مدارک و مستنداتش را برای بررسي به کميسيون بفرستد اما اسنادي که به دست تحقيق و تفحص‌کنندگان رسيد، به گفته آنان کلي‌گويي بود.

نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان