تاریخ انتشار: ۱۲:۳۵ - ۲۸ آذر ۱۳۹۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
سیدحسن رسولی در گفت‎وگو با رویداد۲۴ مطرح کرد:

تنزل جایگاه صداوسیما در حد اتاق فکر یک حزب/ دولت برای خنثی‎سازی تخریب‎ها فعال شود

یک فعال سیاسی اصلاح‎طلب گفت: متاسفانه درحدی برنامه‌های تلویزیون تنزل پیدا کرده که احساس می‌شود در اندازه یک حزب سیاسی یا اتاق فکرفلان جریان سیاسی به صورت تمام عیار در جهت رقابت با دولت برآمده وتن‌ها تلاش آن بر این است تا محبوبیت و میزان مقبولیت دولت و رئیس جمهوررا کاهش یابد.
رویداد۲۴یک فعال سیاسی اصلاح‎طلب گفت: متاسفانه درحدی برنامه‌های تلویزیون تنزل پیدا کرده که احساس می‌شود در اندازه یک حزب سیاسی یا اتاق فکرفلان جریان سیاسی به صورت تمام عیار در جهت رقابت با دولت برآمده وتن‌ها تلاش آن بر این است تا محبوبیت و میزان مقبولیت دولت و رئیس جمهوررا کاهش یابد. 

رفتار صداوسیما در مخالفت با دولت‌ها نه تنها مورد بازبینی قرار نمی‌گیرد بلکه به نظر می‌رسد به مانند یک ارث باقی مانده و تغییر مدیریت بر آن تاثیری ندارد. موضع گیری دو برنامه دورهمی و ثریا در همسویی با یک نگاه فکری خاص در کشور این روز‌ها نقل محافل خبر شده و حکایت از ورود زود هنگام رسانه ملی در عرصه انتخابات دارد. 

«تصورش‌رو بکنید‌ یک عد‌ه چطوری جرأت کرد‌ند‌ وارد‌ عملیاتی شوند‌ که بهشون گفته بود‌ند‌ برگشتی توش نیست. اگر ما بود‌یم چه‌کار می‌کرد‌یم؟ امروز که شرایط کاملا عاد‌یه جواب اون د‌ل و جرأت خارق‌العاد‌ه‌رو با سازشکاری و منفعت‌طلبی می‌د‌یم! اگه د‌ل و جرأت بعضی از کار‌ها رو ند‌ارین، چرا پست‌هایی‌رو می‌گیرین که انجام وظایفش د‌ل و جرأت می‌خاد‌؟ تو که نمی‌تونی، بتمرگ خونت»
 
این جمله پایانی برنامه «دورهمی» مهران مدیری، طنز پردازکشورمان است که روزگاری با طنزهای تند و تیز خود در دل مردم جای گرفت. 

البته این تنها نمونه فعالیت این روزهای صدا و سیما نیست، مجری برنامه ثریا هنگامی که د‌ر میانه گفت‌وگو با وزیر بهد‌اشت بحث فیش‌های حقوقی و کارانه‌های وزارتخانه را مطرح کرد‌ با واکنش تند‌ سید‌حسن قاضی‌زاد‌ه ‌هاشمی، وزیر بهد‌اشت روبه‌رو شد. 

وزیر بهد‌اشت خطاب به مجری برنامه گفت: «من آمد‌ه‌ام این‌جا نشسته‌ام اما شما می‌خواهید‌ ۴ فیش حقوقی بگذارید‌ جلوی من. خب قبل از این، آن را به من نشان بد‌هید‌ تا ببینم راست است یا د‌روغ. آنچه می‌گویید‌ صد‌د‌رصد‌ د‌روغ است. امید‌وارم باقی حرف‌هایتان د‌روغ نباشد‌. اگر واقعا می‌خواستید‌ روشنگری کنید‌ و آن انتظاری که از صد‌اوسیما هست که د‌انشگاه باشد‌ را انجام بد‌هید‌، این را قبل از برنامه به من می‌د‌اد‌ید‌، اصلا چرا به من؟ به د‌ستگاه قضائی بد‌هید.» 

اظهارات مهران مدیری و مجری برنامه ثریا در خوشبینانه‌ترین حالت نشان از این دارد که رسانه ملی این بار بیش از گذشته تمایل به وروددر عرصه انتخابات را دارد، حتی اگر این خواسته زودهنگام باشد یا به صراحت نشان از هواداری یک جناح یا طیف فکری خاصی را به همراه داشته باشد که کلید واژه‌های به کار گرفته شده (سازشکاری، دل و جرات، فیش‌های نجومی) بر این امر صحه می‌گذارد. 

سید حسن رسولی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، از اعضای هیئت‌مدیره بنیاد امید ایرانیان و بنیاد باران در رابطه با این شیوه رسانه ملی در گفت‌و‌گو با رویداد۲۴ گفت: آنچه که امروز شاهد هستیم در گذشته نیز از طرف بخش‌های مختلف صدا و سیما به خصوص بخش سیاسی و خبرآن در برخورد با دولت‌ها سابقه داشته و به نظر می‌رسد افکار عمومی به کنایه زنی این رسانه ملی به دولت و رئیس جمهور عادت کرده است. 

وی در ادامه اضافه کرد: به دلیل اینکه نزدیک انتخابات ریاست جمهوری قرار داریم، صرفنظر از اینکه صداوسیما در عرصه ضریب اعتماد مخاطبان به پیام‌های ارسالی بی‌توجه است. پیش‎بینی می‌کنم در روزهای آینده این روند تشدید شود.

رسولی ادامه داد: این در حالی است که رسانه ملی باید عهده دار تحقق وحدت و امنیت ملی کشور و رسانه‌ای باشد که به استحکام نظام، منافع ملی، انسجام بخش‌های مختلف حاکمیت منجر شود و در این خصوص راهکار‌های ثمر بخش ارائه دهد. 

این فعال سیاسی درادامه تاکید کرد: متاسفانه درحدی برنامه‌های تلویزیون تنزل پیدا کرده که احساس می‌شود در اندازه یک حزب سیاسی یا اتاق فکرفلان جریان سیاسی به صورت تمام عیار در جهت رقابت با دولت برآمده وتن‌ها تلاش آن بر این است تا محبوبیت و میزان مقبولیت دولت و رئیس جمهوررا کاهش یابد. 

رسولی یادآور شد: به نظر می‌رسد برای خنثی سازی این روش باید مسوولان ستادی، مرکزی و مدیران سیاسی دولت با توجه به این پیش‎بینی که درآینده شاهد عمیق ترشدن آن خواهیم بود، چاره سازی کنند وبا استفاده ازوسایل ارتباط جمعی به ویژه فضای مجازی در خنثی سازی این فعالیت‌های مخرب برآیند. 

این عضو هیئت مدیره بنیاد امید ایرانیان درباره بی‌اعتمادی مردم به رسانه ملی، افزود: کار از این حرف‌ها گذشته و برنامه ریزان سیاسی صدا و سیما هم با علم به این موضوع دست به چنین استفاده سطح پائینی ازصدا و سیما که اعتبار رسانه ملی و جایگاه آن را در نزد مخاطب به طرز وسیعی تنزل داده، می‌زنند. به عبارتی دیگر این کارعاملانه وعامدانه صورت می‌گیرد و کمترمردم جایگاهی در این بین دارند. 

وی در ادامه تصریح کرد: نگهداری مخاطب توسط هر رسانه‌ای چه در ایران و چه بیرون ازآن مستلزم اتخاذ راهبردهای مدیریتی کارآمد است. سوءعمل هررسانه بیش از اقدامات رقبای آن می‌تواند به اعتبارش لطمه زند. اما سوال این است که برنامه ریزان سیاسی صدا و سیما چه هدفی را دنبال می‌کنند؟ 

رسولی در این رابطه توضیح داد: گستردگی صدا و سیما و توسعه کمی شبکه‌ها و ضعف ساختاری که دیده می‌شود این امکان را فراهم می‌کند که بخش‌های گوناگون مورد توجه این رسانه به صورت جزیره‌ای مطالبات سیاسی و گروه‌های معطوف به خود را مطرح سازند، راه چاره هم این است که مدیر صدا و سیما به عنوان مسوول آن از پراکنده کاری‌های صورت گرفته ممانعت به عمل آورد. 

عضو بنیاد باران تاکید کرد: رئیس صدا و سیما با توجه به سوابقی که در دولت سازندگی داشت و تجارب مدیریتی نسبت به سایر کسانی که طی سال‌های اخیر صدا و سیما را اداره می‌کردند از اشراف بیشتری برخوردار است. ایشان در روز معارفه خود اعلام کرد که بنا دارد برشکاف بی‌اعتمادی بین دولت و رسانه ملی فائق آید و در راستای مسائل ملی مسیر بهتری را دربر گیرد. 

وی در این باره که مدیریت صدا وسیما ظاهرا تاثیر بر تصمیم‎گیری‌ها ندارد، اضافه کرد: بعید می‌دانم که ایشان تغییر عقیده داده باشد به نظر می‌رسد صدا وسیما خارج از حیطه مدیریتی نظارت دکتر عسکری تحت تاثیر منویات بخش‌های جزیره‎ایی خود این رفتار را ادامه می‌دهد. زیرا زمانی که وزیر راه و شهرسازی در طی تماسی کذب بودن خبری را به گوش او می‌رساند، دستور اصلاح داده می‌شود. 

این فعال سیاسی اصلاح طلب در پایان تصریح کرد: به هر حال همانطور که اشاره کردم قبل از اینکه آثار زیانبار چنین روشی متوجه مردم و دولت شود، جایگاه این رسانه تنزل پیدا می‌کند و مسائل فوق هم بیشتر نشان از یک ناهماهنگی در سطوح مختلف صدا و سیما دارد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۸
0
0
پشت بامها را نگاه کنید تا بدانید جایگاه صدا و سیما کجاست
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان