تاریخ انتشار: ۰۸:۱۳ - ۲۹ آذر ۱۳۹۵
تعداد نظرات: ۱ نظر

انتقادات حسن عباسی از برجام و مذاکرات /باید دلار را از اقتصاد کشور دور کنیم

رئیس اندیشکدهٔ یقین گفت: هم‌اکنون شاهد هستیم کسانی که با آمریکا مذاکره کردند امروز لحن‌شان نسبت به تمدید تحریم‌های علیه ایران بسیار شدیدتر از دلواپسان است.
رویداد۲۴-رئیس اندیشکدهٔ یقین گفت: هم‌اکنون شاهد هستیم کسانی که با آمریکا مذاکره کردند امروز لحن‌شان نسبت به تمدید تحریم‌های علیه ایران بسیار شدیدتر از دلواپسان است.

حسن عباسی در نشست "ما و فرهنگ کدآمایی" که در سالن ستارگان اراک برگزار شد، با اشاره به موضوع معرفت توحیدی اظهار داشت: هر پیامبر و امامی در دوره خود مؤلفه هایی را الگوی توحیدی قرار داده است، حضرت علی (ع) حق و باطل، امام حسین (ع) عزت و ذلت وامام صادق (ع) عقل و جهل، را الگوی توحیدی قرار دادند که ما باید این مؤلفه‌ها را در هر مرحله‌ای از زندگی در اولویت قرار دهیم.

وی افزود: امروزه با این رویکرد که جوانان در حال تحصیل در دانشگاه‌ها و آموزشگاه‌ها هستند، جهل ریشه‌کن شده در حالی که این ظاهر قضیه است و در حقیقت جهل نادانی نیست بلکه اصرار بر نادانسته‌های غلط است وبه تعبیر مقام معظم رهبری با جاهلیت مدرن روبرو هستیم.

علم معیشت غربی مصداق اصلی جهل و شقاوت انسان است

رئیس اندیشکدهٔ یقین با اشاره به جلوه‌های جاهلیت مدرن در حوزه اقتصاد گفت: علم معشیت غربی که اساس آن غلط است به‌عنوان علم معرفی شده، اما امروزه به‌عنوان مصداق اصلی جهل و شقاوت انسان است.

عباسی با ارائه تعریف علم اقتصاد غربی افزود: علم اقتصاد غربی علم تخصیص بهینه منابع محدود به نیازهای نامحدود است و اینکه چگونه منابع محدود را بین نیازهای نامحدود توزیع کنیم که به شکل بهینه‌ای همه بتوانند بهره‌مند شوند.

وی با اشاره به عنصر برکت و قناعت که اصل این تعریف را زیر سؤال می‌برد تصریح کرد: نه منابع محدود است و نه نیازها نامحدود، در هر جامعه‌ای یک ابرطبقه وجود دارد که بهره خود را از منابع و امکانات می‌برد و طبقات دیگر را فقیر نگه می‌دارد.

اساس بانک‌ها ربا و اساس بورس و سهام قمار است

رئیس اندیشکدهٔ یقین با اشاره به تعریف ارزش در اسلام گفت: در اسلام مسئله قیمت و بها مطرح شده و ارزش‌های والای انسانی همچون هنر، قضاوت، طبابت، تربیت، حکمت بها دارند نه قیمت، در مقابل این انقلاب قیمت در جوامع اروپایی که قیمت را مبنای هر ساز وکاری قرار می‌دهند رقم خورده است.

عباسی در ادامه به انقلاب‌هایی که بعد از انقلاب قیمت در حوزه اقتصاد به وجود آمد اشاره و بیان کرد: بعدها انقلاب قیمت زمینه‌ساز به‌وجود آمدن انقلاب بانک و اعتبار شد که این انقلاب امر ربا را به یک اصل تبدیل کرد.

وی به زمینه اصلی پیداش بورس و سهام اشاره کرد و افزود: در شرکت‌هایی که سهام خود را به تدریج می‌فروختند با روش قمار حرفه‌ای سیستمی ایجاد شد که پایه‌ساز پیدایش بورس امروزی شد.

عباسی در ادامه به انقلاب‌های مالی دیگری که از پس یکدیگر به وجود آمدند اشاره و خاطرنشان کرد: بعد از انقلاب بورس، انقلاب بازار اوراق قرضه و به دنبال آن انقلاب‌های مالی دیگری از جمله بیمه، تأمین اجتماعی به‌وجود آمد که همگی اینها در ظاهر صورت خوبی دارند اما منشا بسیاری از فسادها در جامعه از جمله اختلاس و تبعیض بانک‌ها و بورس هستند چرا که اساس اینها ربا و قمار است.

پول و بازار بت و بتکده است

رئیس اندیشکدهٔ یقین با اشاره به پیامدهای علم اقتصادی غربی گفت: پیامدهایی که علم اقتصاد غربی و مراحل به‌وجود آمدن این انقلاب‌ها برای جامعه بشری به همراه داشته است، برجسته کردن شعار "پول خداست" و "بازار خدا است" و "خداوند دو دست نامرئی دارد" بوده است.

وی افزود: بازار خلق از عدم می‌کند و پول به‌وجود می‌آید و پول خدا می‌شود و در چنین شرایطی است که بت و بتکده پول و بازار است.

باید دلار را از اقتصاد کشور دور کنیم

رئیس اندیشکدهٔ یقین با تاکید برضرورت حذف دلار از معاملات کشورها گفت: مقام معظم رهبری در مورد اهمیت شناخت پول و ساز و کار آن تاکید دارند که اگر مردم و مسئولان بتوانند با همت خود اقتصاد مقاومتی را به معنای واقعی پیاده کنند و جادوی پولی ومالی دشمن را بشکنند وارزش و آقایی دلار را پایین بیاورند کشور خود و ملت‌های دیگر را نجات دادند چراکه این جادوگری حاصل همین انقلاب‌ اقتصاد غربی است که پول بدون پشتوانه چاپ می‌شود.

وی افزود: بنابراین باید تلاش روزافزونی داشت تا دلار را از اقتصاد کشورمان دور کنیم و مبنای اقتصاد در کشور ایران برمبنای دلار نباشد.

عباسی اضافه کرد: مشکل اساسی کشور آن است که دولت‌ها زیر بار اقتصاد مقاومتی نرفته‌اند، البته دیدیم که با برجام هست و نیست هسته‌ای، آب سنگین خنداب نابود و تعطیلی سانتریفیوژها نصیب کشور شد و اوباما هیچ تلاشی برای مانع شدن از اجرای قانون داماتو انجام نداد.

رئیس اندیشکدهٔ یقین خاطرنشان کرد: با توجه به قانون داماتو هر فردی که در حوزه صنایع ایران سرمایه‌گذاری بالای 20 میلیون دلار کند، مشمول جریمه می‌شود، این در حالی است که هم‌اکنون شاهد هستیم کسانی که با آمریکا مذاکره کردند امروز لحن‌شان نسبت به تمدید تحریم‌های علیه ایران بسیار شدیدتر از دلواپسان است ما نباید حیات و ممات کشور را در برداشتن تحریم‌ها دنبال کنیم.

وی ادامه داد: اما با آگاهی مردم از مؤلفه‌های اساسی علمی و فکری و با شناخت این مسئله، دولت مجبور می‌شود به خواسته‌های مردم جامه عمل بپوشاند، چراکه نمی‌شود کالای خارجی وارد کنیم و جوانان ما بیکار باشند.

رئیس اندیشکدهٔ یقین با اشاره به ضرورت حرکت مردمی برای مقابله با واردات کالای خارجی که مشابه داخلی دارد گفت: باید در جامعه جنبش‌های مردمی با شعار نفرت از کالاهای خارجی شکل بگیرد، ایران کشور گسترده‌ای با منابع زمینی و زیر زمینی بسیاری است.

وی ادامه داد: بشر امروزی دستگاه چاپ اسکناس را خدایی می‌داند که مشکلاتش را حل می‌کند، در ادبیات ما تبدیل مس به طلا یک آیت است اما بشر امروز کاغذ را به طلا تبدیل می‌کند.

عباسی بیان کرد: در مقابل بازار و دست نامرئی بازار که بین عرضه و تقاضا ارتباط برقرار می‌کند مفهوم یدالله که نه بازار بلکه خدا و نه دست نامرئی بازار بلکه دست عینی و واقعی خداست قرار دارد که بالاتر از همه دستها است.

وی اضافه کرد: ما به عنوان جامعه ایرانی در مقابل علم معیشت غربی و پیامدهای منفی آن باید رویکرد ایرانی و اسلامی داشته باشیم.

کدآمایی تأمین و مدیریت نیازها با منابع محدود

رئیس اندیشکدهٔ یقین به کدامایی اشاره کرد و گفت: واژه کدآمایی که از کد و آما تشکیل شده است، از ریشه آمایش به معنای آماده‌سازی گرفته شده است، مثل دو واژه کدبانو و کدخدا که در ادبیات ما ریشه دارد و به این معناست که خانه و یا روستا توسط کدبانو و کدخدا با امکانات محدودی که در اختیار دارد اداره شود، به بیان دیگر تأمین و مدیریت نیازها با منابع محدود است.

وی افزود: کدآما علمی است که در تاریخ انسان ایرانی به عنوان یک فرهنگ وجود داشته و آن هم فرهنگ خودکفایی است و به معنای پایین آوردن سطح انتظارات و سامان دادن به زندگی خود با حداقل امکانات است.

عباسی ادامه داد: باید به فرهنگ کدآمایی و خودبسندگی رجوع کنیم آن را احیا کنیم و به سبک زندگی تبدیل کنیم چراکه اقتصاد غربی سطح انتظارات و نیازها را در حد حداکثر تشریح کرده است.

اقتصادمقاومتی سیاست مقاوم‌سازی بنای اقتصاد کشور است

رئیس اندیشکدهٔ یقین با اشاره به مفهوم اقتصاد مقاومتی گفت: ما باید نیازهای خود را به صورت محدود تعیین کنیم و قناعت را پیشه گیریم از اسراف دوری کنیم و با منابع محدود موجود به زندگی خود سامان دهیم و به بیان فرمایشات مقام معظم رهبری این مفهوم مقاوم‌سازی بنای اقتصاد است.

وی افزود: 40درصد اقتصاد ایران در جنگ ارزی با آمریکا نابود شد، درحالی که مقاوم‌سازی اقتصاد به ما کمک می‌کند که بنای اقتصاد خود را مقاوم کنیم تا در برابر این حوادث، اقتصاد کشور فرو نریزد.

عباسی بیان کرد: متاسفانه در جامعه ما تولید پایین و میانگین سن تولید به بالای 30سال تجاوز کرده است، این درحالی است که انتظارات در سطح بالا است و ارزش کار و کارگری نیز سیر نزولی به خود گرفته است.

رئیس اندیشکدهٔ یقین با اشاره به شکست این تئوری در اروپا و امریکا که هیچ حکومتی نمی‌تواند به سطح بالای نیازهای یک جامعه پاسخ دهد گفت: این کشورها با این شکست اعلام کرده‌اند که علم اقتصاد به زمین خورده است و این درحالی است که علم اقتصاد در حال سقوط بوده نه آنکه اقتصاد دنیا سقوط کرده است.

عباسی خاطرنشان کرد: بسیاری از کشورهایی که در پسابرجام می‌خواستند به اقتصاد کشور کمک کنند، دارای بدهی 60 تریلیون دلاری هستند که بدهی آمریکا در این میان 20 تریلیون دلار برآورد شده، این کشورها اگر می‌توانستند اقتصاد خود را نجات می‌دادند.

وی ادامه داد: کدآمایی که ریشه در فرهنگ تاریخی ایرانی دارد همان تعریف دیگری از اقتصاد مقاومتی است. باید به این فرهنگ بازگشت فرهنگ کدبانو شدن و کدخدا شدن یعنی بازگشت به خویشتن خویش است.

عباسی خاطرنشان کرد: فکر غالب یافته بر اقتصاد جامعه ما سوداگری و یک تفکر اشتباه و خطرناک است که باید با این فکر غلط مبارزه کرد.

رئیس اندیشکدهٔ یقین با اشاره به اینکه صندوق بین المللی پول اعلام می‌کند اقتصاد کشورهای غربی و عربی در حال فروپاشی است گفت: نباید جامعه ما از این علم اقتصاد غربی که کشورهای غربی را به فلاکت رسانده است، پیروی کند و باید برای عبور از این مسئله با بازگشت به هویت و فرهنگ ایرانی و اسلامی برنامه جامع برای حرکت به سمت اقتصاد مقاومتی را در پیش بگیریم.

وی ادامه داد: بازگشت به فرهنگ کدآمایی یک رویکرد فرهنگی است نه اقتصادی در الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت این فرهنگ وجود داشته و تا 30سال گذشته هم برجسته بوده است.

عباسی افزود: در صورت این بازگشت و گسترش مفاد عمومی آن در سطح جامعه، نسبت به آنچه در مرزها می‌گذرد بی نیاز خواهیم گشت اما متاسفانه عنان و اختیار جامعه به دست تاجرانی است که فکر ملی ندارند چراکه تجارت شغل اول کشور ما شده است و جای این سوال است که در مملکت دینی تجارت شغل اول است یا آخر؟

منبع: تسنیم
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
بابک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۹
0
0
سخنانت با خوارج هیچ تفاوتی ندارد انها میگفتند حکومت مخصوص خداست .
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان