تاریخ انتشار: ۱۵:۳۰ - ۱۳ دی ۱۳۹۵
انتقاد شدید معاون توسعه روستایی مناطق محروم کشور از قالیباف:

امیدی به خیر شهرداری تهران نیست شر مرساند

معاون توسعه روستایی مناطق محروم کشور طی نشست خبری که ظهر امروز با اصحاب رسانه به مناسب برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های روستاییان داشت، شدیداً نسبت به عملکرد محمدباقر قالیباف، شهردار تهران انتقاد کرد.
رویداد۲۴- معاون توسعه روستایی مناطق محروم کشور طی نشست خبری که ظهر امروز با اصحاب رسانه به مناسب برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های روستاییان داشت، شدیداً نسبت به عملکرد محمدباقر قالیباف، شهردار تهران انتقاد کرد.

سید ابوالفضل رضوی در پاسخ به سؤال رویداد۲۴ مبنی بر اینکه چرا در برگزاری نمایشگاه توانمندی روستاییان شهرداری تهران همکاری لازم را نداشته و امکان استفاده از ظرفیت تبلیغات محیطی را در اختیار این نمایشگاه قرار نداده است، گفت: شهرداری تهران نه‌تنها هیچ کمکی به توانمندسازی روستاها نکرده و نمی‌کند بلکه به روستاهای تهران هم تجاوز می‌کند.

وی در ادامه افزود: در حال حاضر شهرداری تهران با ساخت و گسترش منطقه 22 به روستاهای تهران تجاوز کرده و حالا هم شهرداری در حال تجاوز به روستاهای کن و  سولقان است.

رضوی با بیان اینکه برای تبلیغات نمایشگاه نیازی به بنر شهرداری نداریم اگر هم کسی خواسته بنر بزند اشتباه کرده است، تأکید کرد: باید به شهرداری تهران بگوییم ما را به خیر تو امید نیست شر مرسان.

وی در ادامه تشریح توضیحات دومین نمایشگاه توانمندی‌های روستاییان و عشایر، گفت: یکی از مهم‌ترین جایگاه‌های توسعه کشور و بزرگ‌ترین سرمایه‌های توسعه کشور روستاییان و عشایر هستند. بیش از 50 درصد زمین‌های حاصلخیز کشور که تولید ثروت ملی می‌کنند در اختیار روستاییان و عشایر قرار دارد.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور ادامه داد: بر اساس سرشماری سال 1390 ،جمعیت فعال روستایی و عشایری کشور 28.6 درصد است، در حقیقت بیش از 21 میلیون نفر از جمعیت کشور را روستاییان و عشایر تشکیل می‌دهد.

وی تاکید کرد: ‌اگر نظام برنامه‌ریزی کشور نظامی همسونگر و عادلانه و عالمانه بود امروز بسیاری از مشکلاتی که برای اقتصاد و فرهنگ کشور وجود دارد به وقوع نمی‌پیوست. حاشیه‌نشینی در شهرها امروز از معضلات بزرگی محسوب می‌شود که متاسفانه روز به روز بر آن افزوده می‌شود و متاسفانه مورد غفلت قرار گرفته است. حاشیه‌نشینی معلول سیاست‌های اشتباه برنامه‌ریزی کشور است.

رضوی با اشاره به اینکه هیچ یک از شهروندان کشور علاقه‌مند به مهاجرت از زادگاه آباد و اجدادی خود نیستند، گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی مشکلات کالبدی روستاییان برای اولین بار مورد شناسایی قرار گرفت و در راس آنها گام‌های موثری برداشته شد به طوریکه در ساخت راه‌های روستایی، برق‌رسانی،‌ گازرسانی و تامین آب شرب گام‌های موثری برداشته شد اما برای مثال در حوزه برق تنها به روشنایی مردم توجه شد در حالیکه روستاییان نیازمند برق صنعتی نیز هستند.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور با اشاره به اینکه امروز حدود 32 هزار روستا در سراسر کشور از نعمت آب شرب لوله‌کشی بهره‌مند شده‌اند، افزود: اما متاسفانه جمعیت روستایی و عشایری کاهش یافته چرا که به مهم‌ترین مشکل آنها یعنی اشتغال توجه نکرده‌ایم. این بی‌توجهی یا کم‌توجهی مهم‌ترین عامل مهاجرت روستاییان و عشایر از زادگاهشان است.

وی افزود: در شرایطی این مهاجرت اتفاق می‌افتد که در مقابل چشم روستاییان یک سراب تشکیل می‌شود و هنگامی که به حاشیه شهر می‌آیند متوجه می‌شوند که سرابی بیش نبوده در حالیکه روستاییان مردمانی کم مصرف، پرکار و پرتلاش هستند که پس از مهاجرت و حاشیه‌نشینی به جمعیتی کم‌کار و یا بیکار و بدون هیچ تولیدی تبدیل می‌شوند.

رضوی ادامه داد: در حالیکه در سال جاری بیش از 700 هزار شغل جدید ایجاد شد اما همچنان به دلیل حجم انبوه ورودی به بازار کار مشکل بیکاری در جامعه به قوت خود باقی است.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور در خصوص اهداف برگزاری دومین نمایشگاه توانمندی‌های روستاییان و عشایر کشور، بیان کرد: ظرف دو سال گذشته برنامه‌ریزی شد تا در قالب برگزاری این نمایشگاه استعدادهای انسانی و مکانی روستاییان و عشایر در کل کشور به معرض دید مردم قرار داده شود و مردم با تولیدات روستاییان آشنا شوند و بدانند که روستاییان تنها تولیدکننده گندم، برنج و میوه نیستند بلکه صنایع دستی و صنایع تبدیلی نیز به همت روستاییان و عشایر کشور ایجاد می‌شود.

وی شناخت از روستا و روستاییان کشور را یکی دیگر از اهداف این نمایشگاه خواند و افزود: در قالب برگزاری این نمایشگاه تلاش می‌کنیم به مردم نشان دهیم که این ظرفیت در کشور وجود دارد و باید از ظرفیت روستاییان استفاده کرد همچنین در قالب برگزاری این نمایشگاه مردم با فرهنگ‌ها و آداب و رسوم مختلفی که در روستاهای کشور وجود دارد آشنا خواهند شد و متوجه می‌شوند با این تنوع آداب و رسوم همه با کمال آرامش و امنیت در کنار یکدیگر زندگی می‌کنیم.

رضوی افزود: در حال حاضر به جز ایلام همه استان‌های کشور در این نمایشگاه حضور خواهند داشت البته ایلام نیز برای حضور در نمایشگاه اعلام آمادگی کرده، همچنین 420 شهرستان از سراسر کشور در این نمایشگاه شرکت خواهند کرد و انواع تولیدات روستاییان و عشایر در این نمایشگاه عرضه خواهد شد.

رضوی درادامه درباره اقدامات این سازمان در منطقه کپرنشین بشاگرد در پاسخ به رویداد۲۴ گفت: امروز با انتشار تصاویر گورخواب‌ها موضوع به دولت مظلوم ربط داده شد این در حالی است که این اتفاقات بر اثر غفلت‌های گذشته رخ داده و موضوع بشاگرد نیز به همین منوال است. من به بسیاری از مناطق محروم سفر کرده‌ام و می‌دانم مناطقی محروم‌تر از بشاگرد نیز وجود دارد.

معاونت توسعه روستایی ریاست جمهوری تصریح کرد: دلیل آنکه هم و غم خود را بر توان‌افزایی روستا‌ها و عشایر گذاشته‌ایم بر آن است که معتقدیم بسیاری از محرومیت‌ها ناشی از نبود شغل مناسب و درآمد کافی برای روستائیان و عشایر است.

رضوی افزود: در استان هرمزگان محروم تر از بشاگرد هم شاهد هستیم. روستاهایی در این استان وجود دارند که به دلیل نداشتن جاده‌های مناسب برای عبور از یک جاده 30 کیلومتری باید بیش از 2ساعت و نیم در راه بود.

به گفته وی؛ در حال حاضر در آذربایجان شرقی وضعیت خیلی وخیمی شاهد هستیم. البته که یکی از دلایل نبود شرایط مناسب در روستاها عدم انتقال تکنولوژی و دانش به این روستاهاست.

معاونت توسعه روستایی ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: انتقال برق به روستاهای کشور فقط در حد روشنایی است. در حالی که روستاها نیازمند برق صنعتی هم هستند.

وی تاکید کرد: اگر صنعت به روستاها انتقال پیدا کند علاوه بر اینکه اشتغال کافی ایجاد خواهد شد آلودگی و ضرر و زیان صنعت به شهر با تراکم بالا منتقل نمی‌شود. در حالی که روستاها به دلیل داشتن فضایی گسترده و آزاد با آلودگی‌های صنعتی مواجه نمی‌شوند.

دومین نمایشگاه توانمندی‌های روستاییان و عشایر ۱۵الی ۱۸ دی ماه سال جاری در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار خواهد شددومین نمایشگاه توانمندی روستاییان و عشایر با شعار روستا کانون تولید و ارزش‌آفرینی در عرصه اقتصاد مقاومتی با هدف آشنایی بازدیدکنندگان از وجود استعدادها، قابلیت ها و ظرفیتهای موجود در مناطق روستایی در تهران برگزار خواهد شد.

تاریخ برگزاری این نمایشگاه از پانزدهم تا هجدهم دی‌ماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران است.





نظرات شما
پیشخوان