تاریخ انتشار: ۰۹:۱۱ - ۱۹ دی ۱۳۹۵
محمدجواد حق‎شناس در گفت‎وگو با رویداد۲۴:

قالیباف نمی‎تواند با مقوله فقر و غنا موج‎سواری انتخاباتی کند

یک فعال سیاسی اصلاح‎طلب تاکید کرد که محمدباقر قالیباف نمی‎تواند با مقوله فقر و غنا موج‎سواری انتخاباتی کند چرا که به گفته او طرح چنین شعارهایی از سوی افرادی که هیچ‌گاه به آن پایبند نبودند، در جامعه امروز با توجه به میزان آگاهی مردم و تسلطشان بر اخبار پذیرفته شدنی نیست.
رویداد۲۴یک فعال سیاسی اصلاح‎طلب تاکید کرد که محمدباقر قالیباف نمی‎تواند با مقوله فقر و غنا موج‎سواری انتخاباتی کند چرا که به گفته او طرح چنین شعارهایی از سوی افرادی که هیچ‌گاه به آن پایبند نبودند، در جامعه امروز با توجه به میزان آگاهی مردم و تسلطشان بر اخبار پذیرفته شدنی نیست.

محمد باقر قالیباف، شهردار تهران گرچه تا پیش از به میان کشیده شدن بحث‌های داغ انتخاباتی از هر نوع بحث و گفتگوی سیاسی پرهیز می‌کرد و با چراغ خاموش فعالیت‌های خود در این زمینه را انجام می‌داد، اما دو، سه ماهی است در ظاهر نظرش تغییر کرده و ترجیح می‌دهد که آشکارا نشان دهد که بنا دارد با «حسن روحانی» به مبارزه انتخاباتی بپردازد. 

نشریه «همشهری ماه» وابسته به موسسه همشهری و زیر مجموعه شهرداری تهران در شماره جدید خود با عکسی روی جلد خود صراحتا نشان داد که قالیباف برای ورود به انتخابات اسب خود را زین کرده است و تصمیم دارد در این عرصه به کلید واژه فقر و غنا دامن بزند. در کنار این مسئله قالیباف در یادداشتی معضلات را محصول نوع نگاه سرمایه‌داری و اشرافی‌گری در اداره جامعه دانسته و درباره آن گفته است: «با همه توان تلاش کنیم تا مردم‌داری را جایگزین سرمایه‌داری کنیم.» 

قالیباف نمی‎تواند با مقوله فقر و غنی موج‎سواری انتخاباتی کند

سال ۸۴ هم محمود احمدی‌نژاد با نمایش فقر و غنا موفق به کسب آرا مورد نیاز از سوی مردم شد. یعنی او خود را به طبقه متوسط رو به پائین و رقیب را از آن طبقه متوسط رو به بالا معرفی کرد و مردم را وارد کارزاری کرد که مدت‌ها نسبت به آن دچار شک و تردید شده بودند. 

اما این حربه به نظر نمی‌رسد برای محمد باقر قالیباف که برای دو دوره انتخاباتی کاندیدا شده بود و مردم از ریخت و پاش‌های آن تا حدودی مطلع هستند و اخباری که این روز‌ها از شهرداری به گوش می‌رسد، موثر واقع شود. بهتر آن است آقای قالیباف راه دیگری بیابد که با این بار کج قطعا به مقصد نخواهد رسید. 

محمدجواد حق‌شناس، عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی در گفت‎وگو با رویداد۲۴ در رابطه با اصرار قالیباف برای تکرار ترفند احمدی‌نژاد در نمایش فقر و غنا، گفت: به طور معمول در فضای تبلیغات یکی از شگردهای افراد مسلط بر فضای تبلیغات سیاسی یا گروهی که در این زمینه کار حرفه‌ای انجام می‌دهند، استفاده و بهره‎برداری از شکاف‌هایی است که جامعه نسبت به آن‌ها نه تنها حساسیت دارد، بلکه از آن رنج هم می‌برد. 

وی درباره این مقوله شکاف فقر و غنا، تاکید کرد: این مقوله شکاف فقر و غنا جدید نیست. بدین معنا که به اندازه قدمت تاریخ بشریت در مورد آن نظرهای متفاوتی طرح شده است. حکیمان بسیاری در این‎باره سخن گفته‌اند و شاعران شعرهای فراوانی سروده‌اند. حتی در مذهب هم مشاهده می‌شود که صد‌ها هزار کلمه درباره این موضوع در قالب توصیه و نصیحت مورد استفاده قرار گرفته، که نشان می‌دهد این حوزه برای مخاطبان آن جذابیت بالایی دارد. 

حق‌شناس در این خصوص افزود: حوزه فقر وغنا، حوزه‌ای نیست که برای مردم فراموش شود، اما نوع بیان و پردازش آن بسیارمهم است، زیرا بر اثرسازی‌اش تاثیر فراوانی خواهد گذاشت. بحث‌هایی که در این باره مطرح می‌شود، شاید دارای نکته جدیدی نباشد و حتی در مواردی بوی کهنگی دهد، اما شکل ارائه و نحوه بیان آن همانطور که مطرح کردم، تاثیر لازم را خواهد گذاشت و در صورتی که این بخش مهم درنظر گرفته نشود، اتفاقی مورد نظرهم روی نخواهد داد. 

این عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی درباره چگونگی استفاده از این بحث توسط فعالان انتخاباتی، بیان کرد: استفاده از نمادهایی مانند طرح، کاریکاتور، عکس، فیلم یا سینما در زمان انتخابات که سمبل‌های تبلیغاتی محسوب می‌شوند، توسط مشاوران تبلیغاتی به طور معمول توصیه می‌شود و مباحثی هم که بنا است مورد توجه قرار گیرد در قالب همین موارد به مردم ارائه می‌کنند. 

وی با تاکید بر اینکه قالیباف نمی‎تواند با مقوله فقر و غنا با توجه به آگاهی مردم از سابقه او موج‎سواری انتخاباتی کند، اظهار داشت: موضوعی که باید به آن توجه داشت، همین است. یعنی طرح چنین شعارهایی از سوی افرادی که هیچ‌گاه به آن پایبند نبودند، در جامعه امروز با توجه به میزان آگاهی مردم و تسلطشان بر اخبار پذیرفته شدنی نیست. 

حق‌شناس در این رابطه توضیح داد: شاید گفته شود که جامعه ایران، جامعه ای با حافظه کوتاه مدت است و اتفاقات در آن خیلی زود به فراموشی سپرده می‌شود، اما مردم آن قدر فراموشکار نیستند که حداقل فضای انتخابات دوره گذشته را به یاد نیاورند. 

این عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی در ادامه اضافه کرد: مردم نحوه گفتمان رقبا و هزینه‌های تبلیغاتی و یا هر حرکت پر هزینه‌ای که آن دوستان در مدیریت شهری از خود نشان دادند و آثار سوء و زیان باری که این افراد برای کلان شهر تهران به بارآورده‌اند در ذهن دارند و به نظر می‌رسد، حاضر نباشند یک تجربه برای دو بار تکرار کنند.

نظرات شما
پیشخوان