تاریخ انتشار: ۱۰:۴۶ - ۲۰ دی ۱۳۹۵
پرونده ویژه

در سوگ یار دیرین امام

عصر یکشنبه ۱۹ دی ماه آیت الله هاشمی رفسنجانی، یار دیرین امام و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به دلیل ایست قلبی دار فانی را وداع گفت.
رویداد۲۴- عصر یکشنبه ۱۹ دی ماه آیت الله هاشمی رفسنجانی، یار دیرین امام و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به دلیل ایست قلبی دار فانی را وداع گفت. 


المانیتور:
دو مرد از دو سوی خلیج‌فارس- یکی با عمامه سفید و دیگری با سربند سنتی اعراب، یکی ایرانی و دیگری سعودی، یکی رئیس‌جمهور و دیگری شاه- در یک سطح، که می‌توانستند پلی برای گفت وگو میان کشورهایشان باشند. با درگذشت آیت‌الله علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی دو سال پس از مرگ ملک عبدالله سعودی، این دو ستون پل در خلیج‌فارس دیگر وجود ندارند.




محمدجواد حق‎شناس در گفت‎وگو با رویداد۲۴ تشریح کرد
عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی معتقد است سوابق جایگزین هاشمی رفسنجانی در مجمع تشخیص مصلحت نظام به لحاظ ویژگی باید به او نزدیک باشد.




محمدصادق جوادی‎حصار در گفت‎وگو با رویداد۲۴:
عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی تاکید کرد: هاشمی یک مبارز نام آشنا، آرمانخواه و واقع‎نگر بود. هرکسی که در کنار او می‎نشست و به سخنانش گوش می‎داد، حقایق زندگی را درک می‎کرد و متوجه می‎شد که بین آرمان و واقعیات توازن ایجاد می‎کند.




گزارش رویداد۲۴ درباره نگرانی‎ها نسبت به خلا آیت‎الله هاشمی در روزهای سرنوشت‎ساز
در روزهای پس از ارتحال آیت الله هاشمی رفسنجانی، روز به روز بر دغدغه اعتدالیون و خرد ورزان جامعه افزوده می شود که در غیاب آیت الله هاشمی رفسنجانی، چه کسی می تواند محوریت 53 ساله او را در خبرگان رهبری، برعهده بگیرد؟ آیا با خروج رهبر اعتدالیون و میانه روها از مجلس خبرگان، قرار است سید احمد خاتمی ها، میاندار میدان شوند؟




داود سلیمانی در گفت‎وگو با رویداد۲۴ مطرح کرد:
یک فعال سیاسی اصلاح‏‎طلب گفت: بیم آن می‌رود که مخالفان مشی اعتدالی آیت الله هاشمی راه را برای ترکتازی خویش آماده ببینند و در جهت ضربه زدن به منافع یک ملت برآیند که هوشیاری ملی را می‌طلبد که آنان فرصت نیابند تا مطامع دنیوی خویش را حاکم کنند.




گزارش رویداد۲۴ به بهانه ادعای برخی درباره مراسم تشییع آیت الله هاشمی
اگر مبنا را بر اجتهادهای متفاوت در مسائلی که پشتیبانی حکم حکومتی ندارد بگذاریم پس هم مقام معظم رهبری، قائل به نظر اجتهادی اشتباه توسط آیت الله هاشمی در بعضی از مسائل بوده اند و هم آیت الله هاشمی، چنین نظری را در مورد نظر اجتهادی رهبر انقلاب در مورد برخی از مسائل داشته اند، لذا قائل بودن به نظر اجتهادی اشتباه، یعنی بر اساس استدلال های علمی، حرکت طرف مقابل در مسیر نادرست می باشد، پس نمی توان شهادت ناصحیح داد.




آذر منصوری در گفت‎وگو با رویداد۲۴:
عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت معتقد است فقدان آیت الله هاشمی رفسنجانی بزنگاه مهمی است که می‌تواند زمینه ساز مقدمه‌ای باشد برای وحدت جمهوری اسلامی ایران.




حسن رسولی در گفت‎وگو با رویداد۲۴:
این عضو هیئت مدیره بنیاد امید ایرانیان در رابطه با تاثیررحلت هاشمی رفسنجانی برآینده اصلاح طلبان گفت: اصلاح طلبان با توجه به شرایط مورد انزوا قرار گرفتن محمد خاتمی، تنها استوانه مورد اتکا در عرصه سیاسی و تصمیم سازی ملی خود را از دست داند.




دلمان برایت تنگ می‎شود...
کاش وقتی انتخابات خبرگان را آخرین انتخابات خود خواند باور می کردیم، کاش وقتی از «مُردن با خیال راحت» سخن گفت، بی تفاوت عبور نمی کردیم، و کاش هنگامی که از سلامت جسمانیش گفتند «اسپند» می سوزاندیم.




گری سیک مطرح کرد
آیت‌الله علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس‌جمهور سابق ایران روز سه‌شنبه به خاک سپرده شد و غلیان غم و اندوه در مراسم سوگواری او بازتاب تردید و بلاتکلیفی است که اعتدال‌گرایان ایرانی با آن روبرو هستند.




مرتضی طلایی در گفت‌وگو با رویداد۲۴:
عضو شورای شهر تهران روش و منش آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را در امتداد شهید بهشتی و شهید مطهری دانستند و تأکید راه و آرمان آن‌ها همواره زنده است از این منظر هم شهید بهشتی زنده است و هم آیت‌الله هاشمی.




میلیون‌ها چشم اشک‌بار آیت‌الله را بدرقه کرد؛
پیکر آیت‌الله هاشمی همراه دیرین امام و رهبری در ضریح حرم مطهر حضرت امام خمینی(ره) آرام گرفت.




سیدمحمود میرلوحی در گفت‎وگو با رویداد۲۴:
سید محمود میرلوحی گفت: نقش آیت الله هاشمی در تمام مسائل سیاسی _ اقتصادی داخلی و خارجی قابل مشاهده است، بنابراین طبیعی به نظر می رسد که فقدان او باعث نگرانی شود.




معاون رئیس‌جمهور در گفت‎وگو با رویداد۲۴:
معاون رئیس‌جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران بابیان اینکه با رحلت آیت‌الله علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی، دولت حسن روحانی بزرگترین حامی خود را از دست داد تأکید کرد که بعید است جای ایشان با حامی دیگر و بهتری پر شود.




گزارش رویداد۲۴ به بهانه همزمانی فوت مراد و مرید
یازده سال پایانی عمر او را با هیچ شخصیت سیاسی نمی توان مقایسه کرد. یازده سالی که او را تخریب کردند ولی تخریب نشد، تهدید کردند ولی مرعوب نشد، و هتاکی کردند ولی بی آبرو نشد.




علی صوفی در گفت و گو با رویداد24 مطرح کرد:
یک فعال سیاسی اصلاح طلب معتقد است؛ آیت الله هاشمی رفسنجانی، مشاوری بسیار قوی و واقع بین برای نظام و رهبری بود و فقدانش قابل جبران نیست. این جمله اغراق نیست اگر بگوییم هیچ کس نمی تواند جای او را در نظام جمهوری اسلامی پر کند.




پروانه مافی، در گفت‎وگو با رویداد۲۴:
مافی در رابطه با تاثیر رحلت آیت الله هاشمی رفسنجانی برآینده ریاست جمهوری حسن روحانی، ابرازکرد: رفتار و اندیشه ایشان در بین اصلاح طلبان جاری و ساری است و تصور نمی کنم تاثیر منفی داشته باشد . رحلت آیت الله هاشمی رفسنجانی انسجام عمومی و وفاق بیشتری در بین مردم ایجاد خواهد کرد.




یادداشت محمد کیانوش‏‎راد در وصف یار دیرین امام
عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت سيره و سلوك و شيوه و راه و رسم هاشمي را الگويي از تعادل روح ايراني دانست.



با تصميم خانواده آيت الله هاشمی رفسنجانی؛
پیکر آیت الله هاشمی رفسنجانی در حرم مطهر امام خمينی(ره) دفن می‌شود.



عبدالله ناصری در گفت‌و‌گو با رویداد۲۴؛

یک فعال سیاسی اصلاح طلب معتقد است: نقطه عطف همراهی هاشمی با جریان اصلاحات را باید بعد از انتخابلات 88 دید. گفتمان وی مطلوب جریان اصلاحات و تحول خواهی بود. این روند تا جایی بود که بعد از نطق نماز جمعه سال 88 حتی جریان های سیاسی مثل نهضت آزادی و ملی مذهبی ها که در دولت وی در تنگنا بودند از وی حمایت کردند.



بازتاب درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در رسانه‌های جهان؛

خبر درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشت.



در سوگ یار دیرین امام
درگذشت آیت الله هاشمی اگر چه در نگاه اول مصیبتی عظیم برای فضای سیاسی ایران و منطقه خاورمیانه به شمار می‌رود اما دارای پیامدهای مهم سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در جامعه ایران خواهد بود.



در حسینیه جماران در حال برگزاری است؛ (این خبر تکمیل می‌شود)
مراسم وداع با مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در حسینیه شماره یک جماران آغاز شد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان