تاریخ انتشار: ۰۹:۵۵ - ۲۲ دی ۱۳۹۵
گری سیک مطرح کرد

تاثیر فقدان آیت الله‌هاشمی بر نتیجه انتخابات ۹۶

آیت‌الله علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس‌جمهور سابق ایران روز سه‌شنبه به خاک سپرده شد و غلیان غم و اندوه در مراسم سوگواری او بازتاب تردید و بلاتکلیفی است که اعتدال‌گرایان ایرانی با آن روبرو هستند.
رویداد۲۴- آیت‌الله علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس‌جمهور سابق ایران روز سه‌شنبه به خاک سپرده شد و غلیان غم و اندوه در مراسم سوگواری او بازتاب تردید و بلاتکلیفی است که اعتدال‌گرایان ایرانی با آن روبرو هستند.

به گزارش رویداد۲۴ به نقل از شبکه ان پی آر آمریکا، رفسنجانی شاید از شخصیت‌های برجسته انقلاب اسلامی 1979 این کشور باشد که منجر به سرنگونی شاهی شد که از حمایت آمریکا برخوردار بود، اما در سال‌های اخیر، خط عمل‌گرای وی و جایگاه محترمش او را به صدای پیشروی اعتدال‌گرایان و میانه‌روها تبدیل کرد.

هاشمی رفسنجانی یکی از ستون‌های مهم در پایگاه قدرت حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران بود که در انتخابات سال 2013 پس از رد نامزدی خود هاشمی از سوی شورای نگهبان به پیروزی رسید. یکی دیگر از حامیان مهم و اصلی روحانی، دیگر رئیس‌جمهور سابق ایران یعنی محمد خاتمی است که طی سال‌های اخیر بسیار محدود شده است.

درگذشت هاشمی تنها چند ماه مانده به انتخاباتی که انتظار می‌رود روحانی برای دور دوم در آن پیروز شود، جناح میانه‌رو تشکیلات سیاسی ایران را با فقدان یکی از مهم‌ترین صداهای خود روبرو کرده است.

این اعتقاد روحانی –و هاشمی رفسنجانی- مبنی بر اینکه بهترین امید ایران برای آینده بر نزدیکی به جهان و روابط بهتر با دیگر کشورها است، نه نگاه به درون و خوداتکایی که اغلب از سوی تندروهای ایرانی مطرح می‌شود، به خطر افتاده است. 

میراث رفسنجانی
رابین رایت در ارزیابی که در نیویورکر به چاپ رسید نوشت که آیت‌الله هاشمی رفسنجانی  طرفدار روابط بهتر با غرب، از جمله آمریکا است. همین چند وقت پیش او توییتی داشت با این مضمون: «دنیای آینده جهان مذاکره است نه موشک.»

میراث سیاسی دیگر هاشمی رفسنجانی و تأثیر فقدان ایشان که بر عرصه سیاسی خواهد داشت، از سوی گری سیک، محقق ارشد در برنامه خاورمیانه دانشگاه کلمبیا مطرح شد.

او در یک پست وبلاگی نوشت: «برعکس آنچه بسیاری از همراهان من یاد می‌کنند، فکر می‌کنم رفتن هاشمی تأثیر عملی بسیار اندکی بر روند پیشرفت‌ها خواهد داشت.»

وی در ادامه افزود: «اگر من جای روحانی بودم، مطمئناً از درگذشت متحدی مانند این اعتبار تمام‌عیار انقلابی متأسف می‌شدم. به‌هرحال، میانه‌روها نیازمند تمام یارانی هستند که می‌توانند جذب کنند. بااین‌حال نتیجه انتخابات بعدی ایران به توانایی روحانی در ترغیب ایرانی‌ها به این موضوع که آن‌ها با توافق هسته‌ای موفقیت بیشتری کسب خواهند کرد و همچنین توانایی وی در قبولاندن این موضوع که وی در دفاع از منافع ایران بهتر از هر گزینه دیگری، بستگی دارد.» 

توافق هسته‌ای سال گذشته، یکی از دستاوردهای مهم روحانی بود، ضمن اینکه حجم قابل‌توجهی از پول ایران که خارج از کشور مسدود شده بود، به‌صورت نقدی بازگردانده شد. از زمان این توافق، درعین‌حال توافقنامه‌های هواپیمایی مهمی صورت گرفته و صادرات نفتی ایران به‌صورت قابل‌توجهی افزایش یافته است. اما اقتصاددانان می‌گویند مزایای این توافق هنوز به خیابان‌های ایران (مردم) نرسیده، جایی که روحانی باید نتیجه اقدامات خود را ببیند.

انتخابات ریاست جمهوری ۹۶
روحانی تاکنون به‌طور رسمی از نیات خود برای انتخابات ماه می صحبتی نکرده، بااین‌حال حامیان وی می‌گویند احتمالاً او برای دور دوم نامزد خواهد شد. تاکنون تنها چند نفر نامزدی خود برای این انتخابات را اعلام کرده‌اند. تحلیل گران می‌گویند محمدباقر قالیباف، شهردار تهران احتمالاً بار دیگر نامزد خواهد شد.تندروها ترجیح می‌دهند که روحانی یک رئیس‌جمهور تک دوره‌ای باشد. 

با درگذشت آیت‌الله هاشمی تعداد بنیان‌گذاران انقلاب که هنوز نقشی بانفوذ دارد، کاهش یافته است. برخی تحلیل گران «تغییر نسل» برای جمهوری اسلامی را قریب‌الوقوع می‌بینند.

نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان