تاریخ انتشار: ۱۵:۲۶ - ۰۵ بهمن ۱۳۹۵

پلاسکو به این‌لیست اضافه می‌شود؛ ویران‌کننده‌ترین حریق‌های دنیا

هنوز در بهت ویرانی پلاسکو هستیم، اما آتش‌سوزی های مهیب و کشنده سابقه‌ای پربار در یک قرن گذشته داشته‌اند.
رویداد۲۴-هنوز در بهت ویرانی پلاسکو هستیم، اما آتش‌سوزی های مهیب و کشنده سابقه‌ای پربار در یک قرن گذشته داشته‌اند.

 پلاسکو در آتش سوخت ،فاجعه‌ای دیگر اتفاق افتاد ، آتش‌نشانان جان فشان در زیر آوار گرفتار شدند و شاید تنی چند از مردم عادی، آمار دقیقی از نفرات گرفتار زیر آوار پلاسکو وجود ندارد. هر راهی به لابه‌لای تنگ و تاریک آوارها باز می‌شود ،با دود و آتش پر شده. همه تجهیزات به کار گرفته شده در پنجمین روز عملیات بی‌وقفه در فعالیت هستند اما هنوز همه آنهایی که زیر آوار سازه‌های فلزی مدفون شده‌اند بیرون نیامده‌اند. امید و ناامیدی موج می‌زند ، آنچه که همه دوست دارند بشنوند نوید زنده بودن برخی از گرفتاران زیر آوار است هر چند گمانه زنی‌ها بر حسب شواهد و قرائن چیز دیگری می‌گویند اما امید نمی‌خواهد از اذهان آشفته و دل‌های نگران رخت رفتن ببندد. و خب، همه اینها در حالی‌ست که هنوز علت این حادثه به شکل دقیقی مشخص نشده است.

پلاسکو اما امروز در عقبه آتش سوزی‌های بزرگ و ویران کننده ثبت می‌شود. آتش سوزی‌های که از گذشته تا به امروز جان‌های بسیاری گرفتند و ویرانی‌های فراوانی از خود بر جای گذاشتند. آتش سوزی‌هایی بزرگ با آمار کشته و خرابی بسیار که در تاریخ ثبت شدند و البته هشداری، تلنگری برای پیشگیری از وقایع مشابه...

در لیست پیش رو تعدادی از بزرگترین آتش سوزی‌ها را در دنیا مرور می‌کنیم؛

ردیف محل حادثه تاریخ کشور-شهر تلفات توضیحات
۱

کلوپ شبانه

20 فوریه 2003

آمریکا ، رود آیلند،‌وست وارویک

100 نفر

20 فوریه 2003 بود که گروه موسیقی راک گریت وایت برای اجرای زنده‌ای در یک کلوپ شبانه آماده می‌شدند. آنها برای جلوه‌های ویژه صحنه از پایروتکنیک اسپارک یا همان جرقه‌های آتش بازی استفاده کردند.

به محض اینکه آنها برنامه‌ خود را شروع کردند جرقه‌های آتش بازی هم آغاز شد تا بلافاصله صحنه مشتعل شود. آلارم‌های هشدار آتش سوزی به صدا درآمدند و جمعیت 400 نفری حاضر در کلوپ با وحشت اقدام به فرار کردند.
راهروهای تنگ اما گنجایش ازدحام جمعیت وحشت زده و در حال فرار را نداشت. کلوپ در آتش می‌سوخت و مردم برای رهایی تقلا می‌کردند. تلاشی که البته برای همه حضار نتیجه نداد تا طبق آمار بر اثر این اتفاق 100 نفر در آتش بسوزند و کشته شوند و 230 نفر دیگر مجروح گردند. در کل این ماجرا صرفا 132 نفر بدون آسیب دیدگی از این مهلکه نجات پیدا کردند.
آنچه که این تراژدی از خود به جای گذاشت تغییرات اساسی در طرح ایمن سازی ساختمان‌های آمریکا خلاصه شد. ساختمان‌هایی که پیش از آن به سیستم آب پاش ، برای خاموش کردن آتش مجهز نبودند ، چه بسا طبق بررسی‌ها اگر چنین سیستمی موجود بود از کشته شدن تعداد بسیاری از افراد در کلوپ شبانه جلوگیربی می‌کرد.

در این حادثه مدیر گروه موسیقی و صاحب کلوپ با اتهام سهل انگاری و قتل نفس مقصر شناخته شده و به 15 سال حبس محکوم شدند.

۲

ساختمان فور کوترز

آوریل 1922

دوبلین، ایرلند

آماری در دست نیست

فور کوترز یکی از ساختمان‌های اصلی دوبلین در جمهوری ایرلند است. جایی که دادگاه عالی ،‌دادگاه جزایی و دادگاه حوزه قضایی دوبلین در آن واقع شده است. این ساختمان در فاصله سال‌های 1796 تا 1802 ساخته شد. در سال 1922 و در پی منازعات سیاسی این ساختمان توسط جمهوری‌خواهان مخالف پیمان ایرلند و انگلیس اشغال شد.

در همان زمان دولت موقت ایرلند برای بازپس گیری ساختمان و حذف شورشیان به فور کوترز حمله کرد که این اتفاق جنگ یک هفته‌ای را در دوبلین منجر شد. بر همین اساس زمانیکه شورشیان خود را در محاصره نیروهای دولتی دیدند برای تخریب عمدی ساختمان از طریق بمب گذاری و آتش زدن بنا به قصد نابودی آن اقدام کردند. آتش آنقدر وسیع و گسترده بود که ساختمان را کاملا نابود کرد. در این آتش سوزی آرشیوهای تاریخی هزار ساله‌ سوخت و نابود شد. اگرچه این ساختمان در سال 1932 دوباره بازسازی شد اما از این حیث که بسیاری از اسناد تاریخی مهم در پی سوختن فور کوترز نابود شد که نه فقط برای ایرلند که برای جهان حائز اهمیت بود این آتش سوزی در جرگه مهمترین آتش سوزی‌های دنیا ثبت شد.

۳

برج ویندسور

12 فوریه 2005

مادرید اسپانیا

7 آتشنشان مجروح شدند

برج ویندسور در سال 1979 در مرکز اقتصادی مادرید اسپانیا ساخته شد. برج 32 طبقه‌ای که هشتمین برج بلند مادرید به حساب می‌آمد. 12 فوریه 2005 ،‌حوالی نیمه‌ شب شنبه ، آتش در طبقه بیست و یکم این برج دیده شد. آتش با سرعت زیادی به طبقات بالایی این برج سرایت کرد. تقریبا 24 ساعت طول کشید تا آتشنشانان بتوانند شعله‌های افروخته را خاموش کنند. بر اثر این آتش سوزی ساختمان خسارت هنگفتی دید و ساختار آن به طور کلی از بین رفت. اگرچه هفت آتشنشان در این عملیات مجروح شدند اما این آتش سوزی تلفات جانی در بر نداشت. با این حال طبق تخمین‌ها این آتش سوزی 22 میلیون یورو خسارت مالی بر جای گذاشت. این آتش سوزی یکی به عنوان یکی از بدترین‌ها در تاریخ مادرید ثبت شد.

اگرچه برخی احتمالات علت آتش سوزی را یک مشکل الکتریکی در ساختمان می‌دانستند اما برخی دیگر روی حریق عمدی پافشاری می‌کردند چه اینکه پلیس نشانه‌ای از ورود به زور یک فرد به گاراژ ساختمان پیدا کرده بود که احتمال عمدی بودن آتش سوزی را تقویت می‌کرد با این حال در فیلم‌های ویدئویی ضبط شده ، جرقه الکتریکی و پخش شدن شعله‌های آتش ماجرای عمدی بودن آن را در هاله‌ای از ابهام قرار می‌داد.

۴

سیرک نیتروی

15 دسامبر 1961

برزیل ، ریودوژانیرو، نیتروی

323 نفر

نیتروی در واقع یک شهرداری در ایالت ریودوژانیرو در منطقه جنوب شرقی برزیل است. این بنا در 22 نوامبر 1573 افتتاح شد. این بنا محل فعالیت سیرکی محبوب بود که به طور روزانه با بلیط فروشی جمعیت زیادی را به خود جلب می‌کرد. این سیرک سازمانی برای هر نمایش خود چادر بزرگ جداگانه‌ای داشت. در عصر روز 15 دسامبر 1961 یکی از چادرها آتش گرفت. دقایقی کوتاه برای سرایت شعله‌های کشنده آتش به تمام قسمت‌های چادر کافی بود ، به طوریکه 323 نفر در این حادثه آتش سوزی جان خود را از دست دادند. این اتفاق یکی از بدترین تراژدی‌های مردم برزیل و البته تاریخچه سیرک در دنیاست.

بنا بر تحقیقات مشخص شد از قرار معلوم این آتش سوزی عمدی بوده است.

۵

سیدار

اکتبر 2003

آمریکا، کالیفرنیا

15 نفر

این آتش سوزی بزرگ که به دست انسان اتفاق افتاد 280278 هکتار زمین را سوزاند ، 2820 ساختمان را نابود کرد و 15 نفر را کشت که یک نفر از آنها یک آتشنشان بود. این آتش سوزی یکی از بزرگترین حریق‌ها در تاریخ کالیفرنیا محسوب می‌شود.

این آتش سوزی توسط فردی به نام سرجیو مارتینز اتفاق افتاد که مدعی بود حین شکار در این منطقه گم شده بود. او ابتدا اینطور گفت که شروع آتش با شلیک یک گلوله اتفاق افتاده است اما کمی بعد اعتراف کرد او آتش را برای علامت دادن به امداد رسان‌ها روشن کرده بوده است. او بابت دروغ گفتن به دادگاه فدرال به 6 ماه حبس محکوم شد.

۶

کلوپ شبانه کوکونات گراو

28 نوامبر 1942

آمریکا، ماساچوست، بوستون

492 نفر

این کلوپ شبانه در شامگاه 28 نوامبر در حالیکه جمعیت هزار نفری در آن حضور داشتند آتش گرفت.

این ساختمان با استایل منطقه کازابلانکو دکور شده بود و مملو از درختان قابل اشتعال نخل بود که ماهیت کازابلانکایی این فضا را بیشتر می‌کردند.
روایت‌ها از آغاز این آتش سوزی حکایت از ماجرای بسیار ساده‌ای دارد مبنی بر اینکه یکی از پیانیست‌های این کلوپ کبریتی را روشن کرده که بر اثر آن نخلی آتش گرفته و آتش به میز سرایت کرده است. آتش خیلی سریع به بقیه قسمت‌های کلوپ می‌رسد و سالن اصلی را منفجر می‌کند. فقط 5 دقیقه زمان کافی بود تا کل این کلوپ در آتش بسوزد. بسیاری از حضار تلاش می‌کردند از در اصلی خارج شوند که بر اثر هجوم جمعیت عملا بلااستفاده شده و از کار افتاده بود. این حادثه یکی از مرگبارترین حوادث مربوط به کلوپ‌ها در امریکاست به طوریکه 492 کشته و صدها مجروح بر جای گذاشت.
این حادثه امریکا را در شوک غیر قابل وصفی فرو برد هر چند برنامه‌های ساختمانی آنها در راستای ایمن سازی دوباره قوت گرفت و به یک "الزام" تبدیل شد.
رییس کلوپ اما به نام بارنی ولانسکی که منتسب به گروه‌های مافیایی بود در نهایت به قتل غیر عمد محکوم شد.

۷

فروشگاه ال اینوویشن

22 می 1967

بروکسل ، بلژیک

322 نفر

22 می 1967 بروکسل شاهد یکی از مرگبارترین آتش سوزی‌های دنیا بوده است. این آتش سوزی در فروشگاه ال اینوویشن اتفاق افتاد. زمانی که در تاریخ 5 می در این فروشگاه نمایشگاه‌هایی از کالاهای امریکایی برپا شد گروهی از طرفداران چین با نام "اقدام برای صلح و استقلال مردم" در خارج از فروشگاه اعتصاب کرده و آتش روشن کردند. در حالیکه تقریبا 1000 نفر داخل فروشگاه بودند این آتش به درون آن زبانه کشید و ظرف چند دقیقه حریق شدت گرفت. بسیاری از مشتریان داخل فروشگاه به طرف پنجره‌ها هجوم آورده بودند و در تلاش برای شکستن آنها و خروج از این طریق بودند. در عین حال دود سیاه غلیظی مسیر راه اصلی را پر کرده بود.

322 نفر در این حادثه آتش سوزی و که در اوج مناقشات جنگ سرد اتفاق افتاده بود کشته شدند. برخی شاهدانی که زنده از این آتش سوزی بیرون آمدند می‌گفتند با چشمان خودشان انفجار کپسول گاز بوتان در طبقه سوم این فروشگاه را دیده‌اند در حالیکه برخی دیگر مدعی بودند صدای فردی را شنیده‌اند که فریاد می‌زده " من جانم را فدای ویتنام می‌کنم"
این آتش سوزی به یکی از بدترین‌های قرن بیستم معروف است.

۸

هتل ام جی ام 

21 نوامبر 1980

آمریکا، لاس وگاس

85 نفر

کشته شدن 85 نفر که بیشترشان بر اثر استنشاق دود جان خود را از دست دادند باعث شد آتش سوزی در این هتل واقع در نوادای لاس وگاس به یکی از حریق‌های پرآوازه تبدیل شود.
زمانیکه آتش سوزی اتفاق افتاد حدود 5 هزار نفر در این هتل بودند. این اتفاق در ساعت 7:7 صبح روز 21 نوامبر 1980 واقع شد. آتش از رستوران آغاز شد و آرام آرام به بقیه قسمت‌های ساختمان سرایت کرد. برای اطفای این حریق از 4 ایستگاه ْتشنشانی به محل مورد نظر نیرو اعزام شد.

۹

پیست مسابقات اسب دوانی-هپی‌ولی رایس کورس

26 فوریه 1918

هنگ کنگ، هپی‌ولی

600 نفر

پیست سوارکاری هپی ولی رایس کورس یکی از دو پیست مسابقات سوارکاری در هنگ کونگ است. این پیست در سال 1845 برای مسابقات سوارکاری انگلیسی‌ها در هنگ کونگ تهیه شد اما خیلی زمان نبرد تا علاقه مردم چین به سوارکاری آنها را هم در استفاده از این پیست با انگلیسی‌های شریک کند.

با این حال این پیست سرزنده سوارکاری در فوریه 1918 گرفتار آتش سوزی شد که با 600 کشته یکی از مرگبارترین حریق‌ها را رقم زد. هرگز مشخص نشد این آتش سوزی چطور آغاز شد اگرچه کل ساختار این پیست را از بین برد.
این بنا در 1995 دوباره بازسازی شد.

۱۰

ساختمان اش

25 مارچ 1911

امریکا، منهتن

146

این ساختمان در فاصله سال‌های 1900 تا 1901 ساخته است. ساختمانی از آهن و استیل. یکی از دلایل معروف بودن ساختمان اش ، ضد حریق بودن آن بوده است. همین مسئله باعث شد که این ساختمان به عنوان مرکز فعالیت بسیاری از تولید کنندگان پوشاک انتخاب شود. که از جمله آنها می‌توان به کارگاه تری انجل شرت ویست فکتوری اشاره کرد که عامل آتش سوزی ساختمان اش با 146 کشته بود.

افراد شاغل در این ساختمان بیشتر زنان مهاجری بودند که به بهانه زندگی بهتر به امریکا نقل مکان کردند و با دستمزدهای جزئی در این کارگاه‌های تولیدی مشغول به کار شدند. بهانه زندگی بهتر اما برای آنها بهایی به قیمت جانشان داشت.

۱۱

هتل وینکوف

7 دسامبر 1946

آمریکا،‌ آتلانتا

119 نفر

در سال 1913 هتل وینکوف با عنوان "ضد حریق" اما بدون سیستم آب پاشی برای خاموش کردن آتش ، بدون آلارم‌های حریق و بدون راه فرار یا همان پله‌های اضطراری ساخته شد.

با این حال در هفتم دسامبر 1946 اتفاق غیر قابل پیش بینی باعث شد تا بر اثر آتش سوزی در این هتل جان 119 نفر گرفته شود. از بین این 119 نفر عده ای با پرت شدن از پنجره هتل ،‌عده دیگری به دلیل استنشاق دود زیاد و بقیه بر اثر زنده زنده در آتش سوختن جان خود را از دست دادند.

۱۲

تیاتر آیروکیز

30 دسامبر 1903

آمریکا، شیکاگو

602 نفر

تئاتر آیروکیز واقع در شمال شیکاگو در 23 نوامبر 1903 تاسیس شد. آنچه در تبلیغات این ساختمان خودنمایی می‌کرد واژه "قطعا ضد آتش" بود. با این حال در 30 دسامبر 1903 در خلال یکی از برنامه‌های محبوب موزیکال این تئاتر ، آتش به گستردگی هر چه تمام‌تر ساختمان را تسلیم خود کرد. ساختمان تئاتر با 2 هزار تماشاچی مملو شده بود و حالا آتش بود که زبانه می‌کشید. قریب به اتفاق تماشاچیان زنان و کودکانی بودند که در زمان فراغت و تعطیلات مدرسه به تئاتر می‌آمدند. به محض رویت آتش ، پرده‌های سالن تئاتر هم گرفتار آن شدند و طولی نکشید که تمام صحنه با نمای آتش پوشانده شد. در زمان کوتاه 20 دقیقه‌ای 602 نفر از تماشاچیان زنده زنده در آتش سوختند. در واقع سالن تئاتر ضد حریق نبود و درهای خروج اضطراری که در پشت پرده‌ها پنهان شده بودند بی‌هیچ نشان و راهنمایی بی‌مصرف باقی ماندند. درهای فلزی خروجی با قفل‌های باسکول بسته شده بودند ، قفل‌هایی که در تئاترهای اروپایی مرسوم و مهارت استفاده از آن مشخص ؛ اما امریکایی‌ها به این قفل‌ها و اهرم کوچکی که برای باز کردن آن نیاز داشتند نا آشنا بودند.

درهای لابی هم قفل شده بودند. راه پله‌های رو به بالکن با مسدود شدن مسیر قابل دسترسی نبودند. با این تفاسیر تبدیل شدن این آتش سوزی به یکی از تراژدی‌های امریکایی اتفاق عجیبی نبود.

۱۳

برج‌های دو قلوی تجارت جهانی 

11 سپتامبر 2001

امریکا نیویورک

2974 نفر

این فاجعه از حافظه هیچکس پاک نمی‌شود. چه آنهایی که همه چیز در چند قدمی و مقابل چشمانشان اتفاق افتاد ،‌چه آنهایی که فرسنگ‌ها دورتر از قاب تلویزیون این اتفاق وحشتناک را نگاه می‌کردند.

ساعت 9:11 صبح دو هواپیما ،‌جت‌های بوئینگ به ساختمان‌های تجارت جهانی نزدیک شدند ، یکی به ساختمان برخورد کرد و دیگری با فاصله زمانی کوتاهی دوباره خودش را به نمای شیشه‌ای ساختمان کوبید. انفجارهای پیاپی ، آتش مهیبی را در پی داشت که خیلی سریع یک به یک طبقات این برج را در می‌نوردید تا یکی از وحشتناک‌ترین تراژدی‌های تاریخ رقم بخورد.
برج‌های دو قلوی 56 طبقه تجارت جهانی بعد از 106 دقیقه از برخورد هواپیماها کاملا فرو ریختند. 2974 نفر در این اتفاق جان خود را از دست دادند.
اگرچه برای برج‌های دو قلو در حین ساخت پیش بینی چنین برخوردهایی شده بود و در واقع این برخورد بوئینگ‌ها نبود که باعث شد ساختمان‌های تجارت جهانی فرو بریزد چه اینکه هر یک از این برج‌ها دارای 244 ستون در حول هسته مرکزی خود بودند که با از بین رفتن برخی از آنها بار ایجاد شده بر روی دیگر ستون‌ها می‌افتاد. در واقع در این اتفاق سوخت جت‌ها بودند که سبب ریزش ساختمان‌ها شدند چون سوخت جت در درجه حرارتی بین 800 تا 1200 درجه فارنهایت میسوزد که البته برای ذوب شدن فولاد کافی نیست اما برای ریزش یک ساختمان با سازه‌های فولادی حتما نباید ذوب شدن اتفاق بیفتد بلکه فولاد با حرارت مقاومت سازه‌ای خود را از دست می‌دهد و همین حرارت می‌توانست برای ریزش برج‌های دو قلوی تجارت جهانی کافی باشد.
نکته قابل توجه در ریزش برج‌های دوقلوی تجارت جهانی و تشابه آن با آتش سوزی و ریزش ساختمان پلاسکو در فرو ریزی عمودی ساختمان‌هاست.

۱۴

سینما رکس آبادان

19 آگوست 1978

ایران، آبادان

 

 

677 نفر

28 مرداد 1357 بود و فیلم گوزن‌ها از پرده نقره‌ای سینما پخش می‌شد. آنهایی که از این اتفاق جان سالم به در بردند و شاهد عینی ماجرا بودند می‌گویند خیلی از تماشاچیان زنده زنده در آتش سوختند.

تحقیقات به مرور زمان بر روی عمدی بودن حادثه سینما رکس آبادان صحه گذاشت.
677 نفر از کسانیکه برای سانس 21:45 به سینما رفته بودند در این آتش سوزی جان خود را از دست دادند. مسبب این حادثه پس از انقلاب دستگیر ،‌محاکمه و تیرباران شد. با این حال سینما رکس آبادان بدون شک یکی از بزرگترین تراژدی‌های آتش سوزی در ایران است که با 677 کشته در جمع آتش سوزی‌های بزرگ جهان قرار می‌گیرد.

۱۵

ساختمان پلاسکو

19 ژانویه 2017 - 30 دی 95

ایران-تهران

25 (احتمالی)

حدود 8 صبح روز پنجشنبه ، آتش از طبقات نهم و دهم پلاسکو زبانه می‌کشد. آتشنشانی در فاصله زمانی کوتاه دو دقیقه‌ای به محل می‌رسد. اخبار مخابره می‌شود و دوربین‌های تلویزیونی نمای پلاسکویی را که در قلب خیابان جمهوری در حال سوختن است به تصویر می‌کشند.
ساختمان با همت آتشنشانان تخلیه می‌شود. افراد گرفتار در آتش توسط کمک‌های بی‌دریغ آتشنشانی بیرون می‌آیند هر چند هنوز عده‌ای در ساختمان هستند که بیشتر آنها را آتشنشانانی تشکیل می‌دهند که برای اطمینان از تخلیه کامل برج 15 طبقه همه جا را کنترل می‌کنند...
دوربین تلویزیونی روی پلاسکو متمرکز است که خبرنگار سیما می‌خواهد آخرین گزارش خود را مخابره کند ، گرچه قبل از اینکه مجالی برای گفتن شرح آخرین ماوقع داشته باشد پلاسکو فرو می‌ریزد. حالا آتشنشانان زیر تن‌ها آوار فلزی گیر افتاده‌اند. امید و ناامیدی ‌، دلهره و اضطراب ،‌غم و تلاش بی‌وقفه ،‌شایعات ، واقعیت‌ها ،‌مصاحبه‌ها ، حدس و گمان‌ها و تیر تقصیری که هنوز مشخص نیست پای چه کسی یا ارگانی به را دل ماجرا بکشاند.
پلاسکو با مصدومان و مجروحانی که کم کم به عدد 200 نزدیک می‌شوند و 25 نفری که گمان می‌رود زیر آوار مدفون شده‌اند وکشته‌هایی که فعلا تعدادشان تک رقمیست همچنان در آتش داغداری مردم ایران برای قهرمانانشان می‌سوزد.

نظرات شما
پیشخوان