تاریخ انتشار: ۱۱:۰۱ - ۰۷ بهمن ۱۳۹۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
مهدي مطهرنیا در گفت‎وگو با رویداد۲۴:

مسائل بین ایران و آمریکا حل نشود، گریزی از برخورد نیست

يك كارشناس مسائل سياست خارجي تأکید کرد که برجام نقطه آغازینی برای تحرک ایران در چهارچوب حالت موجود بین ایران و آمریکا بوده، نیاز است تا مسائل دیگر نیز در این خصوص حل شود و بر روی میز سیاست خارجی ایران و آمریکا قرار گیرد که اگر چنین نشود از برخورد بین این دو کشور در آینده‎گریزی نیست.
رویداد۲۴يك كارشناس مسائل سياست خارجي تأکید کرد که برجام نقطه آغازینی برای تحرک ایران در چهارچوب حالت موجود بین ایران و آمریکا بوده، نیاز است تا مسائل دیگر نیز در این خصوص حل شود و بر روی میز سیاست خارجی ایران و آمریکا قرار گیرد که اگر چنین نشود از برخورد بین این دو کشور در آینده‎گریزی نیست.

 ترامپ ديروز چند فرمان را امضا کرد که طبق آن برای یک دوران چندماهه مهاجرت شهروندان سوریه و 6 کشور خاورمیانه و آفریقا به آمریکا بر اساس آن متوقف می‌شود. رئیس‌جمهور آمریکا پيش از اين نیز در توئیتی چهارشنبه را روز بزرگ برای امنیت ملی آمریکا خوانده بود.

لازم به یادآوری است که در بین کشورهایی که مهاجرت شهروندان آنان به آمریکا منع خواهد شد نام ایران دیده می‌شود، اما منعی برای کشور عربستان که از عاملان حمله 11 سپتامبر به برج‌های دوقلو تجارت جهانی بود، وجود ندارد. علاوه بر این رادیو فرانسه نیز در گزارشی اعلام کرده است که سیاست‌های آمریکا در برابر ایران با آمدن ترامپ بسیار تغییر خواهد کرد و امیدی به برجام نیست.

مهدی مطهرنیا، کار‌شناس مسائل بین‌الملل درباره این اقدامات ترامپ در گفت‎وگو با رویداد۲۴ گفت: ترامپ به لحاظ سیاسی، محافظه‌کار به‌حساب می‌آید و ازنظر شخصیتی یک خودشیفته و خودبزرگ‌بین تلقی می‌شود که اکنون در جایگاه ریاست جمهوری قدرتمندترین کشور جهان تکیه زده است. از سوی دیگر او در یک ساختار قدرت بسیار پیچیده عمل می‌کند که این ساختار قدرت توانست در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما زمینه‌های مشروعیت یافتن ایالت متحده آمریکا در منطقه خاورمیانه را فراهم سازد.

وی در ادامه اضافه کرد: نفوذ بیشتر ایالت متحده در زمان ریاست جمهوری اوباما در آسیا به‌ویژه خاورمیانه تثبیت شد و اکنون ترامپ در ادامه آن، برخلاف آنچه در عرصه سیاست داخلی و خارجی نشان می‌دهد که قصد دارد این خیمه را براندازد و سیاست‌هایی خلاف اوباما در پیش گیرد، اما درمجموع همان‌ها را تکمیل خواهد کرد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل درباره قرار نگرفتن نام عربستان در ممنوعیت مهاجرت به آمریکا و عقب‌نشینی ترامپ از سخنان پیشین خود که وعده داده بود برای جلوگیری از عملیات جهادی مانع از ورود مسلمانان می‌شود، یادآور شد: ترامپ بر اساس نگرش محافظه‌کارانه خود معتقد به‌نوعی بنیادگرایی مسیحی- یهودی با چاشنی نژادپرستی است؛ بنابراین جهت‌گیری علیه مسلمانان وجود دارد، اما در همین حال او رئیس‌جمهور هست و بدون شک در برابر مسلمانان بر اساس منافع ملی ایالت متحده آمریکا عمل می‌کند.

مطهرنیا تصریح کرد: اکنون منافع آمریکا اقتضا می‌کند که رو درروی عربستان قرار نگیرد چراکه ترامپ در فکر یک هم‌گرایی برای تشکیل جبهه‌ای علیه ایران به‌واسطه ریاض است و تلاش برای نزدیک شدن به پوتین و جلب رضایت او ازاین‌جهت صورت می‌گیرد که روسیه دوستی با ایران را کنار گذارد.

وی اظهار داشت: با تمام این موارد نباید فراموش کرد که همچنان یکی از گزاره‌های ترامپ مبتنی بر این نکته است که از حضور مسلمانان در آمریکا جلوگیری به عمل آورد و بر این باور است که ورود آن‌ها مخالف منافع ایالت متحده هستند، زیرا توسعه بنیادگرایی اسلامی که تلاش می‌کند حفره‌های امنیتی در آمریکا به وجود آورد را به دنبال دارند. با این دید بنا است مهاجرت در آمریکا نه‌تنها از زاویه مسلمانان بلکه برای مکزیکی‌ها هم مسدود شود.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در ادامه تأکید کرد: آمریکا در چهارچوب برنامه‌های خود در رابطه با خاورمیانه بر این تصمیم است تا امنیتش را افزایش دهد تا بتواند از ضربه‌های گروه‌های جهادی بکاهد و سپس خود را برای جنگی جدید آماده سازد.

مطهرنیا درباره این نظر رادیو فرانسه که مطرح کرده چندان امیدی به آینده برجام باروی کار آمدن ترامپ نیست، بیان کرد: برجام بخش از پازل آمریکا و ایران است. ایران نمی‌توان با آمریکا تک‌بعدی وارد مذاکره شود. یا باید قید مذاکره در تمام جوانب را بزند و یا اینکه در تمام مسائل ورود پیدا کند و این مسئله هم‌دست دولت نیست تصمیم‌گیری درباره آن در یک چهارچوب حکومتی و توسط مقام معظم رهبری امکان‌پذیر است. از سوی دیگر خط قرمز انقلاب اسلامی، آمریکا محسوب می‌شود که در طول دهه‌ها ماهیت خود را در این رابطه به نمایش گذاشته است.

وی در پایان افزود: ترامپ این مسائل را به‌خوبی می‌داند لذا باید بپذیریم برجام نقطه آغازینی برای تحرک ایران در چهارچوب حالت موجود بین ایران و آمریکا بوده که نیاز است تا مسائل دیگر دراین‌باره حل شود و بر روی میز سیاست خارجی ایران و آمریکا قرار گیرد که اگر چنین نشود از برخورد بین این دو کشور در آینده گریزی نیست.


نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
سعید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۷
0
0
به نظرمیاد درست میگه اگر آمریکائی ها با همراهی عربستان علیه ایران وارد درگیری شوندبه نظر من اول عربستان و متحدان او را در درگیری فیزیکی با ایران وارد میکنند و بعد برای حمایت از آنها خود وارد جنگ با ما میشوند .ودر حال حاضر عربستان با ما در واقع در جنگ لفظی و دیگر اقدامات خصمانه وارد شده است و اگر آمریکائی ها موافقت روسیه را جلب کنند به لحظه های درگیری فیزیکی نزدیک تر میشویم که لازم است ما اقدامات تقویت نیروهای دفاعی خود را هر بیشتر مد نظر داشته و درگسترش زنجره های دفاعی کشور تلاش بیشتر داشته باشیم و افراد درون سیستم که میتوانند درجنگ احتمالی مخل کارائی نیروهای دفاعی کشور باشند را حذف کنیم منظور نه اینکه از بین ببریم بلکه در جاهای دیگر که نتوانند آسیبی به کشور وارد کنند بکار بگیریم .
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان