تاریخ انتشار: ۲۳:۳۴ - ۰۹ بهمن ۱۳۹۵

شروع جشنواره با حضور پررنگ سینماگران جوان

نخستین روز جشنواره فیلم فجر یک روز زودتر از سالن های مردمی در برج میلاد آغاز می شود تا به این ترتیب سینمای ایران 10 روز پر خبر را آغاز کند.
رویداد۲۴-نخستین روز جشنواره فیلم فجر یک روز زودتر از سالن های مردمی در برج میلاد آغاز می شود تا به این ترتیب سینمای ایران 10 روز پر خبر را آغاز کند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، برنامه روز اول برج میلاد از ساعت 13:30 روز یکشنبه 10 بهمن با مستند آبی کم‌رنگ (آرش لاهوتی) آغاز می‌شود و فیلم‌های خانه دیگری (بهنوش صادقی) در ساعت 15:30، ایتالیا ایتالیا (کاوه صباغ‌زاده) در ساعت 18، اِو (خانه) (اصغر یوسفی‌نژاد) در ساعت 20:30 و آزاد به قید شرط (حسین شهابی) در ساعت 23 در این روز برای اهالی رسانه به نمایش درمی‌آید. 

در اولین روز جشنواره فیلم فجر پنج فیلم از بخش های مختلف جشنواره در برج میلاد به نمایش در می آیند. کارگردان های بیشتر این آثار از جوانان سینما هستند و دو نفر از آنها نیز اولین تجربه بلند سینمایی شان به نمایش در می آید. در گزارش زیر نگاهی کوتاه داشتیم به آثاری که در روز اول جشنواره در برج میلاد نمایش داده می شوند.

 

 

جشنواره با «آبی کم‌رنگ» کلید می‌خورد

بر اساس جدول نمایش فیلم‌های امسال در برج میلاد اولین اثری که اهالی رسانه به تماشای آن می نشینند مستند «آبی کم‌رنگ» به کارگردانی آرش لاهوتی است. موضوع این مستند درباره جانبازان اعصاب و روان است و زندگی اجتماعی این افراد در داخل آسایشگاه به تصویر کشیده شده است. مستند «آبی کم رنگ» به کارگردانی آرش لاهوتی در دهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» حضور داشت و برنده سه جایزه از جشنواره «سینما حقیقت» شامل تندیس بهترین مستند بخش بین الملل، تندیس بهترین مستند بلند بخش آوینی و تندیس بهترین تدوینگر شد. کارگردان مستند «راننده و روباه» همچنین برنده ۱۰ جایزه از جشنواره های معتبر دنیا و برگزیده بیش از ۳۵ جشنواره فیلم بین المللی است. این مستند ساعت 13:30 روز یکشنبه 11 بهمن ماه در برج میلاد به نمایش در می‌آید.

اولین فیلم کارگردانان زن جشنواره سی و پنجم

دومین فیلم روز اول جشنواره سی و پنجم ساخته بهنوش صادقی است که امسال با اولین فیلم بلندش در جشنواره حضور پیدا کرده است. «خانه دیگری» درباره خانواده است و به روابط بین اعضای خانواده می‌پردازد. موضوع این فیلم به گفته کارگردانش دغدغه همیشگی او بوده و حالا در اولین تجربه‌اش سراغ آن رفته درباره کوچکترین نهاد اجتماع است.

صادقی درباره این فیلم و چگونگی شکل‌گیری‌اش گفته: «جرقه اصلی قصه، براساس یک اتفاق واقعی در مراسم ترحیم پدرم زده شد. من و خواهرم مهنوش ( نویسنده فیلمنامه) به طور همزمان روی این قصه زوم کردیم. مدت ها درباره اش حرف زدیم تا بالاخره از مجموع این تبادل نظرها توانستیم قصه را دراماتیزه کنیم و فیلمنامه را بنویسیم. تم داستان در مورد خانواده و روابط بین آنهاست. پرداختن موضوع خانواده به عنوان کوچک ترین نهاد اجتماعی، برایم دغدغه بوده است. اینکه طبقه اجتماعی، سطح فرهنگ، اصالت و ریشه های انسان چقدر در شکل نگاه افراد به زندگی تأثیر دارد.»

«خانه دیگری» داستان زندگی مرجان را روایت می‌کند که می‌بایست ظرف ۱۰ روز، پولی را برای پدرش تهیه کند. او در طی این مسیر با موانعی روبرو می‌شود که زندگی زناشویی‌اش را نیز تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

 پژمان بازغی، لیلا زارع، گوهر خیراندیش، ناصر هاشمی، مهنوش صادقی، علیرضا جعفری، متین ستوده، روشنک گرامی  رابعه مدنی و ... نیز از بازیگرانی هستند که در فیلم «خانه دیگری» ایفای نقش کرده‌اند. «خانه دیگری» فردا یکشنبه ساعت 15:30 در برج میلاد به نمایش در می‌‌آید.


مهمترین فیلم روز اول جشنواره

مهمترین فیلم روز اول جشنواره اما «ایتالیا ایتالیا» کاری از کاوه صباغ زاده است. مهدی صباغ‌زاده پدر کاوه نیز تهیه کننده این فیلم است. «ایتالیا ایتالیا» ترکیبی از سه ژانر کمدی، فانتزی و موزیکال است و فیلمنامه آن اقتباسی از داستانی نوشته جومپا لاهیری است. حامد کمیلی، سارا بهرامی، فرید سجادی حسینی، رضا سخایی، همایون ارشادی، جهانگیر میرشکاری، ناصر سجادی حسینی، دانش اقباشاوی، فائزه علوی، آنامهر اخلاقی، آرش مرشد و (با حضور) علی ملاقلی پور، حسن زاهدی، علی جناب، درنا مدنی، پریناز کنگاوزی، آیدا اورنگ، ناصر مقدس، مهدی فهیمی، سپیده راستی فر بازیگران اصلی این فیلم سینمایی هستند. آنچه به عنوان خلاصه داستان نخستین ساخته صباغ‌زاده منتشر شده به این شرح است: «من دوستت دارم و این به تو هیچ ربطی نداره.» کاوه صباغ‌زاده در گفتگویی گفته فکر نمی‌کرده فیلمش برای بخش مسابقه انتخاب شود و این موضوع را به فال نیک گرفته است.

این کارگردان درباره  حال و هوای فیلمش هم گفته که روایتی فانتزی و موزیکال است. «ایتالیا ایتالیا» درباره شخصیت افرادی است که در سینما و در حوزه‌های مختلف آن فعالیت دارند. روایت این فیلم درباره زوجی است که در حوزه سینما حضور دارند. بازیگر مرد فیلم یک مترجم زبان ایتالیایی است. همسر او سارا بهرامی است، نقش دستیار کارگردان را دارد و قصد دارد به زودی فیلم اولش را بسازد. این فیلم به زندگی شخصی این دو نفر می‌پردازد. این فیلم فردا 11 بهمن ماه ساعت 18:30 در برج میلاد برا یاهالی رسانه به نمایش در می‌آید.

نماینده هنر و تجربه برای روز اول

اِو (خانه) را اصغر یوسفی‌نژاد کارگردانی کرده است که اولین فیلم بلند او محسوب می شود. اِو به زبان ترکی به معنی خانه است و در این فیلم بازیگران بومی تبریز جلوی دوربین رفته‌اند. «اِو» یک فیلم احتماعی با سوژه روز است که قصه شرایط بحرانی یک خانواده طبقه پایین را به تصویر می کشد. قصه فیلم درباره دختری است که چند سال بعد از ازدواجش به خانه پدری برمی گردد و با این بازگشت با وصیتنامه نامتعارف پدر مرحومش مواجه می‌شود. یوسفی‌نژاد کارگردان این فیلم در گفتگویی اعلام کرده که با توجه به موضوع فیلمش مخاطب هنگام تماشا با آن ارتباط برقرار خواهد کرد. اصحاب رسانه می‌توانند اِو را فردا ساعت 20:30 در برج میلاد ببینند.

قصه غریب زندان در «آزاد به قید شرط»

حسین شهابی قرار بود امسال با دو فیلم «دوران سرطانی» و «آزاد به قید شرط» در جشنواره فجر حضور داشته باشد، اما تنها فیلم «آزاد به قید شرط» توسط هیئت داوران انتخاب شد. داستان فیلم شهابی همانطور که از نامش پیداست درباره فردی است که به بیست سال زندان محکوم شده است، کیوان کمالی به بیست سال حبس محکوم شده و بعد از تحمل ده سال حبس بطور مشروط از زندان آزاد می‌شود. پرهیز از وقوع هرگونه تخلف و جرم و نزاع و درگیری بزرگترین چالش پیش روی کیوان کمالی در مواجهه با جامعه لجام گسیخته است. امیر جعفری، شقایق فراهانی، لیلا اوتادی، دیبا زاهدی، امیر رضا دلاوری، رامین راستاد، امیر دژاکام، شکرخدا گودرزی از بازیگران این فیلم هستند.

«روز روشن» اولین ساخته سینمایی حسین شهابی بود که در سی ویکمین جشنواره فیلم فجر به نمایش در‌آمد و علاوه بر دریافت دو دیپلم افتخار برای بهترین فیلمنامه و بهترین بازیگر نقش اول زن نامزد دریافت چهار سیمرغ بلورین شد. پانته‌آ بهرام، روناک یونسی، امیررضا دلاوری، سودابه بیضایی و ... نیز از بازیگران اولین فیلم شهابی بودند. حالا باید منتظر ماند و دید شهابی در تجربه جدیدش چقدر می‌تواند موفق شودو نظر مخاطبان و منتقدان را به فیلمش جلب کند.

«آزاد به قید شرط» آخرین فیلمی است که در روز اول جشنواره فیلم فجر در ساعت 23 به نمایش در می‌آید.


نظرات شما
پیشخوان