تاریخ انتشار: ۰۹:۲۸ - ۱۴ بهمن ۱۳۹۵
رییس اداره حیات وحش سازمان محیط زیست استان مازندران خبرداد:

تالاب میان کاله و فریدونکنار در معرض تهدید جدی

رییس اداره حیات وحش سازمان محیط زیست استان مازندران ،گفت : تالاب میان کاله و فریدونکنار در معرض تهدید جدی قرار دارند.
رویداد۲۴-رییس اداره حیات وحش سازمان محیط زیست استان مازندران ،گفت : تالاب میان کاله و فریدونکنار در معرض تهدید جدی قرار دارند.

کوروس ربیعی شامگاه چهارشنبه در مراسم روز جهانی تالاب ها که در شهر سرخ رود برگزار شد ،  با اشاره به اینکه تالاب های ایران از وضعیت مناسبی برخوردار نیستند ، اظهار داشت: 6 تالاب در ایران در فهرست تهدید قرار دارند،که در مازندران تغییر کاربری و تصرف در تالاب از مهم ترین تهدیدات در منطقه ی میان کاله به شمار می رود .و در منطقه ی فریدونکنار نوع برداشت و نوع بهره برداری تهدیدی جدی برای پرندگان این منطقه است .

وی با بیان اینکه تعداد تالاب های موجود در دنیا 2هزار و 252 تالاب عدد است ،  افزود : در سال های ابتدایی، تعداد تالاب ها در ایران 18 تالاب بودو امروز به 22 تالاب رسیده است .

کوروس ربیعی با بیان اینکه در حال حاضر در مازندران 2 تالاب داریم ، افزود : این تالاب ها ، تالاب میان کاله و زاغمرز و مجموعه ی دام گاه های منطقه ی  فریدونکنار است که خود شامل   5 دام گاه فریدونکنار ، سرخ رود ، سرخ رود غربی ، سرخ رود شرقی و ازباران است.

رییس اداره حیات وحش سازمان محیط زیست استان مازندران خاطر نشان کرد : تالاب فریدونکنار جزء تالاب های فصلی به شمار می رود و به دلیل اینکه در مسیر مهاجرت پرندگان واقع شده به عنوان بیست و دومین تالاب ایران به ثبت رسیده است .

ربیعی تصریح کرد : از 16 گونه ی پرنده ی وحشی که در فهرست گونه های خطر انقراض جهانی است 7 گونه ی آن در منطقه ی فریدونکنار بوده و درنای سیبری به خاطر اهمیت و نقش آن پر رنگ تر شده است .

رییس اداره حیات وحش سازمان محیط زیست استان مازندران گفت : تالاب های فریدونکنار از نوع تالاب های سنتی و دست ساز است که خود باعث ایجاد نوعی دوگانگی شده و اگر بهره برداری از آن همچنان صورت پذیرد تالابی دیگر وجود نخواهد داشت .

 وی ادامه داد : از سال 92 در صدد اجرای طرحی هستیم که اجرای آن حدود 5 سال طول می کشد تا میزان شکار به صفر برسد. که تحقق این مهم در گروی همکاری دستگاه های مرتبط و توجیه مردم منطقه است .

ربیعی همچنین از مهاجرت پرندگان به طور متناوب بین 2500 تا 10000 هزار بال پرنده به این منطقه خبرداد و گفت : از سال 86 قوهای مهاجر بخش خزر و بخش مرکزی سیبری به علت سرمای شدید این منطقه را برای مهاجرت انتخاب کردند.
منبع: ایلنا
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان