تاریخ انتشار: ۱۲:۴۷ - ۲۴ بهمن ۱۳۹۵

نسبت شادی ایرانی و ولنتاین غربی

علیرضا عزیزی*

 درباره آنكه چرا جوانان ما به سمت جشن‎هايي همچون ولنتاين يا هالوين كشيده مي‎شوند نخست بايد درباره ريشه‎هاي جامعه‎شناختي پديده ولنتاين و هالوين و سپس درباره رابطه آن با فضاي اجتماعي‏‎اي كه جوانان امروز در آن تنفس مي‏‎كنند صحبت كرد.

ولنتاين و هالوين را مي‏‎توان يك سنت ديرپاي اجتماعي در فرهنگ اروپايي- آمريكايي دانست كه تحت تاثير تحولات دوران مدرن اهميت بيشتري يافته است. مسائلي همچون افزايش اوقات فراغت و رشد طبقه متوسط را مي‎‏توان ريشه‏‎هاي اقتصادي و اجتماعي اهميت يافتن چنين جشن‏‎هايي دانست با اين حال، عامل مهمتري كه در رواج سنت ولنتاين به طور ويژه تاثيرگذار است در دگرگوني نحوه روابط جنس‎‏هاي متفاوت در دهه‏‎هاي اخير مرتبط است. 

آنتوني گيدنز از جامعه ‏شناسان برجسته بريتانيايي در اين‎باره معتقد است كه يكي از مشخصه‎هاي دوران مدرن، ظهور پديده‎اي است كه او آن را « تغيير شكل صمیمیت» مي‎نامد.

تغيير شكل صميميت اشاره به روابط ميان جنس‏‎هاي متفاوت دارد كه در وضعيت مدرن ديگر از قيد و بند و آداب و رسوم سنتي آن رها شده و تنها و محدود به رابطه صميمي و نزديك ميان دو نفر تعريف مي‎شود.

در يك رابطه ناب، اعتماد، تعهد و تعامل عاطفي و صميمي اهميت بسيار زيادي مي‏‎يابد و طرفين از ديگران فارغ شده و بيشترين انرژي عاطفي خود را معطوف به يكديگر مي‏‎كنند. در چنين روابطي است كه سنت‏‎ها و آداب و رسوم مشترك خصوصي و دو نفري نظير جشن تولد، سالگرد ازدواج يا آشنايي و يا ولنتاين كه به نحوي هر كدام پاسداشت و يادآوري دوباره تعهد عاطفي به يكديگر است، اهميت بسيار زيادي مي‏‎يابد.

اين تحولي است كه در سنت فرهنگي اروپايي- آمريكايي در مدرنيته متاخر به آن رسيده است. اما دليل آن كه جوانان امروزي در جامعه ما نيز با اين سنت – بدون لزوما داشتن ريشه فرهنگي مشترك- همراه گشته‏‎اند را بايد در تحولي دانست كه مشابه با غرب در روابط ميان جنس‏‎هاي متفاوت رخ داده است. 

به نظر مي‏‎رسد در اين‎باره همگام با فرهنگ غربي، ما با نوعي تغيير شكل صميميت نيز در فرهنگ خودمان در دهه‏‎هاي اخير روبرو بوده‎‏ايم به نحوي كه هر چه بيشتر سنت‎‏ها، آداب و رسوم و قواعد فرهنگي گذشته پيرامون نحوه تعامل جنس‏‎هاي متفاوت رو به دگرگوني گذاشته است.

ساختارهاي جامعه ما به لحاظ شكلي همچنان مذهبي و سنتي است، اما محتوا و روابط افراد در بستر جامعه رو به مدرن شدن نهاده است، لذا تابع قواعد و آداب و رسوم آن نيز شده است. بدين لحاظ، از آن جا كه ما در سنت اجتماعي خودمان جشن‏‎هايي مشابه ولنتاين نداشته‎ايم- يا حداقل ريشه‏‎دار نبوده است- بعضا شاهد افزايش گرايش به سنت‏‎هاي اجتماعي غربي در اين باره هستيم.

بايد به اين موضوع اذعان داشت كه درحال حاضر، شادي – و به ويژه شادي جمعي و در فضاي عمومي- گمشده حيات اجتماعي ماست. دلايل آن را مي‏‎توان در برخي اعتقادات ريشه‏‎اي در باورهاي سنتي، مذهبي و امنيتي‏‎مان و نيز برخي دگرگوني‏‎ها در بستر اجتماعي و فرهنگي‎‏مان جستجو كرد. 

در حال حاضر عمدتا شادي در شكل جمعي آن در چارچوب مناسبت‏‎هاي مذهبي تعريف مي‏‎گردد و فارغ از آن شادي محدود به گروه‏‎هاي كوچك و در فضاهاي خانوادگي و خصوصي تعريف مي‏‎شود. 

حال آن كه مطالعه تاريخ فرهنگي‏مان نشان مي‎‏دهد كه شادي جمعي و اجتماعي كه عمدتا خود را در بازي‎‏هاي محلي يا مراسمات مرتبط با جشن‏‎هاي عروسي نشان مي‏‎داده وجود داشته است و مردم از هر قشري به بهانه‎‏هاي گوناگون به فضاهاي عمومي در روستاها يا شهرها مي‎‏آمده‎‏اند و به جشن و پايكوبي مي‏‎پرداخته‏‎اند. 

بدين لحاظ، در اين باره به نظر مي‎‏رسد:

 ١) ما نيازمند تعريف و احياي شادي اجتماعي – در كنار شادي مذهبي – هستيم كه ريشه در سنت‏‎هاي اجتماعي‏‎مان دارد و مورد توافق عامه مردم و بويژه جوانان باشد.

٢) نيازمند آنيم كه در شهرها و روستاهايمان به تعريف دوباره از فضاهاي عمومي و ايجاد آن به عنوان مكان حضور مردم كه محل برگزاري جشن‏‎هاي محلي و مراسمات مختلف است، دست بزنيم. اگر شادي را از درون و دل فرهنگ خودمان بيرون نكشيم طبيعي است كه جامعه شادي را از درون و دل فرهنگ‏هاي ديگر مي‏پذيرد و دروني مي‎‏كند.

به نظر مي‎‏رسد اگر جشن‏‎ها و مراسمات مناسبتي‏ در جامعه ما برگرفته از هويت ايراني و اسلامي خودمان تعريف گردد و متناسب با ريشه‏‎هاي اجتماعي و فرهنگي خودمان - فارغ از تعلقات ايدئولوژيك - بازنمايي شود، كاركرد اجتماعي بهتري در پذيرش عامه مردم و مشاركت حداكثري در فضاهاي عمومي و شادي جمعي خواهيم داشت.

در اين‎باره حمايت، همكاري و مساعدت با گروه‏‎هاي مردم نهادي كه به نحوي در بازشناسي سنت‏‎ها، الگوها و مراسماتي كه ريشه در سنت اجتماعي و فرهنگي خودمان دارند، تلاش مي‏‎كنند مي‎‏تواند در آشنايي و تطبيق شادي‏‎هاي جمعي‏ با هويت فرهنگي‏مان كمك کنند.

*جامعه شناس

برچسب ها: رویداد24 ، ولنتاین ، شادی ، فرهنگ
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان