تاریخ انتشار: ۱۰:۰۱ - ۲۹ بهمن ۱۳۹۵
خبرگزاری فرانسه مطرح کرد

گرمی روابط ایران و اعراب نتیجه احتمالی ترس از سیاست‌های ترامپ

در پی آغاز تور منطقه‌ای رئیس‌جمهوری ایران تحلیلگران می‌گویند ترس مشترک ناشی از سیاست‌های دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا می‌تواند ایران و کشورهای عرب منطقه را به یکدیگر نزدیک کند.
رویداد۲۴- در پی آغاز تور منطقه‌ای رئیس‌جمهوری ایران تحلیلگران می‌گویند ترس مشترک ناشی از سیاست‌های دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا می‌تواند ایران و کشورهای عرب منطقه را به یکدیگر نزدیک کند.

به گزارش رویداد۲۴ به نقل از خبرگزاری فرانسه، سفر روز چهارشنبه حسن روحانی به عمان و کویت در پی سال‌ها تنش رو به افزایش میان ایران و همسایگان عربش که به دلیل درگیری‌ها در یمن و سوریه نیز تشدید شده، صورت گرفت.

روحانی برخلاف گذشته، در سفر کوتاه خود که البته هیچ توقفی در عربستان، رقیب اصلی ایران در منطقه نداشت، لحنی آشتی‌جویانه را در پیش گرفت.

وی به شیخ صباح الاحمد الصباح، امیر کویت گفت: «امروز همه باید به‌عنوان برادران دینی و مسلمان کنار هم قرار گرفته و با تفکرات اختلافی مقابله ‏کنیم.‏»

روحانی با تأکید بر اینکه همه اختلافات موجود در منطقه با گفتگو قابل حل‌وفصل ‏است، گفت: «مذاکره و مفاهمه را تنها راه‌حل مشکلات و سوءتفاهم بین کشورهای منطقه می‌دانیم.»

کویت که برخلاف بسیاری از همسایگان خود روابطش با تهران را حفظ کرده، ماه گذشته گفت‌وگوهایی را در جهت عادی‌سازی روابط ایران و کشورهای منطقه با جمهوری اسلامی آغاز کرد.

ایران همچنین روابط خوبی با عمان دارد، جایی که روحانی به گرمی مورد استقبال سلطان قابوس که کشورش در گذشته نقش کلیدی در میانجیگری میان ایران و غرب داشته، قرار گرفت.

روابط تهران و دیگر کشورهای منطقه به دلیل حمایت ایران از بشار اسد و همچنین پشتیبانی از نیروهای حوثی در یمن با چالش روبرو شده است.

رویکرد افراطی ترامپ
سفر روحانی کمتر از یک ماه پس از روی کار آمدن ترامپ که موجی از سیاست‌های غیرقابل‌پیش‌بینی را با خود به همراه داشته صورت گرفت؛ مهم‌ترین تصمیم وی ممنوعیت صدور ویزا برای شهروندان هفت‌کشور با اکثریت مسلمان ازجمله ایران، یمن و عراق بود.

تحلیل گران معتقدند لفاظی های ترامپ باعث شده دیپلمات‌های ایران طرح‌هایی در جهت بازسازی دوباره روابط با کشورهای همسایه را مطرح کنند. به عقیده آن‌ها تمام کشورهای منطقه با یک تهدید مشترک روبرو هستند و این امر فرصت خوبی برای نزدیک‌تر شدن کشورهای مسلمان است.

نشست شورای همکاری خلیج‌فارس که در ماه دسامبر در منامه برگزار شد خواستار آغاز تماس‌ها از سوی کویت با ایران به‌منظور گفتگو برای ارتقا سطح روابط بود. همین امر منجر به آن شد که امیر کویت ماه گذشته نامه‌ای به تهران ارسال کند.

رضا میرابیان، سفیر سابق ایران در کویت روز پنج‌شنبه طی یادداشتی برای روزنامه اعتماد نوشت: «كويتي‌ها بي‌ترديد مي‌توانند نقش مهمي را ايفا كنند زيرا ايران، اين كشور را دوست خود مي‌داند و كويتي‌ها را قابل‌اعتماد ارزيابي مي‌كند.»

وی در ادامه نوشت: «انجام اين سفر نشانه و علامت مثبتي به كشورهاي منطقه تلقي شود كه ايران علاقه‌مند به گفت‌وگو و آماده حل‌وفصل اختلافات است.»

در بخش دیگری از این یادداشت آمده: «عدم همكاري میان کشورهای منطقه مي‌تواند زمينه‌ساز حضور بيگانگان ازجمله آمريكا، انگليس و اسرائیل در منطقه شود و اين مسئله، موضوعي نيست كه مورد علاقه ما باشد.»

اما سامی الناصف، تحلیلگر سیاسی برجسته کویتی گفت که موفقیت طرح ایران بیشتر به اقدامات این کشور بستگی دارد تا شعارهایش.

وی به خبرگزاری فرانسه گفت: «ایران در حال حاضر در عراق، سوریه و یمن فعال است و از نیروهای شیعه در چندین کشور منطقه حمایت می‌کند.»

تنش‌ها میان تهران و ریاض نیز به دلیل مناسک سالانه حج در عربستان تشدید شده است. زائران ایرانی سال گذشته برای نخستین بار طی سه دهه اخیر از حضور در مراسم حج محرم ماندند. ماه گذشته تهران گفت که دعوت‌نامه‌ای از عربستان در مورد حضور زائرانش برای سال جاری دریافت کرده است.
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان