تاریخ انتشار: ۱۰:۱۴ - ۳۰ بهمن ۱۳۹۵
واشنگتن پست:

تنش ایران و آمریکا روحانی را سیبل تندروها در انتخابات ۹۶ کرد

زمانی که آمریکا ناگهان ممنوعیت ورود مردم ایران و شش کشور دیگر را صادر کرد و فرودگاه‌های جهان را به آشوب کشید، حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران واکنش خاموشی داشت.
رویداد۲۴- زمانی که آمریکا ناگهان ممنوعیت ورود مردم ایران و شش کشور دیگر را صادر کرد و فرودگاه‌های جهان را به آشوب کشید، حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران واکنش خاموشی داشت.

به گزارش رویداد۲۴ به نقل از واشنگتن‌پست، این مقام اعتدال‌گرا در صفحه توییتر خود نوشت: «بیایید به فرهنگ همسایگی کمک کنیم نه اینکه بین ملت‌ها دیوار بکشیم. بیایید فراموش نکنیم برای دیوار برلین چه اتفاقی افتاد.»

این اظهارنظر که با دیپلماسی نرم روحانی همخوانی دارد، به خوراک منتقدان وی در آستانه انتخابات بهار آینده تبدیل شد.
عزت‌الله ضرغامی، رقیب احتمالی روحانی اما این‌طور واکنش نشان داد: «ترامپ اشاره به دیوار را درک نخواهد کرد، شما باید با زبانی که با منتقدان خود صحبت می‌کنید، با او حرف بزنید.»

بحران رو به افزایش میان ایران و آمریکا جایگاه روحانی عمل‌گرا که چهار سال پیش با وعده پایان دادن به انزوای کشور در غرب روی کار آمد. اما حال با توجه به تنش‌های تازه با دولت ترامپ، رویکرد طرفدار گفتگوی روحانی مورد انتقاد قرار گرفته است. این تغییر –از سیاست تنش‌زدایی با دولت اوباما به سمت دشمنی آشکار با کاخ سفید تحت حاکمیت ترامپ- روحانی را در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ماه می آسیب‌پذیر کرده است.

طی چندهفته‌ای که ترامپ روی کار آمده، دو طرف بر سر برنامه موشکی ایران، ممانعت از ورود ایرانی‌ها به آمریکا و تحریم‌های تازه کاخ سفید که سیستم تسلیحاتی ایران را هدف قرار داده، مشاجره کرده‌اند. مایکل فلین، مشاور امنیت ملی وقت ترامپ گفته بود ایالات‌متحده به دلیل آزمایش موشکی، ایران را «زیر ذره‌بین» قرار می‌دهد که البته کاخ سفید گفت در راستای به مبارزه طلبیدن قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل بوده است. واکنش ایران، رزمایش‌های نظامی بیشتر و تهدید به سرازیر کردن موشک بر سر دشمنان بود.

گری سیک، محقق موسسه خاورمیانه دانشگاه کلمبیا گفت: «محافظه‌کاران ایران هنوز یک نامزد معتبر در مقابل روحانی معرفی نکرده‌اند. اما مبارزات انتخاباتی ایران که معمولاً تنها چند هفته طول می‌کشد، مسائل خیلی سریع اتفاق می‌افتد.»

روحانی دارای این مزیت سیاسی است که در حال حاضر دارای سمت ریاست جمهوری است. و باوجود اختلافات در حوزه سیاسی و ایدئولوژی، وی همچنان از حمایت آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر معظم ایران برخوردار است. ایشان اخیراً به یکی از رقبای مهم روحانی –محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور سابق ایران- توصیه کردند که در انتخابات شرکت نکند.

سوزان مالونی، کارشناس ارشد مرکز سیاست خاورمیانه بروکینگز گفت: «به نظرم غیرمحتمل است که نظام ایران در این مرحله اسب‌های خود را عوض کند یا یک رقیب بتواند جایگزینی مناسب برای رأی‌دهندگان باشد. اما پیش‌بینی انتخابات ایران کار احمقانه‌ای است.»

بااین‌حال، مشکل روحانی زمانی شروع شد که ایرانیان مشتاق بهبود شرایط اقتصادی از توافق هسته‌ای سال 2015 که به گفته روحانی قرار بود باعث تقویت سرمایه‌گذاری و کاهش فقر شود، به او روی ترش کردند. این توافق- میان ایران و آمریکا و پنج قدرت دیگر- وعده لغو تحریم‌ها در ازای پایان دادن به برنامه هسته‌ای ایران را می‌داد و به‌عنوان یک دستاورد دیپلماتیک تحسین شد.

از آن زمان تاکنون، برخی محدودیت‌ها برداشته شده است. اما دیگر محدودیت‌ها، ازجمله آن‌هایی که به ادعای غرب در راستای حمایت مالی ایران از گروه‌های تروریستی اعمال شده‌اند، حفظ می‌شوند.

ضمن اینکه ریچارد نفیو، معاون سابق هماهنگ‌کننده سیاست تحریم‌ها در وزارت خارجه گفت: «بانک‌های خارجی نیز همچنان از معامله با ایران اجتناب می‌کنند.» ایران همچنین فروش نفت در بازار بین‌المللی را از سر گرفته اما قیمت پائین این طلای سیاه، مانع شکل‌گیری روند نرم بهبودی اقتصادی این کشور شده است.

درنتیجه، اکثریت مردم از شرایط اقتصادی رضایتی ندارند. بر اساس نظرسنجی دانشگاه مریلند در ژانویه، اکثر مردم ایران بر این باورند که کشورشان نتوانسته آن‌طور که باید از این فرصت سود ببرد.

گری سیک معتقد است: «دولت ترامپ واقعاً آماده خطر کردن برای مخالفت با ایران است. اما هنوز مشخص نیست که آن‌ها چقدر آماده انجام این کار هستند.»

نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان