تاریخ انتشار: ۱۳:۳۸ - ۰۱ اسفند ۱۳۹۵
اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفت‎وگو با رویداد۲۴ تشریح کردند:

طرح غربالگری ژنتیک، در بن‎بست بودجه

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس معتقد است، انجام آزمایشات ژنتیکی برای همه، هزینه سنگینی برای دولت ایجاد می‎کند که دولت هیچگاه نمی‎تواند به راحتی این هزینه را تامین کند؛ بنابراین مشاوره رایگاه در خصوص طرح غربالگری ژنتیک برای همه راه‎حل منطقی‎تری است.
رویداد۲۴- عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس معتقد است، انجام آزمایشات ژنتیکی برای همه، هزینه سنگینی برای دولت ایجاد می‎کند که دولت هیچگاه نمی‎تواند به راحتی این بودجه را تامین کند؛ بنابراین مشاوره رایگاه در خصوص طرح غربالگری ژنتیک برای همه راه‎حل منطقی‎تری است. 

سالانه 30 هزار نوزاد معلول در ایران به دنیا می‎آید که 90 درصد از این تعداد بی‎سرپرست و کارتن‎خواب هستند. برای دولت پیشگیری از به دنیا آمدن نوزادان معلول بسیار کم هزینه‎تر از تولد آنها است. 

درصد بالایی از نوزادان معلول در خانواده‎های فقیر  به دنیا می‎آیند؛ در بهترین حالت دولت باید برای درمان و آموزش این نوزادان حمایت جدی از این خانواده‎ها به عمل آورد و در بدترین حالت باید به ساماندهی کودکان معلول بی‎سرپرستی بپردازد که خانواده‎هایشان در خیابان رهایشان کرده‎اند. 

حالا که سازمان بهزیستی گام بزرگی در راستای حل این مشکل برداشته و مجلس نیز طرح غربالگری اجباری  ژنتیک پیش از ازدواج را تصویب کرده است، وزارت بهداشت با این طرح مخالفت کرده و برای اجرایی شدن آن با بهزیستی همکاری نمی‎کند. به گفته اعضاء کمیسیون بهداشت و درمان مجلس  دلیل این مخالفت هزینه‎بر بودن این طرح است.

مجید رضازاده، رئیس مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی اعلام کرد: سازمان بهزیستی به این دلیل که فشار بار معلولیت را تحمل می‌کند؛ نسبت به پیشگیری از این پدیده اقدام کرده، این در حالی است که وزارت بهداشت به این دلیل که روی موضوع تالاسمی کار می‌کند، موافق طرح سازمان بهزیستی نبوده است.

او همچنین گفت: وزارت بهداشت قبلا درباره غربالگری ژنتیک با ما همکاری نمی‌کرد و می‌گفت؛ باید دستورالعملی در این خصوص بنویسیم، لذا برخی مراکز بهداشتی که قصد داشتیم از آنها برای غربالگری استفاده کنیم با ما همکاری نمی‌کردند، اما مراکز دانشگاهی با ما همکاری داشتند.

احمد حمزه‎ای، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس پیش‎تر به رویداد۲۴ گفته بود: حتی باید از منابع کشور نیز برای آزمایش‎های  ژنتیک قبل از ازدواج  هزینه شود چراکه تولد نوزاد معیوب و معلول هزینه بسیار بیشتری برای کشور ایجاد می‎کند.

حالا سازمان بهزیستی بطور جدی در حال پیگیری این طرح است، در همه استان‎های کشور مردم را از لزوم آزمایش‎های ژنتیک قبل از ازدواج آگاه کرده‎اند و در استان‎های یزد، کرمان، مازندران و کهکیلویه و بویر احمد نیز انجام آزمایش ژنتیک قبل از ازدواج اجباری شده است. همچنین سازمان بهزیستی تاکید کرده است برای افراد بی‎بضاعت هزینه این آزمایش‎ها پرداخته خواهد شد.

بشیر خالقی عضو کمیسیون بهداشت مجلس در گفت‎وگو با رویداد۲۴ گفت: طرح غربالگری ژنتیک، بسیار نتایج مثبتی بدنیال خواهد داشت، بسیاری از بیماری‎هایی که قبل از تولد نوزاد قابل پیشگیری است، با آزمایش‎های ژنتیک پیشبینی خواهد شد. بسیاری از این بیماری‎ها را اگر قبل از تولد نوزاد پیشبینی نکنند تا آخر عمر قابل جبران نیست و هزینه زیادی را برای خانواده‎ها و دولت ایجاد می‎کند. 

او در خصوص مخالفت وزارت بهداشت با این طرح گفت: وزارت بهداشت با کلیت این طرح مخالف نیست، بلکه بخاطر هزینه‎های سنگینی که این آزمایش‎ها دارند و در راه‎های مربوط به اجرای این طرح اختلاف نظرهایی وجود دارد. اگر سازمان بهزیستی هزینه این طرح را تامین کند حتما اجرایی خواهد شد. 

همچنین منوچهرجمالی دیگر عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در خصوص مخالفت وزارت بهداشت با این طرح در گفت‎وگو با رویداد۲۴ گفت: در خصوص بیماری‎های ژنتیکی این واقعیت وجود دارد که اگر بخواهیم برای همه افراد آزمایش‎های ژنتیکی انجام دهیم؛ هزینه سنگینی ایجاد می‎شود که دولت نه تنها در حال حاضر که مشکل اقتصادی دارد بلکه هیچگاه نمی‎تواند به راحتی این بودجه را تامین کند.

او توضیح داد: علاوه بر این درصد اندکی از بیماری‎ها با آزمایشات ژنتیک قابل پیشبینی هستند، حتی ممکن است آزمایشات ژنتیکی نتوانند برخی بیماری‎ها را تشخیص دهند. پس منطقی‎تر است به جای انجام آزمایشات ژنتیکی برای همه، سرمایه‎گذاری بیشتری برروی مشاوره‎های ژنتیکی بکنیم که این آزمایش‎ها فقط برای افرادی که به آن نیاز دارند انجام شود. 

جمالی ادامه داد: حتی باید خیلی قبل‎تر از اینکه جوانان به سن ازدواج برسند، این مشاوره‎ها انجام شود. انجام مشاوره بسیار منطقی‎تر از انجام آزمایش‎های ژنتیک برای همه است چراکه این آزمایش‎ها بسیار هزینه سنگینی برای دولت خواهد داشت. 
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان