تاریخ انتشار: ۱۲:۰۵ - ۱۵ اسفند ۱۳۹۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
حسین سلیمانی در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

حال امروز تئاتری ها بسیار بسیار بهتر است

بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون گفت: مخاطب به دنبال اثر خوب است، حال این اثر چه در ژانر کمدی و چه در ژانر دفاع مقدسی اجرا شود؛ فکرمیکنم آثاری که خارج از فضای آروغ روشنفکری باشد مورد قبول مردم است. در طول این سال ها فضای تئاتر تغییر کرده است، و حال امروز تئاتری ها بسیار بسیار بهتر است.
رویداد۲۴-بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون گفت: مخاطب به دنبال اثر خوب است، حال این اثر چه در ژانر کمدی و چه در ژانر دفاع مقدسی اجرا شود؛ فکرمیکنم آثاری که خارج از فضای آروغ روشنفکری باشد مورد قبول مردم است. در طول این سال ها فضای تئاتر تغییر کرده است، و حال امروز تئاتری ها بسیار بسیار بهتر است.

حسین سلیمانی در گفت‌وگو با رویداد۲۴ با بیان اینکه تِرَن یک تلنگر برای نسل های ما است، ابراز داشت: در روزگاری که از کنار بسیاری از اتفاقات خیلی ساده می گذریم و بسیاری از این اتفاقات را حتی فراموش کرده ایم، این نمایش از نظر شخصی من، می تواند نگاهی تلنگری داشته باشد.

او ادامه داد: این نمایش مبحث شهدا، مفقودالاثرها و شرایط فعلی جامعه را به روی صحنه برده است. هرکدام از شهدا می توانند نماد اتفاقات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در جامعه ای باشند که ما امروزه در آن زندگی می کنیم. از همین رو می توان گفت تلنگرهایش کمی متفاوت تر به مخاطب رسانده خواهد شد.

بازیگر نمایش تِرَن با اشاره براینکه این نمایش یک داستان عاشقانه تلخ است، گفت: هیچ اپیزودی در این نمایش وجود ندارد که عشق در آن وجود نداشته باشد، همچنین نویسنده کار نیز خود یک عاشق است همانطوری که در طول نمایش دائما تاکید می کند که عاشق داستانش، قلمش و... است، منتهی هرکدام از این داستان های عاشقانه به صورت های مختلفی رخ می دهد که هرفردی با یک تحلیلی آن را تماشا می کند.

حال امروز تئاتری ها بسیار بسیار بهتر است

او افزود: فکرمی کنم در اپیزودی که بازی کردم، مقوله توجه نکردن به حرف های مردم وجود دارد، این اپیزود با روشنی می گوید که حرف هاى نابجاى بعضى ها، اين طيف زندگي ها را به سمت نابودى برده است و این پچ پچ ها عده بسیاری را اذیت می کند و حتی شخص را به جنون می رساند؛ ما اینگونه افراد را بسیار در جامعه مان دیده ایم، کسانی که بعد از فوت، شهادت یا مفقودالاثری یکی عزیزشان، تلاش کرده اند تا فرد یا افرادی که مانده اند را در خانواده ی خود حفظ کنند و متاسفانه تا بحال پیامدهایی که پس از آن دیده ایم اکثرا تلخ بوده است و اتفاقی در این بین وجود نداشته است که مردم به راحتی از آن بگذرند.

سلیمانی با تاکید براینکه تابحال بازخوردی علیه اپیزود نمایشی اش مشاهده نکرده است، اظهار داشت: در این نمایش چند اپیزود مختلف به روی صحنه رفته است که هرکدام مربوط به شخصیت هایی در زندگی یک شهید مربوط می شوند، بنابراین بدون شک اگر فردی که برادر یک شهید است به تماشای این نمایش بنشیند بدون شک نسبت به سایر اپیزودها، بیشتر درگیر این اپیزود خواهد شد اما مخاطبانی که تابحال آمده اند، این اپیزود جزو اپیزودهای منتخب شان بوده است.

او ادامه داد: یکی از تفاوت هایی که این اپیزود با اپیزوهای دیگر دارد، این است که نویسنده برای این اپیزود فضایی برای خندیدن طراحی نکرده است البته جایی هم برای خندیدن وجود ندارد، درحالی که ممکن است در اپیزودهای دیگر فضایی هرچند کوتاه برای این معقوله وجود داشته باشد؛ این اپیزود خطی را سیر می کند که نیازمند درگیری مخاطب است، بنابراین دلیلی برای خنداندن وجود ندارد.

بازیگر سریال پرستاران در پاسخ به این سوال که باتوجه به جو عدم استقبال از آثار دفاع مقدسی، آیا در انتخابتان دچار شک و تردید شده اید یا خیر، خاطرنشان کرد: زمانی که حمیدرضا آذرنگ برای این نقش بامن تماس گرفت، نیم ساعته تصمیم گرفتم تا در این تئاتر بازی داشته باشم؛ البته ممکن است تا جامعه تئاتری براین باورباشند که حسین سلیمانی یک بازیگر تئاتر نیست اما من حدود دوازده سال از تئاتر فاصله داشتم و پیش از این با افرادی چون محمد یعقوبی مشغول به فعالیت بوده ام.

او ادامه داد: متاسفانه آنچه که گفته شده است صحیح است و این جو وجود دارد که در شاخه های مختلف هنر چون تئاتر، سینما و تلویزیون از آثار دفاع مقدسی استقبال خوبی نمی شود و این نوع موضوعات دیگر مخاطب ندارد، اما من فکرمیکنم که این جملات کاملا نادرست است و این اتفاق به عوامل کار و متن بستگی دارد، چراکه قطعا متن کار و تیم مورد نظر می تواند مخاطب را جذب کند.

سلیمانی با تاکید براینکه مردم به تماشای آثار خوب تئاتر می نشینند، خاطرنشان کرد: مخاطب به دنبال اثر خوب است، حال این اثر چه در ژانر کمدی و چه در ژانر دفاع مقدسی اجرا شود؛ فکرمیکنم آثاری که خارج از فضای عاروق روشنفکری باشد مورد قبول مردم است چراکه امروز دیگر مخاطبان تئاتر را نمی توان به چشم یک مخاطب عام نگریست، هرکدام از این مخاطبان در فضاهای مجازی و صفحات شخصی خود کار را براساس آنچه که تماشا کرده است تحلیل و یا حتی نقد می کنند.

او به سوالی مبنی براینکه آیا چهره ها ضامن استقبال عمومی از آثار تئاتر هستند یا خیر، پاسخ داد: بدون شک چهره ها تاثیر گذار هستند، اما منظور از چهره تنها شناخته شدن آن نیست و تجربه های کارگردان به او کمک می کند تا درست انتخاب کند؛ اگر قرار براین باشد تا هر چهره ی شناخته شده ای بازیگری این کار را داشته باشد که این استقبال رخ نمی دهد؛ ما چهره های بسیاری را در جامعه هنری داریم که کشش و دانش مورد نیاز را در خودشان ندارند، اگر من برای بازی در یک اثر انتخاب نمی شوم، قطعا درک و دانش آن کار را نداشته ام و بازیگر دیگری در همان نقش موفق می شود.

این هنرمند با تاکید براینکه متن در آثار هنری از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، بیان کرد: اگر امروزه اصغر فرهادی فیلمی را بسازد که هیچ بازیگر چهره ای در آن بازی نکرده است، بدون شک باتوجه به سابقه متون ارائه شده از او بازهم شاهد یک استقبال چشمگیر خواهیم بود و بازیگرانی که در آن فیلم بازی می کنند، افرادی هستند که فرهادی و سیستم کاری اورا به خوبی میشناسند؛ این اتفاق در مورد حمیدرضا آذرنگ نیز رخ می دهد، و باتوجه براینکه او در جنگ بزرگ شده است و علم مورد نیاز این کار را نیز دارد قطعا مخاطبان خاص خودرا پیدا کرده است.

او تاکید کرد: تاثیرگذاری متن و کارگردان بسیار زیاد است و چهره ها نیز قطعا در این کار تاثیر می گذارند اما نه بطوریکه نقش کامل بر دوش آنها باشد؛ فکرمیکنم این دو با یکدیگر مکمل هستند تا اتفاقات خوبی برای یک کار پیش آید.

حسین سلیمانی در پایان گفت: خوشحالم از اینکه بعد از دوازده سال به دنیای تئاتر بازگشتم؛ در طول این سال ها فضای تئاتر تغییر کرده است، آدم هایش تغییر کرده اند، راه روهای تئاتر شهر حالشان خوب است و در نهایت حال امروز تئاتری ها بسیار بسیار بهتر است و خداراشکر پیشکسوت هایمان را نیز این روزها سرحال تر میبینیم؛ فکرمیکنم امروزه تئاتر در نقطه ای ایستاده است که دیگر نمی توان گفت هنر فقیری است چراکه از لحاظ دانش و مالی بسیار غنی شده است و نسبت به سالیان گذشته تغییر بسیاری داشته است.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
محمد مومنی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۱ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۵
0
0
بله حالشان بهتر است اما بشرطی که خرابش نکنند
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان