تاریخ انتشار: ۱۱:۱۳ - ۱۸ اسفند ۱۳۹۵
دبیرکل شورای عالی انجمن‎های جانبازان، در گفت‎وگو با رویداد۲۴:

مسخره است اعتراض جانبازان درخواست برای حقوق اضافه تعبیر شود

دبیرکل شورای عالی انجمن‎های جانبازان معتقد است، عمده مشکلات و علت اعتراض جانبازان در بخش بهداشت و درمان، معیشت و فسادهای اقتصادی است که در بنیاد شهید صورت گرفته است.
رویداد۲۴دبیرکل شورای عالی انجمن‎های جانبازان معتقد است، عمده مشکلات و علت اعتراض جانبازان در بخش بهداشت و درمان، معیشت و فسادهای اقتصادی است که در بنیاد شهید صورت گرفته است. 

یادگاران 8 سال دفاع مقدس، امروز به جایی رسیده‎اند که در راستای رسیدگی به خواسته‎هایشان سکوت خود را شکسته و دست به تجمع زده‎اند. آنها روز شنبه  14 اسفند در نمازخانه بنیاد شهید با پلاکاردهایشان جمع شدند تا شاید کسی صدای خواسته‎هایشان را بشنود و گره از مشکلاتشان باز کند. 

روی برخی  پلاکاردها نوشته شده بود،«یک اختلاس کم بشه مشکل ما حل میشه» همه کسانی که در این تجمع شرکت کرده بودند  به اختلاس‎ها و فسادهایی اعتراض داشتند که شرایط زندگی را برایشان سخت کرده است. 

یک فرزند جانباز بهرویداد۲۴ گفت: پدرم جانباز 70 درصد نخاعی است. در این مدت  هنوز از طرف بنیاد جانبازان نیامند حتی یک ساعت به ایشان سر بزنند. اینکه هر سال روز جانباز در تلوزیون برای تبلیغات مسئولان را نشان می‎دهند که به خانواده‎های شهدا و جانبازان سر زده‎اند ناراحتی ما را بیشتر می‌کند. 

مسئول درمان جانبازان در یکی از بیمارستان‎های تهران به رویداد۲۴ گفت: بیشترین مشکل درمانی جانبازان با بیمه ایران است. بنیاد در خصوص بیمه تکمیلی با بیمه ایران قرارداد نبسته است و جانبازان باید برای بیماری‎هایی که نیاز به بیمه تکمیلی دارند هزینه زیادی کنند.

این مسئول که نخواست اسمش فاش شود افزود: جانبازان نخاعی نیز برای تامین هزینه‎های امکاناتی مانند ویلچر مشکل دارند این هزینه‎ها کامل پرداخت نمی‎شود و از آنجایی که آنها همیشه از ویلچر استفاده می‎کنند و مجبورند زود به زود آن را عوض کنند تامین هزینه برایشان سخت است.
 
در قطعنامه اولین اجماع ایثارگران آمده است، درمان، معیشت، اشتغال و آموزش نسبت به سایر خدمات از چنان اهمیتی برای ایثارگران برخوردارند كه هرگونه بی‎توجهی به آنها، تبعات زیانباری خواهد داشت. مصرانه خواهان آنیم كه مدیریت عالی بنیادشهید، قانون جامع خدمات‎رسانی ایثارگران (اصلاح شده توسط شورای عالی انجمن‎های جانبازان) را جهت تصویب نهایی پیگیری کرده و در جهت تحقق حقوق ایثارگران، گام بردارد و با مدیران و تفکراتی كه در بنیاد به عامل و مانعی برای پیگیری حقوق ایثارگران تبدیل  شده‎اند برخورد و نسبت به عزل آنان اقدام كند.

در حاشیه این تجمع همسر یک جانباز در مقابل بنیاد شهید و امور ایثارگران خود را آتش زد. به گفته روزنامه «قانون» همسر این جانباز در اعتراض به رسانه‎ای نشدن تجمع  در مقابل بنیاد شهید چادر زده است. گویا کارد به استخوان این خانواده‎ها رسیده است که خودسوزی را به زندگی در چنین شرایط سختی ترجیح می‎دهند.

در جریان این تجمع، هیچ یک از مسئولان بنیاد شهید نه تنها در جمع جانبازان حضور پیدا نکردند بلکه حتی برای توضیح مشکلات پیش آمده برای جانبازان نیز پاسخگوی ما نبوده‎اند. 

داوود حیدری، دبیر کل شورای عالی انجمن‎های جانبازان از مشکلات جانبازان و خانواده‎هایشان به رویداد۲۴ گفت: عمده مشکلات و علت اعتراض جانبازان در بخش بهداشت و درمان، معیشت و فسادهای اقتصادی است که در بنیاد شهید صورت گرفته است. 

او توضیح داد: در بخش بهداشت و درمان جانبازان خصوصا جانبازان نخاعی در تامین تجهیزات پزشکی و تامین ویلچر مشکل دارند. قبلا سهیه ویلچر جانبازان توسط بنیاد شهید پرداخت می‎شد اما در حال حاضر مشکلاتی به وجود آمده است. مثلا یک جانباز باید ویلچرش را از خارج از کشور تهیه کند بنیاد 2 میلیون تومان می‎دهد و می‎گوید خودتان تهیه کنید در حالی که هزینه ویلچر 6 میلیون تومان است. جانبازی که تنها درآمدش حقوق بازنشستگی است چطور می‎تواند این پول را تهیه کند؟

حیدری ادامه داد: مشکلات معیشتی هم همان بحث‎های حقوقی است. برخی جانبازان قطع نخاعی 1میلیون و هشتصد هزار تومان حقوق بازنشستگی دریافت می‎کنند که هزینه ترددشان در ماه بیشتر از این مبلغ است. 

او بیان کرد: برخی از افراد اعتراض جانبازان به این وضعیت را زیاده خواهی تلقی می‎کنند. برای جانبازان هزینه‎های جانبی زیادی وجود دارد که دیده نمی‎شود. ما با اختیار خودمان به جبهه رفتیم، سی سال است درد می‎کشیم و روی ویلچر نشسته‎ایم مسخره است که اعتراض ما را  به درخواست برای حقوق اضافه تعبیر کنند. 

دبیر کل شورای عالی انجمن‎های جانبازان گفت: ما جانبازی داریم که 20 سال است زخم بستر گرفته و درست درمان نشده است. بیمه پول عملش را پرداخت نکرده و بیمارستان درخواست هزینه 30 میلیونی کرده است. کسی که 1میلیون و هشتصد هزار تومان حقوق می‌گیرد چطور می‎تواند این پول را تامین کند. 

او اظهار داشت: همسران جانبازان همه دچار زانو درد، دیسک کمر و گردن شده‎اند کارهای سنگین خانه مثل یخچال جابجا کردن و... به عهده آنهاست. حتی جابجا کردن ویلچرهای ما برای یک خانم سخت است. جانبازان سال‎هاست درخواست می‎کنند ویلچر سبک برایشان تهیه شود. این ویلچرها در خارج از کشور ساخته شده است.

حیدری افزود: برخورد مردم با ما به لحاظ ارزشی ایده‎آل است. مردم همیشه نهایت لطف را به جانبازان داشته‎اند اما وظایف حکومتی به درستی در خصوص جانبازان انجام نشده است. 

او توضیح داد: در مناسب‎سازی شهری نهادهای شهرداری، بنیاد شهید، بهزیستی و... مسئولیت دارند ولی به این مسئولیت عمل نشده است. همه جا پله دارد. اکثر جانبازان مترو را تا به حال ندیده‎اند، بعضی‎ها هم که دیده‎اند خطر کرده‎اند. در همه ایستگاه‎های مترو آسانسور وجود ندارد و پله برقی هم برای جانبازان ایمن نیست در خارج از کشور اجازه نمی‎دهند معلولی روی پله برقی سوار شود. 

این جانباز بیان کرد:  آیا ما به عنوان یک شهروند حق نداریم آزادانه تردد کنیم؟ آزادانه زندگی کنیم؟ آزادانه خرید کنیم؟ هرکس یک روز با ویلچر در تهران تردد کند می‎فهمد فقط در پایتخت چقدر معضل برای جانبازان وجود دارد. در شهرستان‎ها که اصلا مناسب‎سازی صورت نگرفته است. 
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان