تاریخ انتشار: ۱۰:۰۸ - ۱۸ اسفند ۱۳۹۵
حسن رسولی در گفت‎وگو با رویداد۲۴ فرمان سرلشگر جعفری را بررسی کرد

تاکید اطمینان بخش عدم دخالت سپاه پاسداران در انتخابات

عضو بنیاد باران گفت: تاکید مجدد فرماندهی کل سپاه بر عدم مداخله سپاهیان اطمینانی به فعالان سیاسی مبنی بر مراقبت جدی از اجرای نظر امام و مقام معظم رهبری برای عدم دخالت نظامیان در انتخابات است.
رویداد۲۴عضو بنیاد باران گفت: تاکید مجدد فرماندهی کل سپاه بر عدم مداخله سپاهیان اطمینانی به فعالان سیاسی مبنی بر مراقبت جدی از اجرای نظر امام و مقام معظم رهبری برای عدم دخالت نظامیان در انتخابات است.

محمد علی جعفری، فرمانده کل سپاه روز سه‎شنبه در جمع فرماندهان و مسئولان سپاه  تأکید کرد که « احدی از پاسداران و فرماندهان سپاه همانند گذشته حق دخالت سیاسی و جناحی در انتخابات را ندارند.»

 البته این اظهار نظر فرمانده سپاه نه تنها سخن جدیدی نیست، بلکه یکی از مواد قانونی به حساب می‎آید. براساس اصول 143و 150 قانون اساسی جمهوری‌اسلامی، پاسداری از استقلال و تمامیت ارضی و نظام جمهوری‌اسلامی کشور، نگهبانی از انقلاب و دستاوردهای آن، تنها وظایفی است که بر عهده نیروهای مسلح اعم از ارتش، سپاه، بسیج و... گذاشته شده و براساس اصل 148، هر نوع بهره‏برداری شخصی از وسایل و امکانات نیروهای مسلح ممنوع به حساب می آید. از این‌رو هیچ جریان سیاسی و... حق ندارد از امکانات و توانایی‌های نیروهای مسلح در راستای اهداف سیاسی و... خود استفاده کند.  بر اساس قانون، پرسنل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی حق هیچ‌گونه فعالیتی در برنامه‌ها و تبلیغات انتخاباتی ندارند و متخلفان برابر قانون به حبس محکوم می شوند.

‌همچنین ماده 40 قانون مجازات جرائم نیروهای مسلح عضویت کارکنان نیروهای‏ مسلح در سازمان‌ها، احزاب و جمعیت‌های‏ سیاسی و مداخله، شرکت یا فعالیت آن‌ها در دسته ‏بندی‌ها و مناقشه‏‌های سیاسی و تبلیغات‏ انتخاباتی را ممنوع کرده است و مرتکبان به 6 ماه‏ تا سه سال حبس محکوم می‏‌شوند و برابر ماده 49 آیین ‏نامه انضباطی‏ نیروهای مسلح، پرسنل‏ نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران از عضویت‏ یا وابستگی به احزاب و گروه‌های سیاسی ممنوع‏ بوده و حق فعالیت در جهت برنامه‌ها و تبلیغات‏ آن‌ها را ندارند.

سید حسن رسولی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، از اعضای هیئت‌ مدیره بنیاد امید ایرانیان و بنیاد باران، در گفت‎وگو با رویداد۲۴ در رابطه با این اظهار نظر فرمانده سپاه و تاکید او بر عدم فعالیت نیروهای نظامی در بحث انتخابات گفت: به لحاظ کلی عدم مداخله نیروهای مسلح اعم از ارتش، سپاه، بسیج و نیروهای انتظامی در فعالیت های سیاسی و انتخابات پس از پیروزی انقلاب اسلامی و در چهارچوب رهنمودها و وصایای سیاسی حضرت امام ( ره) از موارد مهمی است که ممنوعیت آن برای همه جا افتاده بود.

وی در این رابطه افزود: در برخی از مقاطع دهه 80  و البته بیشتر اواخر آن تعزیراتی توسط تعدادی از فرماندهان نظامی به استناد اصل 150 قانون اساسی که ماموریت اصلی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی  دفاع از انقلاب اسلامی تعریف می‎کند، مشاهده شد که خوشبختانه در ابتدا دهه 90 با تاکیدات مقام معظم رهبری و فرماندهی معظم کل قوا در انتخابات برگزار شده با چنین تفاسیر و اظهار نظرهایی مواجه نشدیم.

این فعال سیاسی در ادامه تاکید کرد: به نظر می‎رسد، تاکید مجدد فرماندهی کل سپاه اطمینانی است به فعالان سیاسی مبنی بر مراقبت جدی در اجرای این نظر امام و مقام معظم رهبری که همانند سال 92 و 94 حتی به صورت پراکنده شاهد چنین تفاسیری که می‎تواند در برخی از مناطق خدشه‎ای به این اصل مسلم وارد کند، انشااله نباشیم.

رسولی یادآور شد: این اصل مسلم در بعضی مواقع مانند سال 88 قدری با تفاسیر جانبی مواجه بود که به نظر می‎رسد تاکید مجدد آن فعلیت بخشیدن به همان تفسیر اصلی مبتنی بر نهی ورود نیروهای مسلح از جمله ارتش، سپاه و بسیج به رقابت‎های انتخاباتی است.     
نظرات شما
پیشخوان