تاریخ انتشار: ۱۰:۱۵ - ۲۰ اسفند ۱۳۹۵
رحمت الله حافظی در گفت‎وگو با رویداد۲۴:

پيشنهاد «قاليباف» براي پذيرش مسئولیت مقابله با آلودگی هوا، شعاری است

عضو کمیسیون محیط زیست‎شورای شهر تهران معتقد است، پیشنهاد محمد باقر قاليباف برای بر عهده گرفتن مسئولیت مقابله با آلودگی هوای تهران، یک پیشنهاد شعاری بیش نیست. به گفته او آلودگی هوا یک موضوع فرادستگاهی است و شخص رئیس‎جمهور باید مسئولیت کنترل آلودگی هواي پايتخت را بر عهده بگیرد.
رویداد۲۴عضو کمیسیون محیط‌زیست شورای شهر تهران معتقد است، پیشنهاد محمدباقر قاليباف برای بر عهده گرفتن مسئولیت مقابله با آلودگی هوای تهران، یک پیشنهاد شعاری بیش نیست. به گفته او آلودگی هوا یک موضوع فرادستگاهی است و شخص رئیسجمهور باید مسئولیت کنترل آلودگی هواي پايتخت را بر عهده بگیرد.

آلودگی هوا معضلی است که به یک‌نهاد خاص مربوط نمیشود، سیاستهای غلط نهادها و ارگانهای مختلف در طول چند دهه اخیر دست‌به‌دست هم دادهاند تا محیطزیست را به این روز بکشانند.

باوجوداینکه بخش بزرگی از معضل آلودگی هوای تهران مربوط به اشتباهات سریالی شهرداری در این چند سال اخیر نظیر تردد ماشینهای دودزا در شهر، ساختمانسازیها و بلندمرتبه‎سازي‎هاي غیراصولی، اضافه کردن روستاهای اطراف تهران به محدوده شهری و... است؛ محمدباقر قالیباف، شهردار تهران به روند مقابله با آلودگی هوای این شهر انتقاد کرده و گفته است: «هم‌اکنون مشکل در اجراست. خوب نیست دوستان به‌گونه‌ای تصمیم گیرند که نه خودشان این طرح اجرا را کنند و نه اجازه دهند دیگران آن را اجرا کنند

شهردار تهران همچنین گفته است: تنها در مجموعه «کن» 600 هکتار باغات توتستان وجود دارد که این باغات برای مردم است، اگر قرار است این باغات نگهداری شوند باید هزینههای آن تأمین شود و دولت و شهرداری باید در اعتبارات این موضوع را اولویت قرار دهند.

محمدباقر قالیباف در حالی در روز درختکاری از خرید باغات «کن» و حفظ آن‌ها حرف زده که معصومه ابتکار قبلاً نسبت به روند ساختمانسازی شهرداری در روستاهای کن انتقاد کرده بود.

آیا باوجود اقدامات غلط شهرداری تهران در خصوص محیطزیست که منجر به افزایش آلودگی هوا شده است و باوجود همه‌جانبه بودن این مشکل، شهرداری این شایستگی را دارد که مسئولیت کامل رفع آلودگی هوای تهران را به عهده بگیرد؟

این جمله قالیباف که گفته است: «آلودگی هوا را سیاسی نکنید.» را باید خطاب به خود شهرداری گفت که به نظر میرسد می‌خواهد یکی از بزرگ‌ترین مشکلات کلان‌شهر تهران به‌عنوان دستاویز انتخاباتی خود استفاده کند.

رحمتالله حافظی عضو کمیسیون محیطزیست شورای شهر تهران در گفت‎وگو با رویداد۲۴ درباره پيشنهاد قاليباف براي واگذاري مقابله با آلودگي هواي پايتخت به شهرداري گفت: منابع مربوط به آلودگی هوا یک موضوع فرادستگاهی است که برای حل آن دستگاههای مختلف باید همراه شوند.

او توضیح داد: فرض میگیریم، وظیفه کنترل آلودگی را به شهرداری سپردند، منابع لازم را هم به این دستگاه تخصیص دادند، شهرداری که نمیتواند نقش وزارت صنایع بر آلودگی هوا را کنترل کند. یا شهرداری که نمیتواند بر میزان آلودگی که وزارت نفت ایجاد میکند اشراف داشته باشد و آن را کنترل کند.

حافظی بیان کرد: باید مسئولیت کنترل آلودگی هوا را شخص رئیس‌جمهور بر عهده بگیرد و در این رابطه از همه دستگاههای اجرایی کمک بخواهد. قهوه مجریه و سایر قوا هم باید تسهیل‌کننده این موضوع باشند.

این عضو شورای شهر اظهار داشت: برای حل معضل آلودگی هوا باید با سایر کشورهای منطقه که در به وجود آمدن این آلودگی نقش داشتهاند وارد مذاکره شد. فرض کنید منابع را به شهرداری بدهند، شهرداری نمیتوانند چنین تعاملاتی بین دیگر کشورها ایجاد کند.

او افزود: باید در این خصوص بین رئیسجمهور و سایر قوا جلسات منظم برگزار شود و برای حل این موضوع باید اقداماتی کرد که لازم است این اقدامات استمرار داشته باشد.

حافظی در خصوص علت مطرح‌شدن چنین پیشنهادی از سوی قالیباف بیان کرد: این پیشنهاد شعاری بیش نیست که از سوی شهرداری بدون هیچ منطقی مطرح‌شده است. همه ما اعتقادداریم که آلودگی هوا موضوعی غیرسیاسی است. این موضوع یک مطالبه عمومی است که در دستگاه زیستمحیطی قرار دارد و همه دستگاهها در آن دخیل هستند و باید با همکاری هم این معضل را حل کنند.

نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان