تاریخ انتشار: ۰۹:۱۹ - ۲۰ اسفند ۱۳۹۵
رئیس محیط زیست تهران در گفت‎وگو با رویداد۲۴ تشریح کرد

«سمندر» در حال انقراض، مهمان ناخوانده بازار شب عید

رئیس محیط‎زیست تهران با اشاره به خريد و فروش سمندر لرستاني در كنار ماهي قرمز در ايام نزديك به سال نو اعلام کرد، هرگونه فعالیت در خصوص حیات وحش باید با مجوز و پروانه محیط‎زیست صورت گیرد. درغیراین صورت جرم محسوب می‎شود و مجازات دارد.
رویداد۲۴-رئیس محیط‎زیست تهران با اشاره به خريد و فروش سمندر لرستاني در كنار ماهي قرمز در ايام نزديك به سال نو اعلام کرد، هرگونه فعالیت در خصوص حیات وحش باید با مجوز و پروانه محیط‎زیست صورت گیرد. درغیراین صورت جرم محسوب می‎شود و مجازات دارد. 

سمندر لرستان، گونه‎ای از دو زیستان است که در لرستان و خوزستان زندگی می‎کند. روند رشد جمعتی این حیوان رو به کاهش است و چند سالی است که در معرض انقراض قرار گرفته است. اتحادیه جهانی حفاظت از محیط‎زیست نیز این جانور را در لیست قرمز خود قرار داده است.

خرید و فروش سمندر کمیاب در بازار شب عید

امیررضا محمدی‎نژاد، رِئیس محیط‎زیست پل‎دختر گفته است: سال 1389 در پانزدهمين نشست متعهدان کنوانسیون تجارت جهانی، به پیشنهاد ایران و با حمایت تمامی کشورهای عضو، تجارت جهانی این گونه در معرض انقراض ممنوع اعلام شد.

چند سالی است در ایران این گونه در حال انقراض به صورت قاچاق خرید و فروش می‎شود. برخی مردم از ماهی قرمز سفره هفت‎سین خسته شده‎اند و به بهانه اصیل بودن سمندر لرستان، به جای ماهی قرمز این حیوان را سر سفره‎های هفت سین‎خود می‎گذارند.

سمندر لرستان با قیمتی از 400 هزار تومان تا یک میلیون تومان به فروش می‎رسد. در کشورهای خارجی هم بابت هر سمندر لرستان 350 تا 850 دلار هزینه می‎کنند. فروش این دوزیست خلاف قوانین محیط‎زیست  است و مجازات  نقدی و بازداشت دارد. 

خرید و فروش سمندر کمیاب در بازار شب عید

محمد حسین بازگیر، رئیس محیط‎زیست تهران در گفت‎وگو با رویداد۲۴  درباره خريد و فروش سمندر لرستاني گفت: هرگونه فعالیت در خصوص حیات وحش باید با مجوز و پروانه محیط‎زیست صورت گیرد. درغیراین صورت جرم محسوب می‎شود و مجازات دارد. جدا از این مساله، این عمل باعث تحریب زیستگاه این گونه می‎شود. همه عناصر یک زیستکاه بر هم تاثیر دارند و تغییر کوچکی در آنها ممکن است به تخریب آن زیستگاه  بیانجامد.

او توضیح داد: خرید و فروش سمندر لرستانی از دو جنبه جرم محسوب می‎شود یکی جنبه خصوصی جرم است که براساس قوانین شورای عالی محیط‎زیست هر سال یا چند سال یکبار به روز می‎شود و یکی هم از این نظر که این حیوان در حال انقراض است و برخورد جدی‎تری با عاملان خواهد شد. خرید و فروش سمندر لرستان 300 هزار تومان جریمه نقدی دارد.

رئیس محیط‎زیست تهران بیان کرد: این حیوانات سرنوشتی غمبار دارند، از زیستگاهشان جدا می‎شوند، به دست کسانی می‎افتند که نمی‎دانند چطور از آنها مراقبت کنند و عموما سرنوشتشان از بین رفتن است. این حیوانات وقتی در زیست جدید قرار می‎گیرند، به عنوان گونه‎های متهاجم شناخته می‎شوند که زیستگاه جدید را هم تخریب می‎کنند. 

خرید و فروش سمندر کمیاب در بازار شب عید

بازگیر اظهار داشت: مشکل دیگر این است که بعضی بیماری‎ها بین انسان و حیوان مشترک است که این حیوانات با آمدنشان در میان انسان‎ها ممکن است باعث شیوع این بیماری‎های مشترک نیز باشند.

او گفت: زیستگاه این حیوان جنوب استان لرستان و شمال استان خوزستان است. این دوزیست بیشتر ایام سال را به صورت پنهان در مناطق خشک زندگی می‎کند و در این ایام کنار آبگیرها می‎آید و قابل رویت می‎شود، به همین دلیل آسیب پذیر است.

رئیس محیط‎زیست تهران با تاکید بر جدیت سازمان در پیگیری این موضوع ادامه داد: سازمان محیط‎زیست مکان‎هایی را که امکان قاچاق این حیوان وجود دارد مانند مراکز میوه و تره‎بار، مراکزخرید مختلف و...  به صورت محسوس و غیرمحسوس پایش می‎کند و اگر تخلفی دیده شود با عامل  آن برخورد می‎کنند. 

خرید و فروش سمندر کمیاب در بازار شب عید

او در این خصوص که این دوزیست به کشورهای کره جنوبی، کشورهای اروپایی و ایالات متحده قاچاق می‎شود گفت: این گونه در هر جای دنیا پیدا شود جرم محسوب می شود. معادات بین المللی و تعهدات جهانی زیادی هم در این راستا صورت گرفته است.
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان