تاریخ انتشار: ۰۹:۰۵ - ۲۳ اسفند ۱۳۹۵
گزارش رویداد۲۴ درباره چرخش عجیب مواضع صاحبان تریبون

رابطه «اشکنه پیاز»، «دغدغه معیشت مردم» و «سیاست بازی حضرات»

مردم می‎دانند که موضوع معیشت آنان، به دلیل نزدیکی به انتخابات است که دغدغه حضرات شده است، مردم می‎دانند که چون روحانی رئیس جمهور است آقایان جنتی و علم الهدی، دغدغه‎مند آنان شده‎اند، مردم می‎دانند که اگر احمدی‎نژاد رئیس جمهور بود باز هم توسط آقایان، به خوردن یک وعده غذا در روز که ترجیحا باید «اشکنه پیاز» می‎بود ترغیب می‎شدند و از دغدغه معیشت آنان، خبری نبود.
رویداد۲۴- در هنگام آسیب شناسی جامعه اسلامی، این نکته به دست می‎آید که یکی از آسیب‎های جامعه مذکور، آن است که مدعیان دین‎داری و افرادی که جایگاهی برآمده از دین، مسیر ارتزاق آنان است به سیاست بازی روی آورند.

سیاست بازی بدان معنا که از ظرفیت‎هایی که در اختیار دارند و در حقیقت، دین در اختیار آنان قرار داده است تا به تبلیغ مباحث و اصول آن بپردازند، در مسیر پیشبرد مقاصد سیاسی و حزبی خود، بهره‎برداری کنند و ظرفیت‎های برآمده از دین را صرف اقداماتی انحرافی و جناحی نمایند.

چنین افرادی علاوه بر آنکه ظرفیت‎های مرتبط با دین را به انحراف می‎کشانند و در مسیر اهداف دین، حرکت نمی‎کنند و موجب تضییع وقت و امکانات می‎شوند، موجبات بدبینی مردم را نیز در جامعه فراهم می‎آورند؛ بدبینی به تریبون‎ها و اماکن مرتبط با دین و ظرفیت‎های آن.
چه بخواهیم و چه نخواهیم باید بپذیریم که افراد، بر جایگاهی که در آن قرار گرفته‎اند تاثیرگذار هستند و جامعه نیز آنان را در ضمن جایگاهی که قرار دارند به قضاوت می نشیند.

هنگامی که فردی در جایگاهی دینی قرار می‎گیرد خواسته یا  ناخواسته، هر آنچه می‎گوید و انجام می‎دهد به حساب دین نیز نوشته می‎شود و لذا هنگامی که بدبینی نسبت به شخصی که در جایگاهی برآمده از دین قرار دارد به وجود آمد به دین نیز تعمیم پیدا می‎کند.

همین اتفاق ناخوشایند است که مرحوم امام خمینی(ره) را وادار کرد بارها به خطر مدعیان دین‎داری و صاحبان تریبون‎های مدعی اسلام‎خواهی هشدار دهد که مبادا با اقداماتشان، وجهه دین را تخریب کنند و مردم را از عناوین دینی و دستورات برآمده از آن، دلسرد کنند. 

این موضوع به قدری اهمیت دارد که امام(ره) را در کوچکترین اتفاق، وادار به واکنش می‎کند. به عنوان مثال، گفته شده است که امام خمینی(ره) در جواب نقل صحبتی که حکایت از «دزدی آخوندی در حوزه علمیه» داشت بیان می دارد: «نگوييد آخوندي هست كه دزدي مي‎كند، بگوييد دزدي هست كه لباس آخوندي پوشيده است.»

در جامعه معاصر و در عرصه اجتماع، شاهد گسترش بهره‎گیری‎های سیاسی و جناحی از ظرفیت‎ها و تریبون‎های دینی و مذهبی هستیم، بگونه‎ای که در بسیاری از اوقات، صاحبان تریبون‎های دینی، به قدری در مباحث جناحی و باندی غرق می‎شوند که فراموش می‎کنند باید از اصول و فرمایشات دین هم بحثی را مطرح کنند. آنان از کوچک‎ترین روزنه‎ای که به وجود می‎آید در جهت حصول منافع سیاسی خود و هم حزبی‎هایشان بهره می‎گیرند و توجهی هم به تبعات سخنان و اقدامات خود ندارند.

یکی از مواردی که در ارتباط با موضوع مذکور، طی روزهای گذشته اتفاق افتاده است «دغدغه‎مندی شدید» برخی از حضرات در موضوع معیشت مردم است؛ به نحوی که از شدت مشکلات معیشتی مردم، از تمامی تریبون‎ها و در تمامی بیانیه‎ها، فریاد «وامعیشتا»برآورده‎اند که چرا دولت، هیچ اقدامی انجام نمی‎دهد و اوضاع مردم را به سامان نمی‎کند؟

البته دغدغه معیشت مردم را داشتن؛ آن هم از جانب کسانی که تاکنون، از وضعیت زندگی و معیشت مردم، درک درستی نداشتند و تمام زندگی را در شعار، خلاصه می‎کردند جالب توجه است ولی هنگامی که به «پشت صحنه» داستان توجه می‎شود و اهداف گویندگان، مورد واکاوی قرار می‎گیرد، مشخص می‎شود که در پس این فریادها و دغدغه‎ها، اهداف دیگری وجود دارد.

از جمله افرادی که دغدغه معیشت مردم در نظر آنان، با «دولت مستقر»، ارتباط تنگاتنگ دارد آیت‎الله جنتی و آیت ‎لله علم الهدی هستند، بدینگونه که اظهاراتشان در مورد معیشت مردم، بستگی خاصی به حزب و جناحی دارد که دولت را در دست گرفته است.

اگر دولت متبوعشان، بر سر کار باشد معیشت مردم برای آنان، دارای اولویت نیست و طرح آن، نکته‎ای انحرافی است، اما اگر دولتی بر سر کار باشد که در راستای منافع آنان، حرکت نکند آنگاه، معیشت مردم و مشکلات کشور، اولویت می‎یابد.

آیت‎الله جنتی در دوران ریاست‎جموری احمدی‎نژاد و در زمانی که روز به روز، سوء‎مدیریت و تحریم ظالمانه، بر معیشت مردم تاثیر بیشتری وارد می‎کرد از معیشت مردم و مشکلات آنان، سخن به میان نمی‎آورد و حتی در توجیه مشکلات معیشتی، از توانایی مردم در خوردن «یک وعده غذا» در روز، سخن می‎گفت و اولویت ملت ایران را معیشت نمی‎دانست اما در دورانی که حسن روحانی، وارث مشکلات عدیده گذشته، بر مسند است و آمارها نشان از بهبود وضعیت کشور دارد و آمار بیمه‎پردازان ماهانه، بیش از پیش شده است و این موضوع، نمایانگر افزایش حقوق‎بگیران و شاغلان است که بر معیشت آنان، تاثیر مستقیم دارد، فریاد «وامعیشتا» سر می‎دهد.

همچنین آیت الله علم الهدی که در دوران احمدی نژاد، معیشت مردم را اولویت اصلی انقلاب اسلامی نمی‎دانست و مردم را توصیه به خوردن «اشکنه پیاز» می‎کرد، اینک معیشت مردمی که به تازگی از بند تحریم رها شده‎اند و مشکلات کشورشان، با تدبیر و کوشش، در مسیر حل شدن قرار گرفته است، دغدغه‎اش شده است و فراموش کرده است که مردم، درک درستی در تشخیص میان دلسوزان واقعی و کاسبان معیشت دارند.

مردم می‎دانند که موضوع معیشت آنان، به دلیل نزدیکی به انتخابات است که دغدغه حضرات شده است، مردم می‎دانند که چون روحانی رئیس جمهور است آقایان جنتی و علم الهدی، دغدغه‎مند آنان شده‎اند، مردم می‎دانند که اگر احمدی‎نژاد رئیس جمهور بود باز هم توسط آقایان، به خوردن یک وعده غذا در روز که ترجیحا باید «اشکنه پیاز» می‎بود ترغیب می‎شدند و از دغدغه معیشت آنان، خبری نبود.

همه می‎دانند که چون باید روحانی تخریب شود، چون باید اقداماتش تحت تاثیر فضای دروغ و هتاکی، فراموش شود، چون باید مسیر بهبود شرایط زندگی در دولت روحانی، مسدود شود، چون باید مردم از روحانی ناراضی شوند و در مجموع؛ چون باید اعوان و انصار مهاجمان هشت ساله و تخریب گران بیت المال در دوران دولت اصولگرا، به مسند بازگردند دغدغه معیشت آنان، دستاویز تریبون‎داران مدعی دین‎داری شده است.

چنین اقدامات سیاسی و جناحی، از کسانی که به دلیل برعهده داشتن مناصبی با عقبه دینی، در جامعه دارای تریبون هستند و ظرفیت‎هایی را در دست دارند، نتیجه‎ای جز بدبینی و متضرر شدن جایگاه دین در جامعه نخواهد داشت.
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان