تاریخ انتشار: ۰۹:۴۵ - ۲۳ اسفند ۱۳۹۵
شهربانو امانی و فرشته طوسی در گفت‎وگو با رویداد۲۴ تشریح کردند

تا کی می‎توان درهای ورزشگاه‎ها را به روی زنان بست؟

-نماینده مردم در مجلس ششم معتقد است، باید اجازه دهند زن‎ها به استادیوم بروند و به مطالبه حداقلیشان برسند. همانطور که رئیس‎جمهور گفته است، سال‎ها تلاش شد زن‎ها را در پستوهای خانه نگه دارند و روند رو به جلوی آنها با رعایت شئونات اسلامی را نبینند که این مساله باعث سرخوردگی زنان شده است.
رویداد۲۴-نماینده مردم در مجلس ششم معتقد است، باید اجازه دهند زن‎ها به استادیوم بروند و به مطالبه حداقلیشان برسند. همانطور که رئیس‎جمهور گفته است، سال‎ها تلاش شد زن‎ها را در پستوهای خانه نگه دارند و روند رو به جلوی آنها با رعایت شئونات اسلامی را نبینند که این مساله  باعث سرخوردگی زنان شده است.

«یک پیراهن گشاد مردانه پوشیده بودم با یک کلاه که نقابش روی صورتم سایه انداخته بود، در این شلوغی کسی نمی‏فهمد که تو پسر نیستی ولی در آن چند دقیقه‎ای که مسیر را می‎گذرانی تا روی صندلی‎ات مستقر شوی اضطراب تمام  وجودت را می‎گیرد  و باید مواظب باشی کسی  متوجه این اضطراب نشود.»

ثمین، دختر 23 ساله‎ای است که 4 سال است با همین روش بازی‎های فوتبال را  از نزدیک می‎بیند، او می‎گوید: اوایل فقط هدفم دیدن فوتبال بود، ولی بعد وقتی دیدم خواسته کوچک من با واکنش‎های عجیب و غیرقابل درک مواجه شده است هدفم کمی تغییر کرد و مصمم‎تر شدم، خواسته من نامعقول نیست که از آن دست بکشم.

دختران زیادی با همین روش از گیت‎های ورزشگاه رد می‎شوند، خیلی از آنها را سربازان شناسایی می‎کنند و اجازه نمی‎دهند وارد ورزشگاه شود و خیلی دیگر از آنها نیز موفق می‎شوند هیجان حضور در ورزشگاه و دیدن بازی زنده تیم مورد علاقیشان را تجربه کنند. این دختران بیش از اینکه از برخوردهای نامناسب مردان در ورزشگاه و یا شنیدن فحاشی‎هایشان اذیت شوند، ترس از بازداشت شدن بی‎جهت دارند. با این حال این خطر را به جان می‎خرند تا بتوانند کاری را بکنند که فکر می‎کنند درست است. 

در بازی اخیر پرسپولیس نیز یک دختر پرسپولیسی برای دیدن بازی تیم محبوبش به ورزشگاه رفت. این تکرارها  ضرورت رسیدگی به این مساله که به یک مساله پیچیده اجتماعی تبدیل شده است را نشان می‎دهد.

ممنوعیت ورود زنان به ورزشگاه‎ها اشتباه است

شهربانو امانی، نماینده مردم ارومیه در مجلس ششم در خصوص ممنوعیت ورود زنان به ورزشگاه‎ها به رویداد۲۴ می‎گوید: رفتن به استادیوم کف مطالبات دختران جوان است، حضور آنها در این فضا می‎تواند به سالم‎سازی جو حاکم بر استادیوم‎‏ها کمک کند و همچنین باعث  بهبود وضعیت اخلاق و شئونات اسلامی در استادیوم‎ها می‎شود. 

او ادامه می‎دهد: همانطور که رئیس‎جمهور گفته است، سال‎ها تلاش شد زن‎ها را در پستوهای خانه نگه دارند و روند رو به جلوی آنها با رعایت شئونات اسلامی را نبینند که این باعث سرخوردگی زنان شده است.

امانی همچنین می‎گوید: باید اجازه دهند زن‎ها قانونی و رسمی به استادیوم بروند و به مطالبه حداقلیشان برسند. شاید اگر در این زمینه محدودیت وجود نداشته باشد، درصد کمی از زنان بخواهند به استادیوم بروند. این رفتارها فقط باعث سرخوردگی زنان و افزایش شکاف می‎شود. 

تا چند سال پیش زنان می‎توانستند بازی‎های  والیبال و بسکتبال را از نزدیک تماشا کنند اما در یک اقدام عجیب این حق نیز  از آنها گرفته شد. سوال اینجاست که آیا با چنین برخوردها و ممنوعیت‎هایی زنان دست از مطالباتشان بر می‎دارند یا سعی می‎کنند با روش‎های دیگر به خواسته‎هایشان برسند؟

فرشته طوسی، فعال حوزه زنان به رویداد۲۴ می‎گوید: چالش عدم حضور زنان در ورزشگاه‎ها سال‎هاست كه وجود دارد و نزديك به يك دهه است كه فعالان زنان سعي كردند كه از روش‎هاي مختلف به اين مطالبه كه به نظر مي‎رسد خواست خيلي زيادي از زنان است دست پيدا كنندکه هنوز محقق نشده است.اما هر چند سال يك بار روزنه‎هايي  در اين رابطه ايجاد مي‎شود و بعد هم دوباره اين دستاورد‎ها از بين مي‎رود. مثل حضور زنان در بازي‎هاي واليبال كه آزاد بود و از چند سال پيش ممنوع شد.

طوسی می‎افزاید: بايد موضوع ورزش و زنان را بيشتر همگاني كنيم. به ديدن بازي‎هاي فوتبال و واليبال و ... زنان برويم و تشویقشان كنيم و فضايي ايجاد كنيم كه بحث ورزش زنان داراي اهميت شود. وقتي اين اتفاق بيفتد، هر چه بيشتر منع زنان براي حضور در ورزشگاه‎ها و نبودنشان براي كليت جامعه اهميت پيدا مي‎كند و به يك خواست همگاني تبديل مي‎شود و حذف  و طرد زنان، سخت و سخت‎تر مي‎شود.
نظرات شما
پیشخوان