تاریخ انتشار: ۱۲:۲۶ - ۲۳ اسفند ۱۳۹۵
گزارش رویداد۲۴ از تاثیر حادثه پلاسکو بر تغییر رفتارهای پرخطر گذشته

مردم به قول خود پایبند ماندند/ امسال آرام‎ترین چهارشنبه آخر سال خواهد بود

سخنگوی سازمان آتش‎نشانی خبر داد، امسال به خاطر عزم ملی و موج احساسی که پس از حادثه پلاسکو به راه افتاده تاکنون چهارشنبه‎‏سوری در تهران تلفات نداشته است. یک استاد ارتباطات در این خصوص معتقد است؛ اگر مردم می‎توانستند به رسانه‎هایی مثل صدا‎وسیما اتکا و اعتماد کنند، این رسانه می‎توانست رفتارهای پرخطر را کاهش دهد اما اکنون فضای مجازی این قابلیت را پیدا کرده است.
رویداد۲۴سخنگوی سازمان آتش‎نشانی خبر داد، امسال به خاطر عزم ملی و موج احساسی که پس از حادثه پلاسکو به راه افتاده تاکنون چهارشنبه‎‏سوری در تهران تلفات نداشته است. یک استاد ارتباطات در این خصوص معتقد است؛ اگر مردم می‎توانستند به رسانه‎هایی مثل صدا‎وسیما اتکا و اعتماد کنند، این رسانه می‎توانست رفتارهای پرخطر را کاهش دهد اما اکنون فضای مجازی این قابلیت را پیدا کرده است. 

پس از حادثه پلاسکو کمپین‎های زیاد مربوط و غیرمربوطی به این حادثه در میان مردم بخصوص در فضای مجازی شکل گرفت، یکی از این کمپین‎ها برگزاری چهارشنبه‎سوری آرام برای حمایت از آتش‎نشان‎ها بود.

چهارشنبه‎سوری یک جشن باستانی است که حفظ آن قرار است باعث شادی و نشاط مردم شود اما در این سال‎ها شاهد بوده‎ایم که این روز تبدیل به بستری برای نمایش رفتارهای پر خطر در شهر شده است. 

مردم، خصوصا در کلانشهرها  سال‎هاست تبلیغات و توصیه‎های مکرر دستگاه‎های مختلف و رسانه‎ها را در خصوص خطرات چهارشنبه‎سوری جدی نمی‎گیرند، هر سال آمار و اخبار دلخراشی از تلفات این روز اعلام می‎شود. امسال اما بر خلاف سال‎های گذشته مردم در آرامش به استقبال آخرین چهارشنبه سال رفته‎اند و تاکنون تلفات جدی در این زمینه به جز در یکی دو شهر اعلام نشده است، به نظر می‎رسد مردم سر قولشان به آتش‎نشان‎ها مانده‎اند و یک کمپین مجازی توانسته کاری کند که سال‎هاست رسانه‎ها در انجام آن ناموفق بوده‎اند. 

اسماعیل قدیمی، استاد ارتباطات در گفت‎وگو با رویداد۲۴ گفت: از روی تفاسیر ظاهری این کمپین موثر بوده است و به خاطر حمایت چهره‎های معروف هنری و ورزشی و تاثیر عاطفی که حادثه پلاسکو بر مردم داشته تاثیرش بیشتر شده است اما برای قضاوت باید سیستمی نگاه کرد.

او توضیح داد: باید میزان نفوذ دقیق این کمپین‎های خودجوش را مشخص کنیم تا بتوانیم از این فضا استفاده مطلوب کنیم. این یک واقعیت است که وسایل ارتباطی جدید از قابلیتی فوق‎العاده برخوردارند، زیرا کاربرها در این فضا نقش تولیدکننده دارند و این وسایل ارتباطی جدید خلاء مشروعیت و اعتباری که در رسانه‎های جمعی دیگر مثل تلویزیون و رادیو و... وجود دارد را پر می‎کند.

قدیمی اظهار داشت: ما در رسانه‎های جمعی مشکل عدم اعتماد داریم، اما این شبکه‎های جدید تحول ایجاد کردند، در حال حاضر در ایران چهل میلیون نفر از اینترنت استفاده می‎کنند. 

این استاد ارتباطات بیان کرد: شبکه‎های اجتماعی،  ابزار جایگزین در ارتباطات جمعی هستند، اگر مردم می‎توانستند به رسانه‎هایی مثل صدا و سیما اتکا و اعتماد کنند، این رسانه می‎توانست رفتارهای پرخطر را کاهش دهد اما اکنون  فضای مجازی این قابلیت را پیدا کرده است. تلویزیون در دنیا یکی از قابل اعتماد‎ترین رسانه‎هاست اما در ایران این تعبیر در میان مردم وجود ندارد. 

قدیمی گفت: باید امیدوار باشیم،  با استفاده از این رسانه‎ها بتوانیم از هنجارهایی مثل چهارشنبه‎سوری که یک جشن باستانی است بهره بهینه ببریم، چهارشنبه‎سوری یک فرصت است که امروز تبدیل به یک تهدید بزرگ اجتماعی شده و این ناشی از ضعف دستگاه‎های فرهنگی در بهنجارسازی است. 

جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش‎نشانی نیز درباره چهارشنبه‎سوری  امسال در گفت‎وگو با رویداد۲۴ گفت: امسال به خاطر حضور خوب مردم و با توجه به حوادث تلخی که درچند وقت اخیر پیش آمد، مردم به صورت خودجوش کمپین چهارشنبه سوری ایمن و کم خطر را راه انداخته‎اند و چهارشنبه‎سوری امسال تاکنون نسبت به سال‎های قبل خیلی بهتر بوده است. سال‎های گذشته از بیست روز قبل از چهارشنبه‎سوری رفتارهای پر خطر جوانان شروع می‎شد ولی امسال تا امروز شاهد جوی آرام  در شهر بوده‎ایم.

مردم و هنرمندان زیادی از کمپین نه به چهارشنبه سوری خطرناک حمایت کرده‎اند، فرشته در توییتر خود نوشته است: «وقتی حادثه پلاسکو اتفاق افتاد و آتش‎نشان هامونو از دست دادیم با هم قول و قراری در مورد چهارشنبه‎سوری گذاشتیم، قول و قرارتونو یادتون نره.» مریم نیز توییت کرده است: «بیایم امسال چهارشنبه‎سوری بدون مواد منفجره داشته باشیم، چهارشنبه‎سوری اصیل و سنتی.»

ملکی با تاکید بر کمک مردم در امن بودن آخرین چهارشنبه امسال گفت: به خاطر عزم ملی و موج احساسی که راه افتاده است در تهران تاکنون تلفاتی نداشته‎ایم، ولی در یکی دو شهر چند نفر آسیب دیده‎اند. فرهنگ ایمن باید نهادینه شود، باید با کارهای فرهنگی و با کمک رسانه‎ها مردم را با خودمان همراه کنیم تا در سال‎های بعد هم شاهد کاهش اتفاقات این چنینی باشیم. در همه زمینه‎ها باید شهر ایمنی داشته باشیم.
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان