تاریخ انتشار: ۰۹:۴۴ - ۲۴ اسفند ۱۳۹۵
تایمز:

ایران با رونمایی از تانک بومی «کرار» به روسیه و چین پشت کرد

ایران تولید انبوه تانک‌های بومی تازه خود را در حالی آغاز کرده که تهران به دنبال کاهش وابستگی‌اش به واردات از روسیه برای تقویت ذخایر نظامی است.
رویداد۲۴- ایران تولید انبوه تانک‌های بومی تازه خود را در حالی آغاز کرده که تهران به دنبال کاهش وابستگی‌اش به واردات از روسیه برای تقویت ذخایر نظامی است.

به گزارش رویداد۲۴ به نقل از روزنامه انگلیسی تایمز، تانک کرار (مهاجم) به‌عنوان موفقیتی در ارتقا توانمندی‌های نظامی ایران مورد تحسین قرار گرفته اما به‌شدت شبیه به نسخه صادراتی تانک T90MS روسیه است و دقیقاً چند ماه پس‌ازآن رونمایی شد که تهران به‌طور رسمی مذاکرات با مسکو درباره خرید این مدل را به تعویق انداخت.

حسین دهقان، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران دراین‌باره گفت: «کرار در سه حوزه اصلی قدرت و دقت آتش، تحرک و همچنین حفاظت و ماندگاری در صحنه نبرد، قابل رقابت با پیشرفته‌ترین ‌تانک‌های جهان است. این تانک قابلیت شلیک موشک و هدایت لیزری بسیار دقیق آن را دارد.»

ایران سابق بر این، برای تأمین تجهیزات نظامی خود به کشورهایی چون روسیه و چین روی می‌کرد.

اقتصاد این کشور به‌واسطه لغو تحریم‌های اقتصادی غرب در ژانویه گذشته در پی توافق هسته‌ای تقویت شده و حال برنامه تسلیحات داخلی خود را تقویت می‌کند که شامل تولید موشک‌ها، جت‌های جنگنده و زیردریایی‌ها می‌شود.

این در حالی است که آمریکا ماه گذشته در پی آزمایش موشکی ایران، تحریم‌های تازه‌ای را علیه جمهوری اسلامی وضع کرد. دولت ترامپ اعلام کرد که به دلیل این اقدامات تهران را «زیر ذره‌بین» قرار داده و محدودیت‌هایی را بر 25 شرکت و فرد ایرانی اعمال کرده است.

ایران در ماه نوامبر مذاکرات با روسیه در مورد یک توافق تسلیحاتی برای تانک‌ها و سیستم‌های توپخانه‌ای، جت‌های جنگنده سوخوی سو-30 و هلی کوپترها به ارزش 10 میلیارد دلار را به تعویق انداخت. دهقان سال گذشته میلادی گفته بود: «صنعت دفاعی تانک‌های جنگی را از اساس طراحی و تولید کرده است. این تانک‌ها اگر از تانک‌های T-90 روسیه بهتر نباشند، به همان اندازه مرگبار هستند.»

تهران علیرغم خرید سیستم موشک دفاعی اس 300 به ارزش 800 میلیون دلار از روسیه در ماه فوریه، در ماه اوت سیستم باور 373 خود را رونمایی کرد. این سیستم دفاع هوایی که برای رهگیری موشک‌های کروز، هواپیماهای بدون سرنشین و هواپیماهای جنگی طراحی شده، ماه جاری میلادی آزمایش شد.

نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان