تاریخ انتشار: ۱۳:۱۵ - ۲۴ اسفند ۱۳۹۵
گزارش رویداد۲۴ درباره دلایل رد طرح تحقیق و تفحص از شهرداری در بهارستان:

مردودی مجلس در آزمون مبارزه با فساد/ لابی عجیب «قالیباف» موثر واقع شد

یک نماینده موافق با طرح تحقیق و تفحص از شهرداری معتقد است، به دلایل نامعلوم و غیرمنطقی و به خاطر لابی سنگینی که شهرداری با نمایندگان مجلس دارد اکثر نمایندگان با رد این طرح موافقت کردند. آنها تشخیص دادند سطح این طرح در حد شورای شهر است و باید در همان شورا بررسی شود.
رویداد۲۴-یک نماینده موافق با طرح تحقیق و تفحص از شهرداری  معتقد است، به دلایل نامعلوم و غیرمنطقی و به خاطر لابی سنگینی که شهرداری با نمایندگان مجلس داشت اکثر نمایندگان با رد این طرح موافقت کردند. به گفته او نمایندگان تشخیص دادند سطح این طرح در حد شورای شهر است و باید در همان شورا بررسی شود.
 
با وجود اینکه تخلفات عدیده شهرداری بر همه عیان است و مطالبه مردم از مسئولان پیگیری این تخلفات است، طرح تحقیق و تفحص از شهرداری تهران ابتدا از سوی کمیسیون عمران و امروز (سهشنبه) هم در صحن علنی مجلس شورای اسلامی رد شد.

اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی علت رد شدن این طرح را کلی بودن مباحث مطرح شده و عدم ارائه سند و مدرک در این خصوص دانسته‎اند این درحالی است که سازمان بازرسی کل کشور برخی از این تخلفات مانند استخدامات نجومی در مترو را تایید کرده است.

علاوه براین در این مدت شورای شهر تخلفات زیادی از سوی شهرداری را به اطلاع عموم رسانده است که قطعا در خصوص  این تخلفات  ابهامات زیادی وجود دارد اما، شهرداری حتی خود را موظف ندانسته به این ابهامات پاسخ دهد.

سوال اینجاست که چرا شهرداری تهران نگران است عملکردش مورد تحقیق و تفحص قرار گیرد و چرا هیچ تلاشی نمی‎کند تا ابهامات موجود را به طور شفاف برای مردم توضیح دهد. چرا به گفته برخی نمایندگان مجلس و اعضای شورای شهر، شهرداری برای رد طرح تحقیق و تفحص دست به لابی‎گری با نمایندگان مجلس زده است اگر در عملکرد شهرداری شفافیت وجود دارد دلیل این لابی‎گری‎ها چیست؟

محمود صادقی، نماینده مردم تهران امروز در دفاع از این طرح در صحن مجلس عنوان کرد: شهرداری از ابتدای این طرح تحقیق و تفحص واکنش غیرمتعارفی از خود نشان داد و لابی‎ها و مذاکراتی را با همکاران آغاز کرد که همین امر، عزم ما را برای دنبال کردن تحقیق و تفحص راسخ‎تر کرد زیرا اگر مساله‎ای وجود نداشت شهرداری باید از این شفافیت استقبال می‎کرد.

او همچنین گفت: ظرف سه ماه گذشته به برادر یکی از اعضای کمیسیون عمران تراکمی به‌قیمت 10 میلیارد تومان داده شده است.

رحمت‎الله حافظی نیز، در گفتگو با ایسنا از رد این طرح ابراز تاسف کرد و گفت: به عنوان نماینده مردم از مردم عذرخواهی می‌کنم و به شهردار تهران بابت اثرگذار بودن لابی‌هایش تبریک می‌گویم.

او با تایید  این موضوع که برادر یک عضو کمیسیون عمران 10 میلیارد تومان از شهرداری دریافت کرده است ادامه داد: این رد تحقیق و تفحص نشان می‌دهد که لابی‌های شهرداری در این مدت برای رد این تحقیق و تفحص اثرگذار و موفق بوده است.

غلامعلی جعفرزاده ایمن‎آبادی، نماینده مردن رشت در مجلس و یکی از اعضای موافق با این طرح در گفت‎وگو با رویداد ۲۴ گفت: من با رد این طرح موافق نبودم ولی به دلایل نامعلوم و غیرمنطقی و به خاطر لابی سنگینی که شهرداری با نمایندگان مجلس دارد اکثر نمایندگان با رد این طرح موافقت کردند.

او ادامه داد: 6 بار هم می‎توان طرح تحقیق و تفحص را به رای گذاشت ولی نمایندگان  برای این کار بهانه آوردند و دیگر این طرح در مجلس پیگیری نخواهد شد. چون نمایندگان مجلس تشخیص دادند سطح این طرح در حد شورای شهر است و باید در همان شورا بررسی شود.

محمد مهدی تندگویان، عضو اصلاح طلب شورای شهر تهران نیز در این خصوص به رویداد۲۴ گفت: امیدوار بودم این طرح رد نشود تا گزارش عملکرد شهرداری را به مردم می‎دادند، اما  لابی قوی که بین شهرداری و نمایندگان مجلس صورت گرفت؛ این اجازه را نداد. کاش اصلا این طرح در مجلس مطرح نمی‎شد که با رد شدن آن هم آبرو مجلس و هم آبرو شورای شهر به خطر بیافتد.

او افزود: حتما برای شهرداری ارزش و سود دارد که از یک ماه پیش به دنبال لابی با نمایندگان برای رد این طرح بوده است. این روش درستی نیست. شهرداری همه جا می‎گوید در مورد عملکردش پاسخگو خواهد بود اما در عمل چیز دیگری می‎بینیم.

تندگویان اظهار داشت: در مجلس که دیگر این طرح پیگیری نمی‎شود، شورای شهر هم کمیته‎ای برای بررسی عملکرد شهرداری دارد که در اختیار آقای سروری است و هیچ امیدی نیست از آن کمیته چیزی در بیاید. تنها امیدمان به دادستانی است که ورود کند و کاری انجام دهد.

فاطمه سعیدی دیگر نماینده موافق با این طرح نیز با انتشار بیانیه‎ای به لابی‎های عجیب شهرداری با نمایندگان مجلس اشاره کرده و نوشته است، به عنوان یکی از نمایندگان تهران از شما بزرگواران که با رای قاطع خود در اسفند سال گذشته خواستار اصلاح و برخورد با فساد بودید پوزش می‎خواهم. تلاش ما در برابر ابزارهای پیدا و پنهان برخی صاحبان قدرت کافی نبود.
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان