تاریخ انتشار: ۰۹:۰۰ - ۲۶ اسفند ۱۳۹۵
محمد کیانوش راد در گفت‎وگو با رویداد۲۴ تشريح كرد

چرا «مشایی» به «خاتمی» نامه نوشت؟

عضو شوراي مركزي حزب اتحاد ملت تأکید کرد: اصلی‌ترین نکته نگارش نامه از سوی مشایی برای خاتمی اعتراف به نقش برجسته و ویژه آقای خاتمی در گفتمان سیاسی کشور و اثرگذاری‌های ایشان در ساحت سیاسی ایران است.
رویداد۲۴عضو شوراي مركزي حزب اتحاد ملت تأکید کرد: اصلی‌ترین نکته نگارش نامه از سوی مشایی برای خاتمی اعتراف به نقش برجسته و ویژه آقای خاتمی در گفتمان سیاسی کشور و اثرگذاری‌های ایشان در ساحت سیاسی ایران است.

روز دوشنبه اسفندیار رحیم مشایی درباره انتخابات سال آینده در کمال احترام به سید محمد خاتمی نامه نوشت که جداسازی جریان احمدی‌نژاد از طیف اصولگرایان در آن مورد تأکید قرارگرفته بود. علاوه براین مشایی نسبت به انتقاد اصلاح‌طلبان از حمید بقایی، نامزد انتخاباتی این جریان سیاسی به دلیل مؤثر واقع‌شدن آن گله کرده و درخواست داشته که این مسئله مورد کنترل قرار گیرد.

فارغ از اینکه اندیشه و هدف از نگارش این نامه چه بوده است، به نظر می‌رسد که دیگر جریان‌ها در کشور به این نتیجه رسیده‌اند که برای موفقیت باید دست به دامن اصلاحات و در صدر آن سيد محمدخاتمی شوند.

محمد کیانوش راد، عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت در گفت‌وگو با رویداد۲۴ درباره اینکه آیا مشایی و جریان منتسب به آن کسب پیروزی در انتخابات را نزدیک شدن به خاتمی و چهره‌های مؤثر و محبوب مردم می‌دانند، گفت: علت نگارش این نامه از سوی اسفندیار رحیم مشایی به محمد خاتمی را می‌توان از ابعاد مختلف موردبررسی قرارداد، اما اصلی‌ترین نکته‌ای که در آن وجود دارد و دیده می‌شود اعتراف به نقش برجسته و ویژه آقای خاتمی در گفتمان سیاسی کشور و اثرگذاری‌های ایشان در ساحت سیاسی ایران است.

وی در همین رابطه اضافه کرد: صرف‌نظر از اینکه نامه فوق با چه اهداف و نیاتی به نگارش درآمده است، انجام این کار به‌تنهایی از سوی یک نگاه مخالف آن‌هم فردی مانند اسفندیار رحیم مشایی به‌نوعی اعتراض به محدودیت‌های ایجادشده برای آقای خاتمی نیز تلقی خواهد شد. بدین شکل که جریان آقای مشایی سعی دارد به‌تدریج با نزدیک‌تر ساختنشان به تفکر اصلاحی به تمایز سازی بیشتر خود و جریان اصولگرا اقدام کنند.

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت درباره دلیل پررنگ کردن مرزبندی با جریان اصولگرایی و تلاش برای نزدیک شدن به جریان اصلاحی و شخص محمد خاتمی، اظهار داشت: آنچه را که ما باید بران تأکید ورزیم این است که حتی پیش از طرح موضوع آشتی ملی از سوی آقای خاتمی این موضوع توسط آقای میرحسین موسوی مطرح شد و ایشان از درک و قبول معیار اصلی سازوکاری که می‌تواند به رفع اختلافات و منازعات سیاسی منجر شود، صحبت کرده بود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه تصریح کرد: معیاری که می‌تواند به رفع اختلافات منجر شود در شرایطی فعلی چیزی جز قانون اساسی نیست. اجرا بدون تنازل قانون اساسی علیرغم وجود برخی از انتقادات می‌تواند بستری برای گفت‌وگو و تعامل و همکاری همه جریانات سیاسی باشد.

وی افزود: حلقه مفقوده دربیان دیدگاه‌های سیاسی برخی از جریانات عدم تکیه‌بر سازوکار رفع اختلافات و مبنا فصل الخطاب قرار گرفتن عملکردها است.

این عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت همچنین دراین‌باره که مشایی پیش از نگارش نامه باید به چه اقدامی دست زند، یادآور شد: آقای مشایی یا هر جریان دیگری ابتدا باید الزام خود را به قانون اساسی به‌عنوان ابزار انحصاری رفع اختلافات به‌صورت شفاف بیان کند.

کیانوش راد در ادامه تأکید کرد: به نظر می‌رسد اجرای تنازل قانون اساسی که خواسته آقای موسوی بوده است، می‌تواند مبنایی برای گفت‌وگو در میان تمام گروه‌هایی باشد که به قانون اساسی ملتزم هستند.

نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان