تاریخ انتشار: ۰۸:۳۷ - ۲۶ اسفند ۱۳۹۵
گزارش رویداد۲۴ به بهانه آغاز سفرهای نوروزی؛

مصائب ایرانگردی!

چیزی به شروع تعطیلات عید و آغاز سفرهای نوروزی نمانده است.این روزها بازار آژانس‎های مسافرتی و بیشتر از آن بازار سفرهای خارجی داغ است. مردم چند سالی است استقبال بیشتری از سفرهای خارجی می‎کنند و برای سفرهای داخلی کمتر به آژانس‎های مسافرتی مراجعه می‎کنند. در اين ميان برخی از مردم روش جدیدی را برای ایران‎گردی در پیش گرفته‎اند.
رویداد۲۴چیزی به شروع تعطیلات عید و آغاز سفرهای نوروزی نمانده است.این روزها بازار آژانس‎های مسافرتی و بیشتر از آن بازار سفرهای خارجی داغ است. مردم چند سالی است استقبال بیشتری از سفرهای خارجی می‎کنند و برای سفرهای داخلی کمتر به آژانس‎های مسافرتی مراجعه می‎کنند. در اين ميان برخی از مردم روش جدیدی را برای ایران‎گردی در پیش گرفته‎اند.

مدیر فروش یک آژانس مسافرتی می‎گوید: خدمات گردشگری، میزان آگاهی مردم نسبت به سفرهای خارجی و تبلیغات آژانس‎های  مسافرتی نسبت به قبل زیادتر شده است برای همین مردم بیشتر از قبل برای سفر به آژانس مسافرتی مراجعه می‎کنند.  نکته دیگر این است که قیمت برخی سفرهای داخلی با سفرهای خارجی برابری می‎‏کند در نتیجه مردم ترجیح می‎دهند سفرهای خارجی را انتخاب کنند. مثلا وقتی 3 شب اقامت در یک هتل 5 ستاره در کیش با سه شب اقامت در یک هتل 5 ستاره در استامبول برابر است خب مردم استانبول را انتخاب می‎کنند چون به هر حال سفر خارجی محسوب می‎شود.

افزایش شمار آژانس‌های مسافرتی و همچنین افزایش تبلیغاتشان مردم را بیشتر به سمت این آژانس‎ها می‎کشاند. البته بخشی از این استقبال را  می‏‌توان به این علت دانست که مردم دوست دارند به هر قیمتی سفر خارجی بروند.

در حال حاضر استانبول در صدر جدول سفرهای خارجی مورد علاقه مردم قرار دارد و بعد از آن دبی، آنتالیا، باكو، گرجستان (تفليس و ياتومي)،  تایلند و مالزی مقاصد پر طرفدار بعدی هستند. در میان سفرهای خارجی استانبول از همه ارزان‎تر است و بعد از آن گرجستان نیز جزء سفرهای ارزان قیمت محسوب می‎شود.

در جستجوی راه‎های ارزان برای  ایرانگردی

یکی از  دلایل اصلی جذب مردم به سفرهای خارجی گران بودن سفرهای داخلی و پایین بودن سطح امکانات این سفرها است. آمارها نشان می‎دهد اولویت مردم برای سفرهای داخلی مازندران، مشهد، گیلان، کیش، قشم، یزد، اصفهان و شیراز است. اکثر مردم سعی می‎کنند با ماشین شخصی به این شهرها سفر کنند تا از هزینه‎های جانبی که تورهای مسافرتی برایشان دارد فرار کنند. 

اما سفردوستانی که نمی‎توانند از عهده هزینه‎های تورها و دیگر انواع سفر بر بیایند راه جدیدی را برای ایران‎گردی در پیش گرفته‎اند. این راه اگر چه وارداتی است و هنوز ایرانیان کمی با آن آشنا هستند اما جای خود را در میان گروهی از مردم باز کرده است.

«هیچهایک» نوعی از سفرکردن است که هزینه آن بسیار ارزان‎تر از سفر با تور مسافرتی و یا حتی با ماشین شخصی در می‎آید. فقط کافی است با ماشین‎هایی که مسیرشان با شما یکسان است همراه شوید و اعلام کنید هزینه‎ای برای این جابه‎جایی پرداخت نمی‎کنید. حتی بعضی از این مسافران شب را نیز در خانه مردم شهری که به آن مسافرت کرده‎اند می‎مانند. برخی از این مسافران نیز در مدارس اسکان داده می‎شوند یا در پارک‎ها چادر می‎زنند تا هم هزینه‎های سفر کمتر شود و هم بیشتر در دل سفر باشند. معمولا طالبان این نوع سفر در ایران به مناطق بکر ایران مثل جزیره هرمز، کرمان و سیستان و بلوچستان سفر می‎کنند.

ترانه می‎گوید: شاید مجبور شوید چند بار وسیله نقلیه خود را عوض کنید، ولی این هیجان خاصی دارد. در این سفر  با مردم همراه می شوی و  آنها فرهنگ و رسومشان را به تو نشان می‎دهند. این نوع سفر هنوز در جامعه ما جا نیافتاده اما مردم می‎پذیرند. هدف اصلی  این نوع سفر دوستی با مردم مناطق مختلف است و مسافران نباید این نکته را فراموش کنند و از محبت این مردم سو استفاده کنند.  

چه خبر از اسکان‎های نوروزی؟

همانند سال‎های  گذشته آموزش و پرورش مدارس، پردیس‌های دانشگاهی و اردوگاه‎های دانش‌آموزی را برای اسکان مسافران آماده کرده است. تاکنون فقط 6هزار نفر برای اسکان نوروزی در تهران ثبت نام کرده‎اند. 

هزینه اسکان فرهنگیان و خانواده درجه اول برای هر یک تا پنج نفر به ازای هر یک شب از 12 تا 25 هزار تومان است. این تعرفه برای کارکنان دولتی، لشکری و کشوری از 23 تا 50 هزار تومان و برای مشاغل آزاد نیز از 33 تا 80 هزار تومان است. همچنین هزینه بر پایی چادر در محل نیز برای فرهنگیان 6هزار تومان، برای کارکنان دولت 9هزار تومان تومان و برای مشاغل آزاد 16هزار تومان است.

با وجود امکانات کمی که این محل‎ها دارد باز هم هر سال تعداد زیادی از مردم برای اسکان در مدارس ثبت نام می‎کنند چرا که هزینه اسکان در هتل بسیار هزینه‎های سفر را بالا می‎برد و مردم به دنبال راه‎هایی هستند که بتوانند با هزینه کمتری سفر کنند.
نظرات شما
پیشخوان