تاریخ انتشار: ۱۶:۳۲ - ۲۵ اسفند ۱۳۹۵

ملکی: کم‌حادثه‌ترین چهارشنبه‌سوری را داشتیم

- سخنگوی آتش‌نشانی می‌گوید: هیچ سالی به اندازه امسال شاهد همکاری مردم برای برگزاری یک چهار‌شنبه‌سوری عاری از خطر را شاهد نبودیم.
رویداد۲۴ سخنگوی آتش‌نشانی می‌گوید: هیچ سالی به اندازه امسال شاهد همکاری مردم برای برگزاری یک چهار‌شنبه‌سوری عاری از خطر را شاهد نبودیم.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، بعد از ماجرای تلخ ساختمان پلاسكو كه منجر به شهادت 16 نفر از آتش‌نشان‌های فداكار كشورمان شد، مردم با حضور در ایستگاه‌های آتش‌نشانی، به آنها ادای احترام كرده و در كمپین‌هایی، متعهد شدند كه مراسم چهارشنبه‌سوری را بدون ترقه و مواد منفجره برگزار كنند تا این روز كه سال‌هاست با مخاطرات زیادی همراه شده، برای آتش‌نشان‌ها صدمات و زحمات كمتری به همراه داشته باشد.

این كه این اتفاق چقدر رخ داد یا نه و كمپین‌های مردمی نه به چهارشنبه‌سوری خطرناك، تا چه اندازه در كاهش تلفات سه‌شنبه آخر سال موثر بود، با سیدجلال ملكی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی گفت‌وگو كردیم كه در ادامه می‌خوانید:

آقای ملكی، با توجه به كمپین‌هایی كه درباره منع استفاده از مواد محترقه در روز چهارشنبه‌سوری از سوی مردم تشكیل شد، امسال شاهد حوادث كمتری بودیم؟

بسیار زیاد، به ضرس قاطع می‌توانم بگویم كم‌حادثه‌ترین چهارشنبه‌سوری دو دهه اخیر را شاهد بودیم. ما در كمپینی كه معرفی كردیم از عبارت نه به چهارشنبه‌سوری خطرناك استفاده كردیم، درواقع منظورمان این بود كه كاری كنند كه خطری در پی نداشته باشد نه این كه به طور كلی شادی نكنند. خوشحالیم كه مردم این اتفاق را درك كردند. این موضوع نشان می‌دهد امسال می‌تواند مبنایی برای سال‌های بعد باشد و همانطور كه می‌بینیم نه تنها در چهارشنبه‌سوری بلكه در سایر نكات ایمنی هم مردم مراقبت‌های بیشتری نسبت به قبل انجام می‌دهند. تا جایی كه یادم می‌آید هیچ سالی به اندازه امسال شاهد همكاری مردم برای برگزاری یك چهار‌شنبه‌سوری عاری از خطر را شاهد نبودیم.

به این همكاری‌ها برای كاهش تلفات شب چهارشنبه آخر سال اشاره می‌كنید؟

ببینید، حوادث چهارشنبه‌سوری معمولا در دو دسته قرار می‌گیرد؛ یكی حوادث پیش از آن كه شامل انفجار انبارها و كارگاه‌های ساخت مواد محترقه می‌شود و معمولا بیشترین مصدومیت و تلفات را دارد و دیگری حوادثی كه در روز چهارشنبه‌سوری اتفاق می‌افتد. امسال در تهران در حوادث پیش از سه‌شنبه آخر سال حتی یك مورد هم تلفات نداشتیم. در حوادث مرتبط با روز چهارشنبه‌سوری هم 133 مورد اتفاق داشتیم كه با توجه به آمار سال‌های اخیر، كم‌حادثه‌ترین چهارشنبه‌سوری محسوب می‌شود. اینها نشان‌دهنده عدم استقبال مردم از مواد محترقه و رعایت نكات ایمنی به احترام آتش‌نشان‌های شهید است و نشان می‌دهد مردم به پویش‌هایی كه نسبت به آن متعهد شدند، وفادار بودند. ما در سازمان آتش‌نشانی بسیار خوشحالیم كه مردم حین شادی مراقب سلامت خودشان و اطرافیانشان بودند و از طرف خانواده آتش‌نشانی از آنها قدردانی می‌كنم.

این تعهد به پویش‌های چهارشنبه‌سوری كم‌خطر، تنها در تهران بود؟

در تهران به صورت رسمی شروع شد اما به شهرهای دیگر هم سرایت كرد. با ارتباطی كه با سایر شهرها داشتیم اعلام كردند در شهرهای دیگر هم چنین حركت‌های مردمی انجام شده است. حتی در نسیم‌شهر كه اطراف تهران است، 43 هزار دانش‌آموز طوماری 70 متری را امضا كردند و در آن تعهد دادند شب چهارشنبه آخر سال را كم‌خطر برگزار كنند. این تنها یك نمونه از این مدارس بود كه خود دانش‌آموزان به صورت خودجوش خواستند با آتش‌نشان‌ها در برگزاری این مراسم همكاری كنند.

در عین حال خبرهایی هم از موارد انفجار و صدمات در شب گذشته به گوش رسید. حتی عكسی منتشر شده بود كه به ماشین آتش‌نشانی مواد منفجره پرتاب كرده بودند، این موارد را چطور ارزیابی می‌كنید؟

نمی‌توانیم توقع مدینه فاضله داشته باشیم. به هر حال افرادی هم هستند كه روحیه همكاری‌شان نسبت به بقیه كمتر است و نیاز است برای آنها بیشتر اقدامات فرهنگی انجام شود. من هم این عكسی را كه شما می‌گویید دیده‌ام كه به ماشین آتش‌نشانی نارنجك پرتاب شده، اما گزارشی از آن به ما نرسیده و شاید این عكس متعلق به سال‌های قبل بوده است. دیشب هم كسانی بودند كه جلوی پای همكاران ما ترقه می‌انداختند اما عده‌ زیادی هم به ایستگاه‌های آتش‌نشانی آمدند، گل و شیرینی آوردند و می‌خواستند همكاران ما را از عزا دربیاورند. به هر حال مهم این است كه ما برآورد همراهی 10 درصدی داشتیم در حالی كه آمار همكاری بالای 60 درصد بود. با توجه به مجموع آنچه گذشت، امسال را می‌توانیم یك مبنای تاریخی در چهارشنبه‌سوری به حساب بیاوریم كه بعد از سال‌ها ایمن برگزار شد و می‌بینیم كه فرهنگ‌ ایمنی رفته‌رفته نهادینه می‌شود.

امیدوار هستید كه به غیر از چهارشنبه‌سوری، در سایر موارد رعایت نكات ایمنی هم همكاری‌های بیشتری وجود داشته باشد؟

بله حوادث تنها مربوط به این روز نیست، چند وقت دیگر شاهد مراسم سیزده‌به‌در هستیم، چند ماه بعد دوباره زمستان می‌رسد و خطرات گازگرفتگی در كمین است. امیدواریم كه یاد شهدای آتش‌نشان فراموش نشود و در عین حال كه مردم به همكاری با سازمان آتش‌نشانی اهتمام می‌ورزند، به فكر سلامت خودشان باشند و نكات ایمنی را جدی‌تر بگیرند

منبع: ایسنا
برچسب ها: آتش نشانی ، آتش سوزی ، ملکی
نظرات شما
پیشخوان