تاریخ انتشار: ۰۱:۰۱ - ۲۶ اسفند ۱۳۹۵
تعداد نظرات: ۱ نظر

به بهانه نمایشگاه نقاشی پشت شیشه سیما عظیمی

نمایشگاهی از آثار سرکارخانم سیما عظیمی در موزه نقاشی پشت شیشه افتتاح شد و آثاری از این هنرمند جوان بر روی دیوار رفت تا علاقه مندان به هنر نقاشی پشت شیشه از زاویه ای دیگر با این هنر روبرو شوند.
رویداد۲۴- نمایشگاهی از آثار سرکارخانم سیما عظیمی در موزه نقاشی پشت شیشه افتتاح شد و آثاری از این هنرمند جوان بر روی دیوار رفت تا علاقه مندان به هنر نقاشی پشت شیشه از زاویه ای دیگر با این هنر روبرو شوند.
از آنجا که نقاشی پشت شیشه دارای دشواری های ویژه ای از نظر اجرا است؛ در ابتدا زحمت های فراوان ایشان را ارج می نهم. چرا که ظرافت و دقت نام برده مثال زدنی است و شاید بتوان ایشان را جزو معدود افرادی دانست که در زمینه رآلیسم پشت شیشه در ایران فعالیت می کند و به دلیل قلم توانا و دقت فراوان، ایشان آثاری چشم نواز را در پشت شیشه خلق می کند که به راحتی نظر هر بیننده ای را به خود جلب می کنند.
با ورود به موزه با یک اثر روبرو می شویم. تابلویی از یک Parus major که به دقت تمام اجرا شده است و پس از آن Passer montanus که تمام کلیدهای شناسایی در آن مد نظر بوده است. این پرنده با تارک قهوه ای، دو خط سفید روی بال و گونه سیاه از P. domesticus و P. pyrrhonotus شناخته می شود.
در رابطه با این نوع نقاشی می توان گفت؛ ایرانیان برای نخستین بار توسط زارودنی با آن آشنا شدند. زارودنی در آثارش با به تصویر کشیدن یک و یا در نهایت دو نمونه، جانور را معرفی می کرد که البته خانم عظیمی در تابلو Pycnonotus leucogenys تعداد شش پرنده را به تصویر کشیده است و از این نظر با آثار زارودنی بسیار متفاوت است. در این اثر هر کدام از پرندگان یک ویژگی گونه را نشان می دهد. در یک نمونه پرهای شبیه به کاکل را می توان دید. در پرنده دیگر زرد بودن زیر دمگاه به عنوان کلید، مشخص می شود. در دیگری آواز خوان بودن جانور معرفی می شود و... . البته این اثر غیر از تفاوتی که از نظر نحوه ترکیب بندی با آثار زارودنی دارد‌؛ با دیگر تابلوهای پرندگان در این نمایشگاه نیز متفاوت است. چراکه در دیگر آثار، نمایش پرنده از زوایای مختلف با این تعداد نمونه دیده نمی شود.
حال باید دید که این نوع کار ( نقاشی از پرندگان ) با شناخت قبلی و آشنایی با کلیدهای شناسایی صورت گرفته است یا تنها از روی علاقه فردی نسبت به نقاشی گونه شناسی اقدام شده است.
گذشته از توضیحات بالا، نمایشگاه در پوستر دارای نام مشخصی نیست و تنها به نام کلی نقاشی پشت شیشه اکتفا شده است. شاید این مطلب به جهت تنوع کاری باشد. به این معنی که نظم و روند خاصی در انتخاب آثار دیده نمی شود. گذشته از تابلوهای پرندگان که از نظر گونه شناسی دارای اهمیت هستند؛ بقیه تابلوها در ارتباط با یکدیگر نیستند. در این نمایشگاه با تابلوهایی از قبیل منظره، تابلو خط، چهره شخصیت های مختلف در حالات گوناگون از جمله سوارکاری و حتی یک مسجد که به احتمال زیاد متعلق به اهل سنت است روبرو می شویم. تصویر افراد خود بر دو قسم هستند. یک بخش در ارتباط با تصویر افراد سرشناس دوره قاجار می باشد و بخش دوم افراد به اصطلاح فرنگی را نشان می دهد.
نکته دیگر که نظر بیننده را به خود جلب می کند؛ استفاده از درها و پنجره های قدیمی جهت قاب نقاشی هاست. چرا که در برخی نمونه ها به نوعی با موضوعاتی که در آنها کار شده است همخوانی دارد. چهره قاءم مقام فراهانی از این جمله است. از سوی دیگر دو سوره از قرآن مجید در دو قاب مجزا به این شکل جا گرفته اند. با این وجود باید دید که در حال حاضر نقش قاب در نقاشی چیست؟ قاب باید در خدمت اثر باشد یا اثر باید در خدمت قاب باشد؟آیا پذیرفته است که قاب، نقاشی را به حاشیه ببرد؟ وجود قاب های پهن که حالت حاشیه را برای آثار دارد؛ چه مقدار می توانند به آثار ارزش ببخشند؟
از نظر اندازه نیز تفاوت های زیادی میان آثار دیده می‌شود. به نحوی که از تابلوهای کوچک تا بزرگ همه در یک جا جمع شده اند که البته این موضوع تا حدودی توجیه پذیر است. چرا که با وجود زوایای مختلف و برای پر کردن فضای محیط استفاده از آثار با ابعاد متفاوت الزامی است. با این حال هنرمند می توانست تا حدودی این وحدت را از نظر ابعاد در کارهای خود رعایت کند.
در پایان برای خانم عظیمی آرزوی موفقیت می کنم و منتظر دیدن آثار ایشان در نمایشگاه های بعدی هستم.

سعید رضاخان - نقاش پشت شیشه
برچسب ها: نقاشی پشت شیشه
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
سعید نجابتی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۱
1
0
سلام . چیره دستی ، مهارت ونوآوری خانم سیما عظیمی در خلق آثاربسیارارزشمند نقاشی پشت شیشه ، ستودنی است . هرچند که طی مدت حضور درموزه نقاشی پشت شیشه و بازدید از آثار ؛ موفق به دیدار، آشنائی و گفتگو با ایشان نشدم ، لیکن موفقیت روز افزون ایشان را در جهت اعتلاء بخشیدن به این هنر دیرپا از خداوند متعال مسئلت می نمایم . شخصا با سابقه قریب به سی و پنج سال نقاشی پشت شیشه ودرک محضر آموزش اساتید بنام وسرشناس ، برگزاری نمایشگاههای متعدد انفرادی و گروهی ، تحت تاثیر زیبائی شگرف ، طراحی عالی ، رنگ آمیزی بینظیر ، تکنیک کاملا منحصربفرد ومهمتراز همه رعایت تنا سب اجزا ( المان های طرح ) و پرسپکتیو و توانائی ایشان در قلم گیری و اجرای پرداز به سبک شیوه نگارگری ، قرار گرفتم . دستمریزاد و خدا قوت . بعید می دانم که ایشان متحمل رنج و صعوبتی در هنگام آفرینش آثارش شده باشد ، چرا که قطعا به این هنرعشق می ورزد . همچنین وی صرفا به ارائه تابلو های نفیس خویش در چهارچوب قاب های خوش فرم وزیبای چوبی بسنده نکرده و با جاسازی هوشمندانه آثار نقاشی پشت شیشه درون فضاهای در و پنجره های قدیمی ، مبادرت به احیای نقش ارزشمند وبارز این هنر در تلفیق با معماری داخلی ورزیده است . درسالهائی نه چندان دور ، نقاشی پشت شیشه با موضوعات مذهبی ، ادبی ، تارخی ، اساطیری و...درکنارگچبری ، آئینه کاری و...درابنیه مذهبی ، ساختمان های با شکوه ومنازل اشرافی که در گوشه وکنارکشور ساخته می شدند ، عللی الخصوص درپنجره های ارسی ؛ اجراء می شده است و نمونه‌های زیبای آن در حرم امام رضا ( ع ) ؛ خانه‌های کهن اصفهان و کاشان و یزد بسیار است . سعید نجابتی .
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان