تاریخ انتشار: ۰۹:۰۶ - ۲۷ اسفند ۱۳۹۵
رئیس کمیته امداد منطقه یک شهرستان سنندج در گفت و گو با رویداد۲۴:

اکثر زنان سرپرست خانواده آسیب دیده از اعتیاد هستند

با پيروزي انقـلاب شكوهمند اسلامي و آغـاز فعاليت مجـدد بخشهاي اداري، اقتصادي و فرهنگي كشور، لـزوم حـمايت از نيازمندان در صـدر برنامه‌هاي نظام قرار گرفت و دقيقاً 22 روز پس از پيروزي انقلاب اسلامي و بعنوان دومين نهاد انقلابي در تاريخ 14 اسفند ماه 1357، كميته امداد امام‌، با صدور حكم پرخير و بركت و تاريخي حضرت امام خميني‌(ره‌) براي مدت نامحدود، بمنظور تحقق بخشيدن به اهداف عاليه نظام جمهوري اسلامي ايران و ولايت فقيه در حمايت و امداد محرومان و مستضعفان و خودكفا كردن آنان‌، تأسيس شد.
رویداد۲۴- با پيروزي انقـلاب شكوهمند اسلامي و آغـاز فعاليت مجـدد بخشهاي اداري، اقتصادي و فرهنگي كشور، لـزوم حـمايت از نيازمندان در صـدر برنامه‌هاي نظام قرار گرفت و دقيقاً 22 روز پس از پيروزي انقلاب اسلامي و بعنوان دومين نهاد انقلابي در تاريخ 14 اسفند ماه 1357، كميته امداد امام‌، با صدور حكم پرخير و بركت و تاريخي حضرت امام خميني‌(ره‌) براي مدت نامحدود، بمنظور تحقق بخشيدن به اهداف عاليه نظام جمهوري اسلامي ايران و ولايت فقيه در حمايت و امداد محرومان و مستضعفان و خودكفا كردن آنان‌، تأسيس شد.

*تعریف کمیته امداد از زنان سرپرست خانوار چیست؟ 
سرپرست خانوار عضوي از خانوار است كه اعضاي خانوار وي را به اين عنوان معرفي مي‎كنند. در مواردي كه اعضاي خانوار كسي را به عنوان سرپرست معرفي نكنند، مسن‎ترين فرد به عنوان سرپرست خانوار شناخته مي‎شود. در خانوارهاي يك نفره، همان فرد سرپرست خانوار به شمار مي‎آيد.

زنان سرپرست خانوار شامل گروه وسیعی از خانم ها می شود که به هر دلیلی وظیفه سرپرستی خانوار و تامین معاش خانواده را بر عهده دارند این افراد ممکن است زنانی باشند مطلقه؛ زنانی باشند، بد سرپرست؛ زنانی که شوهرانشان پیر و یا از کار افتاده اند و یا دخترهائی که از سن ازدواج شان گذشته و خودشان سرپرست هستند. 

* چه زنانی تحت پوشش قرار می‌گیرند؟
زنانی که به هر دلیلی سرپرستی وقیمیت آنها بر خانواده از طریق مراجع قضایی واگزار شده و خود مسولیت ها ی متعدد خانواده را تقبل نموده اند از جمله زنان مطلقه، زنانی که شوهرانشان فوت کرده و دخترانی که فاقد سرپرست بوده یا از سن ازدواجشان گذشته است.

 *آیا در اسناد کمیته امداد تعاریفی برای خانوارها وجود دارد؟
1-خانوار معمولي: خانوار معمولي از افرادي تشکيل مي شود که با هم در يک اقامتگاه زندگي مي کنند، با يکديگر همخرج هستند و معمولاً با هم غذا مي خورند. بنابراين لازم نيست که اعضاي يک خانوار حتماً با يکديگر رابطه خويشاوندي داشته باشند. به عبارت ديگر خانوار لزوماً با خانواده يکي نيست. فردي که به تنهايي زندگي مي کند نيز، خانوار تلقي مي شود.

2-خانوار مورد حمايت: به خانواري گفته مي‎شود كه واجد شرايط دريافت كمك از كميته امداد بوده و در تمام يا مقطعي از سال از خدمات و كمك هاي كميته امداد برخوردار مي‌گردد.           

3-مددجو: به فردي گفته مي شود كه دچار مشكلات جسمي، اقتصادي يا اجتماعي شده و بدون دريافت كمك و خدمات ويژه از سازمان  هاي مربوط، قادر به استقلال و خودكفايي اقتصادي و اجتماعي نباشد.    

4-مددجوي مورد حمايت: به مددجويي گفته مي‎شود كه ‎به دليل‎همخواني وضعيت عمومي وي ‎با شرايط‎پذيرش مندرج در دستورالعمل سازمان هاي‎ ذيربط ‎از امكانات‎ پيش‎بيني شده به ‎طور مستمر بهره‎مند شود.

5-علت حمايت: منظور عللي ‎است‎كه خانوار نيازمند تشخيص‎داده شده و زيرپوشش طرح­هاي حمايتي ‎قرارگرفته است.

*توانمند سازی زنان در کمیته امداد چگونه صورت می‌گیرد؟
در مورد توانمد سازی زنان سرپرست خانوار با توجه به آسیب هائی که وجود دارد زنان سرپرست خانوار با این آسیب ها به نوعی دست و پنجه نرم می کنند لازم است قبل از هر کاری ما آسیب ها را بشناسیم تا بدانیم در اجتماع با چه مشکلاتی پیش رو هستند و اینگونه بتوانیم با شناخت نیاز زنان سرپرست خانوار و به تناسب نیازمندی های که وجود دارد کمیته امداد به نوعی که بتواند نسخه حمایتی را برای این زنان تعریف می کند.

آسیب هائی که این خانم ها را تهدید می کند در زمینه های مختلفی، از جمله آسیب ها اجتماعی و آسیب های فرهنگی، آسیب های عاطفی، ازدواج مجددد و... آسیب هائی هستند.

1- عدم حضور بازار کاری برابر
2- بر عهد گرفتن نقش پدر و مادر به صورت هم زمان
3- مورد سوئ استفاده قرار گرفتن این اشخاص توسز کارفرما به این معنی که زمان بیشتری را با مزد کمتر در محل کار می مانند.

شایان ذکر است که اعتیاد به عنوان افیونی دامن گیر جامعه شده و اکثر زنان سرپرست خانواده آسیب دیده از اعتیاد هستند.

در جامعه امروزی و با شرایط سخت اقتصادی که مردها در تامین شرایط اقتصادی خانواده مانده اند زنان سرپرست خانوار مشکلاتشان صد برابر است. نتیجه اینکه با توجه به مشکلاتی که وجود دارد ما فرآیندی را برای شناسائی زنان سرپرست خانوار تعریف کرده ایم.

1- شناسائی این اشخاص
-خودشان به کمیته امدادمراجعه کنند
-توسط خیرین و مرتبطین با این نهاد به کمیته امداد امام خمینی معرفی شوند
-در بازرسی های ممدکاران این نهاد شناسائی شوند

اولین خدمت ما می تواند بحثی به اسم مستمری باشد که خدمات مستمری براساس تعداد فرزندانی که نزد این سرپرست ها هستند از 50 هزار تومان تا 100 هزار تومان است و قرار است در سال آیند به 20 درصد حقوق اداره کار می رسد که چیزی معادل 200 هزار تومان می شود.

در کنار مستمری اقدام به اشتغال زدائی برایشان می کنیم و تا حدود سی میلیون تومان بدون بهره و یا با بهره کم به این زنان وام داده می شود و در کنار ارائه این وام های خود اشتغالی بحث آموزشی این نهاد هم فعال است. حتی مهارت های زندگی را در برنامه های خاص آموزش می دهیم که این آموزش ها در کانون امام خمینی(ره) با حضور اساتید دانشگاهی صورت می گیرد و در مورد آموزش، بحث نهاد شناور است می توان گفت که براساس دستورالعمل خاص و بسته ای نیست که در قالب چهار چوبی محدود باشد بلکه براساس شرایط جوی استان ها و توانائی مددجویان قابل تغییر است به عنوان نمونه بازار کار برای این خانم ها بازار کار خاصی نیست و ما در قالب صنایع دستی و صنایع و صنایع خانگی برای توانمند سازی این خانوارها اقدامی می کنیم به نحوی که ما با فنی حرفه ای و شرکت ها و موسسات بیرون قرارداد و تفاهنامه داریم که به این خانم ها آموزش بدهند.

شایان دکر است که کارگاه های آموزشی ما متمرکز نیست و به عنوان نمونه در روستایی اویهنگ دور ه بلند مدت دو شیفت  آموزش خیاطی را برگزار کردیم و برای این دوره حدود 25 چرخ خیاطی و یک استادکار در این روستا مستقر شدند.

علاوره بر مباحث فوق ما برنامه بازار یابی محصولات مددجویان را داریم چندین سال است در بحث احیاء صنعت فرش وارد شده ایم که با حضور اساتید و امور مالی محصولات مدد جویان ما در کمیسیون به اسم کیسیون قیمت گذاری که در تهران فعال است و فرش های بافته شده در این کمیسیون قیمیت گذاری می شود و با ارائه نظر به فنی  و تخصصی دیگر در حق هیچ شخصی ظلمی نمی شود. به عبارتی ساده تر ما برای احیا صنعت فرش سهم خودمان را ادا می کنیم.

کمیته امداد توانسته است که امنیت خاطر را برای بافنده ایجاد کند که نگران فروش محصولشان نباشد و با این اقدام دست های خارجی که با ارائه تابلو فرش ها با قیمت های پائین مددجویان را استثمار می کردند قطع گردید.

*در زمینه مسکن زنان سرپرست خانوار کمیته امدا اقداماتی داشته؟
مسکن یکی از ضروریات و اولویت های این نهاد است  به نحوی که بحث مسکن درصد زیادی از خدمات کمیته امداد در بر گرفته است بر اساس رتبه بندی که داریم برای ارائه مسکن اقدام می کنیم و معیارهای ما برای ارائه مسکن عبارتند از:

1- زن سرپرست خانوار
2 - چند نفر فرزند تحت تکلف دارند
ما با بنیاد مسکن تعامل و همکاری داریم که برخی خانه و یا زمین را در اختیار ممدجویان قرار می دهیم.  البته در طرحی به اسم  افتتاح الجنه هم توانسته ایم اقداماتات مناسبی انجام بدهیم. که با حضور مدیران و خیرین به منازل ممدجویان می رویم در سال1395 چندین نفر مددجویان صاحب خانه شده اند که کمیته امداد 25 میلیون وام بلاعوض پرداخت می کند.

*آیا اطلاعات و آماری از زنان سرپرست خانوار دارید؟
طبق آخرین اطلاعاتی که از سامانه اخراج کرده ایم 44533 خانوار تحت پوشش کمیته امداد که در قالب 80 هزار نفر از خدمات کمیته امداد امام خمینی بهره می برند از این 44533 خانوار؛ 22200 خانواری شهری و 22400 خانوار روستائی هستند، 24500 خانواری از این خانواره ها زن سرپرست دارند.

می توان اظهار داشت که 55 درصد از این خانوارها؛ زن سرپرست خانوار دارند و 45 درصد مرد سرپرست خانوار هستند. بر اساس آمار موجود  54 درصد این خانوارها شهری و 46 درصد دیگر هم روستائی می باشند.

اما در کمیته امداد منطقه یک شهرستان سنندج،  6241 خانوار تحت پوشش هستند که تعداد3850 زنان سرپرست خانوار معادل 62 درصد از جامعه مددجوئی ما زنان سرپرست خانوار و 38 درصد مردان سرپرست خانوار هستند.

*علاوه بر اشتغال‌آفرینی به چه مسائل دیگری از این قشر زنان توجه می‌کنید؟
در طرح اکرام ایتام که مختص ایتام است مبالغ چشم گیری کمک های مردمی جمع آوری شد حتی در این طرح که برای کودکان حامی مالی مشخص می گردد برای شخص حامی، سلامت، تحصیل و... کودک آنچنان مهم است که خود قیم پیگیر امورات است و با کوچکترین اُفت تحصیلی و یا مریضی اقدام به رفع مشکل می کنند ما کودکانی را داشته ایم که بیماری های خاص داشته اند و از درمان سر باز می زدند که با مشاوره های ممدکاران این نهاد و پیگیری های مسئولان کمیته و قیم این کودکان، توانسته ایم سلامت و شادی را به خانواده این ایتام بر گردانیم.

اما طرح محسنین که مربوط به کودکانی است که ولی (پدر) دارند اما بهر دلیل سرپرست خانواده قادر به تامین هزینه های زندگی آنان نیست از جمله دلایل مریضی، پیری، اعتیاد یا زندانی بودن
با شناسائی این اشخاص به آنها کمک های چشم گیری می کنیم. در سال گذشته ما خانواده داشته ایم که یک میلیون مستمری گرفته است اما در طرح محسنین، میانگین 8 تا 20 میلیون پول به حساب کودکان واریز شده است.

*میزان درآمد ماهیانه سرپرست خانوار  چه میزان است؟
زنان سرپرست خانوار تحت پوشش کمیته امداد ار منابع مختلف می توانند اخذ درآمد کنند اما در بحث مستمری هر نفر 50 تا 100 هزار تومان است اما با سایر موارد دیگر کمیته امداد درآمد مناسبی خواهند داشت.

*حمایت‌های شما تا چه مرحله‌ای ادامه دارد؟
قبل از هر چیز باید به بحث هم پوشانی های خدماتی بین کمیته امداد و بهزیستی وجود دارد  اشاره نمود که نبودن این هم پوشانی ها می تواند باعث خدمت رسانی بیشتر ی گردد. لازم است در قوانین موجود تغییر نظر داده شود.

این افردا در قالب افردا یا زنان و یا کودکان بد پرست مورد حمایت قرار می گیرند خدمات ما به دو صورت دائم و موقت است دائم شامل افراد مطلقه و حمایت موقت هم به صورت  شش ماهه (سه دوره)است.

-پرداخت هزینه تحصیلی دانش آموزان
-پرداخت هزینه شهریه دانشگاهی دانشجویان تحت پوشش کمیته 
-بیمه تامین اجتماعی(کمیته امدا با فراهم نمودن شغل برای زنان سرپرست خانوار آنها را تحت تکلف بیمه تامین اجتماعی قرار می دهد تا در آینده در قالب یک مستمری بگیر تامین اجتماعی قرار بگیرند.)
-بحث درمان(کمیته امداد به درمان بسیار توجه دارد و تمام هزینه های افردا تحت تکلف را پرداخت می کند) 
-مشاوره (یکی دیگر از خدمات کمیته امداد بحث مشاور است ما بحث مشاوره قبل از ازدواج، بعد از ازدواج و حتی مشاوره برای طلاق را هم داریم)

*حرف آخر
مصایب و مشکلات مددجویان از جمله زنان سرپرست بسیار زیاد و قدرت و اعتبار مالی و منابع ما محدود، لذا نیازمند مساعدت و همراهی خیرین و همشهریان بزگوارمان بوده و دست یاری بسوی آنها دارز می کنیم تا در برنامه های مرتبط یاری رسان ما باشند تا گوشه ای از آلام این بندگان خوب و شرافتمند خداوند بکاهیم.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان