تاریخ انتشار: ۱۱:۳۱ - ۲۷ اسفند ۱۳۹۵
وسترن ژورنالیسم مطرح کرد

همکاری پنهان آمریکا با ترکیه و روسیه برای عبور از ایران در سوریه

موسسه تحقیقات رسانه خاورمیانه گزارشی منتشر کرده مبنی بر اینکه دیدار محرمانه‌ای میان فرماندهان ارتش آمریکا، ترکیه و روسیه صورت گرفته و آن‌ها نه‌تنها در مورد شرایط امنیتی سوریه گفتگو کردند بلکه در مورد کاهش نقش ایران در کشور جنگ‌زده سوریه نیز به بحث و تبادل‌نظر پرداختند.
رویداد۲۴- موسسه تحقیقات رسانه خاورمیانه گزارشی منتشر کرده مبنی بر اینکه دیدار محرمانه‌ای میان فرماندهان ارتش آمریکا، ترکیه و روسیه صورت گرفته و آن‌ها نه‌تنها در مورد شرایط امنیتی سوریه گفتگو کردند بلکه در مورد کاهش نقش ایران در کشور جنگ‌زده سوریه نیز به بحث و تبادل‌نظر پرداختند.

به گزارش رویداد۲۴ به نقل از وسترن ژورنالیسم، دیدار میان والری گراسیموف، فرمانده کل نیروهای مسلح سوریه، هولوسی آکار فرمانده کل نیروهای مسلح ترکیه با جوزف دانفورد همتای آمریکایی‌شان در هفتم مارس در آنتالیای ترکیه صورت گرفته است.

بر اساس این گزارش رهبران نظامی سه کشور در مورد چگونگی محدود یا حتی حذف کردن ایران در سوریه پس از روی کار آمدن دونالد ترامپ در آمریکا گفت‌وگو کرده‌اند.

ترامپ از سیاست‌های باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق آمریکا در قبال ایران عقب‌نشینی کرده و این کشور را چندی پس از ورود به کاخ سفید «زیر ذره‌بین» قرار داد.

دولت او ایران را نه‌تنها برای آمریکا بلکه برای کل خاورمیانه، یک تهدید بزرگ درازمدت می‌داند.

جوزف ووتل، فرمانده نظامی ترامپ در خاورمیانه در نهم مارس به کمیته سرویس‌های مسلح سنا گفت: «آمریکا باید با دامنه‌ای از فعالیت‌های خطرناک ناشی از تحرکات ایران و نیروهای نیابتی‌اش در منطقه مقابله کند. این فعالیت‌ها به هدف ایران برای تبدیل شدن به یک هژمون منطقه‌ای کمک می‌کند و نیروهای نیابتی و نیروهای خود ایران خلاف منافع آمریکا در عراق، یمن، لبنان، غزه و سوریه عمل می‌کنند و به دنبال ممانعت از دستیابی آمریکا به اهدافش در افغانستان و برخی کشورهای آسیای مرکزی هستند.»

وی در ادامه افزود: «ما علاوه بر انجام اقدامات ضروری برای مقابله با تهدیدات فوری مانند داعش در عراق و سوریه... باید راهی برای رسیدگی به این مسئله نیز بیابیم.»

ظاهراً پوتین دریافته که با تغییر رژیم در آمریکا، زمان آن رسیده که همکاری استراتژیک خود با ایران را بار دیگر مورد ارزیابی قرار دهد.

طی چند ماه گذشته رسانه‌های طرفدار پوتین و تحلیل گران روسی روند ارسال این پیام را آغاز کرده‌اند که «ایران در حوزه منافع روسیه، به یک مشکل اساسی تبدیل شده است.»

یکی از مفسران روسی نوشت: «مسکو ایران را شریکی غیرقابل پیش‌بینی و دمدمی می‌داند و این پنجره بازی است به روی فرصتی برای دیپلماسی دونالد ترامپ.»

بر اساس گزارش موسسه تحقیقات رسانه خاورمیانه، ایرانیان همکاری جدید میان ترکیه، روسیه، آمریکا (و همچنین اسرائیل) با هدف کاهش نفوذ آن در سوریه را یک تهدید وجودی ارزیابی می‌کنند.

بر اساس گزارش رسانه‌های ایران، جمهوری اسلامی در تهران حال به دنبال استراتژی جدیدی برای مقابله با این تهدید نوظهور است. این استراتژی بر دو عنصر اصلی متمرکز است: عنصر اول تلاش برای گره زدن روسیه به ایران به‌واسطه یک اتحاد استراتژیک است که بر اساس آن روسیه منافع گسترده‌ای را به شکل جبران مالی تحریم‌های غربی علیه مسکو و امتیازات نظامی-استراتژیکی مانند پایگاه‌ها و بنادر نظامی در خلیج‌فارس در مرز جنوبی ایران دریافت می‌کند.

امتیاز دوم از نظر تاریخی اهمیت قابل‌توجهی برای منافع روسیه دارد.

عنصر دوم عملیات نیروهای نیابتی ایران مانند حزب‌الله و حماس برای مقابله با اسرائیل است که دولت ترامپ را مشغول می‌کند و از فشاری که به ایران وارد می‌آورد، می‌کاهد.»

در چنین شرایط باید دید آیا همکاری روسیه، ترکیه و آمریکا می‌تواند در کاهش نفوذ ایران در سوریه مؤثر باشد.

نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان