تاریخ انتشار: ۰۸:۰۷ - ۲۸ اسفند ۱۳۹۵

ماموریت ضرغامی در انتخابات۹۶

ماموریتش تغییر کرده است؛ اگر 4 سال پیش عهده دار برگزاری مناظره های انتخاباتی بود از دور بر نامزدهای نشسته بر صندلی مناظره ها نگاه می کرد، اینبار عزمش را جزم کرده که خودش بر یکی از آن صندلی ها تکیه بزند.
 رویداد۲۴-ماموریتش تغییر کرده است؛ اگر 4 سال پیش عهده دار برگزاری مناظره های انتخاباتی بود از دور بر نامزدهای نشسته بر صندلی مناظره ها نگاه می کرد، اینبار عزمش را جزم کرده که خودش بر یکی از آن صندلی ها تکیه بزند.

 داستان چندان پیچیده ای ندارد نامزدی عزت الله ضرغامی. تقریبا این کاندیداتوری را می شد از مدت ها قبل، پیش‌بینی کرد. همانگونه که خیلی ها این پیش گویی سیاسی را انجام داده بودند. مدتهاست که نگاهش را به اردیبهشت 96 دوخته است. همانطور که نامزدی او برای انتخابات 96 چندان پیچیده نیست البته می توان این را هم گفت که شخصیت او هم چندان پیچیده نیست. او در تمام مدتی که از صداوسیما بیرون آمده تلاش کرده تا نسبت سیاسی خود را با اصولگرایان در نزدیکترین فاصله ممکن قرار دهد.

در دفترش پذیرای شخصیت های اصولگرا بوده و همنشینی هایش را با دوستان قدیمی اش بیشتر کرده است. می توان گفت او خود را به لحاظ سیاسی در وضعیت خاصی قرار داده است. از یک سو آنچنان نزدیک به محمود احمدی نژاد بوده که برخی وقتی گمانه زنی می کردند که او می خواهد نامزد انتخابات شود تصورشان این بود که او از جانب رئیس دولت دهم برای ورود به پاستور تحریک شده است آنهم در شرایطی که برخی گمان می‌کردند محمود احمدی‌نژاد بنای حضور در انتخابات را ندارد و فقط تلاش می‌کند فضای سیاسی را تحت تاثیر تحرکات خود قرار دهد. برخی خبرها هم حکایت از جلسات دو نفره آنها داشت.

براساس همان تحلیل ها هم بود که عنوان می شد«اصولگرایان به‌دنبال نامزدی هستند که تا به حال طعم انتخابات و رای مردم را نچشیده باشد و برای مردم چهره جدیدی شناخته می‌شود. و عزت الله ضرغامی یکی از همان افراد بود.» 

این گمانه‌پردازی البته حامیانی هم داشت. همان زمان یک تحلیل هم شکل گرفته بود بر مبنای اینکه عزت‌الله ضرغامی ‌می‌تواند به چند دلیل نامزد مورد اجماع اصولگرایان و محمود احمدی‌نژاد باشد؛ او روابط خوبی با محمود احمدی‌نژاد دارد و فردی مورد اعتماد اوست. از سوی دیگر ضرغامی ‌با اصولگرایان هم رابطه خوبی دارد. این دو دلیل را اضافه کنید به اینکه برخی معتقد بودند او از روابط عمومی بالایی برخوردار است و می‌تواند در فضای مباحثه و مناظره موفق باشد. و البته این ویژگی که او سابقه حضور در انتخابات ندارد و به نوعی چهره تازه‌ای به شمار می‌رود.

این اما تنها گمانه نیست. برخی دیگر بر این باورند که عزت الله ضرغامی از جانب طیف چپ اصولگرایان برای حضور در یک بازی طراحی شده علیه روحانی نامزد انتخابات شده است. به بیان دیگر گفته می شود او نامزد اصلی نیست ، بلکه قرار است جزو افرادی باشد که حسن روحانی را با نقدهای تند و تیز مواجه سازند. طیف راست سنتی چندان با او رابطه نزدیکی ندارد و البته او را برای حضور در انتخابات مناسب نمی داند. حامیان او البته در میان رهپویان و جمعیت ایثارگران قابل توجه اند . او دوستان خوبی در میان آنها دارد. کسانی که اگر موافق و حامی او برای نامزدی نباشند ، مخالف و مانع او نیز نخواهند بود .

ضرغامی کیست ؟
سید‌عزت‌الله ضرغامی ‌زمانی که در ماجرای تسخیر لانه‌جاسوسی حضور پیدا کرد، شاید فکرش را هم نمی‌کرد که روزی رئیس سازمان صدا و سیما شود و حتی از وی به‌عنوان یکی از کاندیداهای احتمالی اصولگرایان برای انتخابات ریاست‌جمهوری نام برده شود. آن روز او دانشجویی جوان بود و امروز مدیری پخته و باتجربه. در کارنامه ضرغامی‌نوشته شده است که وی فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی خود را در سال‌های قبل از انقلاب با تشکیل جلسات آموزشی و تحلیلی برای جوانان جنوب شهر آغاز کرد، یعنی زمانی که وی هجده ساله بود.

پس از انقلاب بهمن ۵۷ نیز وی به‌عنوان دبیر آموزش و پرورش، به تشکیل کلاس‌های آموزشی و تحلیلی برای مربیان امور تربیتی و دانش آموزان منطقه نازی‌آباد مشغول فعالیت شد .او مانند دیگر همفکران انقلابی‌اش در آن سال‌ها از افکار و اندیشه‌های آیت‌الله مطهری پیروی می‌کرد و آثار وی را به‌عنوان چهره ایدئولوژیک شاخص سال‌های اول انقلاب آموزش می داد. عزت‌‌الله ضرغامی ‌همزمان با انقلاب وارد دانشگاه امیرکبیر شد و به‌عنوان یکی از دانشجویان فعال انجمن اسلامی آن دانشگاه در فعالیت‌های سیاسی حضور داشت. او اگر‌چه یکی از دانشجویانی بود که در تسخیر سفارت آمریکا دست داشت اما برخلاف سایر دانشجویانی که در این اقدام دست داشتند، به تشکل‌های چپ مذهبی جذب نشد. ضرغامی ‌که نامش در دوره قبلی انتخابات هم به‌عنوان یکی از کاندیداهای احتمالی مطرح می‌شد، متولد ۱۳۳۸ در محله نازی‌آباد است و پس از دوران ریاستش بر سازمان صدا و سیما که حدود 10 سال و 6 ماه به طول انجامید، هم‌اکنون عضو شورای عالی فضای مجازی است و گهگاهی فعالیتش در فضای مجازی خبرساز می شود. وی دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته مدیریت است و در سال ۱۳۹۳ نشان افتخار جهادگر عرصه فرهنگ و هنر دریافت کرد. عزت‌الله ضرغامی ‌برای اولین‌بار سال گذشته با اخباری پیرامون نامزدی اش در انتخابات مواجه شد؛ شایعه‌ای که البته از حضور او در انتخابات سال ۹۶ روایت داشت.

روحانی و ضرغامی؛ یک دو گانه نه چندان جذاب
اگر تا همین چندماه پیش درمقابل سوالی درباره کاندیداتوری اش یا سکوت می کرد یا تکذیب، اما به یکباره اعلام نامزدی کرد آنهم درست زمانی که رسانه ها برای ورود به تعطیلات آماده می شدند. شاید او دوست نداشته در فرصت اندک باقی مانده زیر ذره بین نقد و بررسی آنها قرار گیرد. عزت الله ضرغامی در مطلب کوتاهی که در کانال تالگرامی خود منتشر کرد اینگونه اعلام نامزدی کرد:«جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی از من برای حضور در جمع ده کاندیدایی که بنا است در مجمع عمومی دوم از میان آن‌ها رای گیری شود دعوت به عمل آوردند و من نیز این دعوت را پذیرفتم و اعلام کاندیداتوری می‌کنم.»

حالا که نامزد شده خودش می گوید که حسن روحانی را رقیب اصلی اش می داند . او در کانال شخصی اش نوشته : «در این مرحله از فضای سیاسی کشور، موضوع وحدت و انسجام نیروهای انقلاب را بر همه چیز حتی انتخابات ریاست جمهوری ترجیح می‌دهم. نتیجه انتخابات هرچه باشد باید موجب تقویت و افزایش روحیه و توان کار جمعی جبهه مردمی انقلاب باشد. برای تمام نامزدهای بالقوه و بالفعل جبهه احترام عمیق قائلم و در موقع خود به نقاط قوت و توانمندی آنان اشاره می‌کنم. آنان می‌توانند یک تیم منسجم و کارآمد برای رئیس جمهور آینده باشند. تمرکز من بر روی آسیب‌ها و نقاط ضعف مدیریت کلان اجرایی کشور است و قاعدتا منتقد جناب دکتر روحانی و عملکرد فردی و دولت او هستم. ایشان را رقیب اصلی می‌دانم و تلاش می‌کنم از موضع کارشناسی و اخلاق و ادب سیاسی خارج نشوم. به سیاست "آجر روی آجر" پایبندم و معتقدم دولت‌ها باید کارهای خوب گذشتگان را تکمیل کنند و همچنین سیاست‌ها و عملکردهای ناموفق را متوقف کرده و طرحی نو دراندازند.»

واکنش دولت به این نامزدی هم جالب بود. یک خوش آمد گویی با کنایه قابل تامل. حسام الدین آشنا در پیام توئیتری اینگونه به ماجرای کاندیداتوری ضرغامی واکنش نشان داد :«بازی گردانی که خود بازیگر می شود؛ تبریک به اقای مهندس سید عزت الله ضرغامی بابت احساس مسئولیت برای اعلام مشارکت در جذابترین سریال سیاسی سال 1396.» ضرغامی نامزد شده ؛ این آخرین خبر جدی انتخاباتی سال 95 بود.


نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان