تاریخ انتشار: ۰۹:۱۸ - ۲۸ اسفند ۱۳۹۵
تعداد نظرات: ۱ نظر

شوخی با وزیر سعودی و ذهنیت ضد ایرانی وزیر دفاع آمریکا

"جیمز ماتیس" وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا روز پنج شنبه در دیدار با عادل الجبیر وزیر امور خارجه عربستان سعودی در ابتدای دیدار نکته ای را یادآور شد و به شوخی جمله ای را به وزیر امور خارجه سعودی یادآوری کرد که نشان از عمق ذهنیت ضد ایرانی و درگیری ذهنی او با مساله ایران دارد.
 رویداد۲۴-"جیمز ماتیس" وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا روز پنج شنبه در دیدار با عادل الجبیر وزیر امور خارجه عربستان سعودی در ابتدای دیدار نکته ای را یادآور شد و به شوخی جمله ای را به وزیر امور خارجه سعودی یادآوری کرد که نشان از عمق ذهنیت ضد ایرانی و درگیری ذهنی او با مساله ایران دارد.

او در ابتدای دیدار با وزیر خارجه سعودی که پیشتر سفیر عربستان سعودی در ایالات متحده آمریکا بوده است ، خنده کنان و به شوخی گفته است:" خوشحالم که شما را زنده می بینم چون ایرانی ها می خواستند شما را بکشند."

شوخی با وزیر سعودی و ذهنیت ضد ایرانی وزیر دفاع آمریکا

اشاره ماتیس به ادعای مطرح شده در 11 اکتبر سال 2011 درباره دستگیری دو مظنون مرتبط با ایران در واشنگتن که قصد داشته اند عادل الجبیر سفیر وقت سعودی در واشنگتن - وزیر امور خارجه کنونی عربستان - را ترور کنند.

در 11 اکتبر 2011 اریک هولدر وزیر وقت دادگستری آمریکا در نشست خبری فوری از دستگیری دو مظنون ایرانی تبار در این باره خبر داده و مدعی شد دولت کشورش توطئه ترور سفیر عربستان در آمریکا که از سوی جمهوری اسلامی ایران ترتیب داده شده بود، خنثی کرده است.

دولت عربستان سعودی هم پس از طرح این ادعا در تاریخ 17 اکتبر 2011 اعلام کرد پرونده تلاش برای ترور سفیر خود در آمریکا را به شورای امنیت ملل متحد می فرستد.

دولت جمهوری اسلامی ایران در همان زمان ادعای مطرح شده درباره تلاش برای ترور سفیر عربستان را رد کرده است.

این ادعا البته چند روزی در فضای رسانه ای مطرح شد و سپس مثل هر بمب خبری ای از یاد و خاطره ها رفت و به تاریخ پیوست و حالا با وجود گذشت نزدیک به 6 سال از آن ماجرا وزیر دفاع آمریکا که در محافل داخلی ارتش آمریکا به او "سگ دیوانه " می گویند، در دیدار با عادل الجبیر نخستین مطلبی را که طرح می کند خاطره نه چندان خوش برای مقام سعودی است که البته نکته اصلی این خاطره ادعایی علیه ایران است.

این اقدام مقام آمریکایی در مواجهه با مقام سعودی می تواند بیانگر عمق درگیری ذهنی جیمز ماتیس نسبت به جمهوری اسلامی ایران باشد.

عربستان سعودی و ایالات متحده آمریکا پس از طی چند سال سردی در روابط دوجانبه در دولت باراک اوباما حالا خود را آماده شروعی دوباره در روابط دوجانبه در دوره دونالد ترامپ می کنند.

اگر سعودی ها آن گونه که از شواهد و قرائن برمی آید "سرکیسه دلارهای نفتی شان " را به روی شرکت ها و دولت آمریکا بازتر کنند بیش از گذشته از سوی دولت اقتصاد محور و آمریکا محور ترامپ مورد استقبال و توجه قرار خواهند گرفت و سفر اخیر "محمد بن سلمان" فرزند پادشاه، وزیر دفاع و یکی از متنفذترین مقامات حال حاضر سعودی به واشنگتن و دیدار با ترامپ و اعضای دولت جدید آمریکا نیز با هدف محک زدن " مزه دهان " ترامپ و کابینه جدید آمریکا از سوی هم‌پیمان سعودی است که به نظر می رسد با تعریف و تمجیدهای دوجانبه از یکدیگر، این سفر دستاوردهای سیاسی خوبی برای ریاض داشته باشد و این همان نکته ای است که دو طرف در دیدار بر روی آن تمرکز داشتند.

مساله هم‌پیمانی در مواجهه با جمهوری اسلامی ایران در منطقه، نقطه مشترک سیاست های دولت جدید آمریکا و دولت سعودی است و این مساله از اظهارات مقامات دو طرف در جریان دیدارها قابل لمس بوده است و یکی از همین اظهارنظرها، شوخی ابتدای دیدار ماتیس با الجبیر بود که در همان نخستین ثانیه های مواجهه به زبان وزیر دفاع آمریکا آمد و نشان داد چقدر ذهنیت دولتمردان جدید آمریکا درگیر و پیگیر مساله مقابله با جمهوری اسلامی ایران است و چقدر در این زمینه با حاکمان عربستان سعودی اتفاق نظر و نزدیکی مواضع دارند.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۸
0
1
شاید طعنه بوده
نظرات شما
پیشخوان