تاریخ انتشار: ۰۸:۴۵ - ۰۳ فروردين ۱۳۹۶
محمدرضا میر تاج‎الدینی در گفت‎وگو با رویداد۲۴:

احمدی‎نژاد روحیه حرکت جمعی ندارد/ بقایی به نتیجه نمی‎رسد

محمدرضا میر تاج‌الدینی معتقد است: لاریجانی در تشکیلات اجماعی حضور ندارد و مانند بعضی از شخصیت‌ها انفرادی عمل می‌کند و مستقل است؛ بنابراین از تصمیم‌گیری‌ها و اخبار درونی اطلاع ندارد. چون در قالب این تشکیلات نیست، پس دیدگاه‌ها و نظرات او با کل جبهه متفاوت است.
رویداد۲۴محمدرضا میر تاج‌الدینی معتقد است: لاریجانی در تشکیلات اجماعی حضور ندارد و مانند بعضی از شخصیت‌ها انفرادی عمل می‌کند و مستقل است؛ بنابراین از تصمیم‌گیری‌ها و اخبار درونی اطلاع ندارد. چون در قالب این تشکیلات نیست، پس دیدگاه‌ها و نظرات او با کل جبهه متفاوت است.

محمدرضا میر تاج‌الدینی، نماینده اصول‌گرای تبریز اسکو و آذرشهر در مجلس هفتم وحشتم بوده است که در انتخابات مجلس دهم رأی نیاورد. او در مجلس هشتم عضو هیئت‌رئیسه فراکسیون اصول‌گرایان و نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی بود و قبل از آن در دوره ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد مدتی سمت معاونت پارلمانی ریاست جمهوری و معاون رئیس‌جمهور در اجرای قانون اساسی و مسئول امور روحانیت رئیس‌جمهور را بر عهده داشت.

میر تاج‌الدینی که به شکل‌گیری اجماع در بین اصولگرایان و شکست حسن روحانی و تک دوره‌ای شدن آن بسیار خوش‌بین است وقتی از او سؤال شد که علی لاریجانی که از چهره‌های مطرح اصولگرایان به‌حساب می‌آید از دو دوره‌ای شدن ریاست جمهوری حسن روحانی سخن گفته، مطرح می‌کند که لاریجانی در جریان کارهای داخل جمنا نیست و مانند برخی شخصیت‌ها انفرادی عمل می‌کند پیش‌ازاین میر تاج‌الدینی انفرادی عمل کردن را به احمدی‌نژاد نسبت داده بود.

مشروح گفت‌وگوي رویداد۲۴ با ميرتاج الديني را در ادامه بخوانید.

 اصولگرایان برای دوره‌ آینده انتخابات به روشی جدید روی آورده‌اند. به‌طوری‌که هدایت اصولگرایان از جامعتین به جبهه مردمی انقلاب اسلامی واگذارشده است، دلیل این تغییر روش چیست؟ آیا این تغییر ناشی از عدم کارایی سازوکارهای سابق بوده است؟
شیوه در پیش‌گرفته شده بر اساس وحدت‌بخشی به جریان انقلابی، ارزشی و اصولگرا در قالب جبهه مردمی نیروهای انقلاب شکل‌گرفته است. این روند، تکامل‌یافته روش‌های گذشته و فراتر از جریان اصولگرایی به‌حساب می‌آید. به عبارتی دیگر افرادی را که حتی در داخل طیف‌ها و احزاب اصولگرا نباشند را هم در برمی‌گیرد.
روش جدید ازلحاظ ارتباط باروحانیت یک حرکت فراگیر و وحدت‌آفرین است خصوصاً با جامعتین ارتباطات خودشان را حفظ کرده‌اند و در مسائل مهم نظرات آن‌ها را مدنظر قرار می‌دهند. جامعتین همچنان محور وحدت‌بخش در میان نیروهای انقلابی هستند و آن‌ها فراتر از تشکل‌های سیاسی و احزاب محسوب می‌شوند، درواقع نقش هدایت و پدری را بر عهده‌دارند.

باوجود اتخاذ سازوکار جدید و به روش‌های دموکراتیک همچون نامزد واحد از طریق انتخابات درون‌گروهی، بازهم گروه‌های سیاسی و چهره‌های مختلف هستند که از این روش استقبال نکردند آیا در این شرایط همچنان برای رسیدن به نامزد واحد امید دارید؟
اقدام اخیر جبهه مردمی نیروهای انقلاب یک کار تشکیلاتی و سیاسی کم‌نظیر به‌حساب می‌آید که مشارکت جمعی و بدنه جریان مردمی انقلابی را به‌عنوان یک راهبرد اصلی پذیرفته و پیاده کرده است. سابقه چنین چیزی در گروه‌های سیاسی دیگر در این وسعت نداشتیم انتخاب شورای مرکزی و کاندیداهای اولیه انتخابات ریاست جمهوری اقدام بی‌سابقه‌ای بود. حضور مستقل بخشی از کاندیداها در همه انتخابات سابقه داشته و تعارض با این حرکت جمعی ندارد. نظر بعضی از طیف‌های اصولگرا هم بر این منوال است.
در رایزنی‌های داخلی و مذاکرات فی‌مابین طیف‌های انقلابی همواره به اصل وحدت و ائتلاف تأکید شده و مکانیسم‌هایی برای ائتلاف کامل اندیشیده شده است. بعضی‌ها طیف‌ها با توجه به توانمندی‌های خود ظرفیت‌های جدید را به فعلیت می‌رسانند.

اصولگرایان پیش‌ازاین بارها مدعی بودند که در انتخابات سال آینده یک نامزد دست‌اول معرفی خواهند کرد، نامزدی که توان شکست روحانی را دارد آیا هنوز هم با معرفی 14 نامزد اصولگرایان در مجمع جمنا چنین اعتقادی دارید؟
جبهه مردمی، 14 کاندیدا برای انتخابات معرفی نکرده است این‌ها شانتاژهای رسانه‌های تبلیغی رقبا است که از وحدت جریان انقلابی بیمناک شده‌اند. تعدد کاندیدا درون تشکیلاتی است و جهت بررسی مشخصی برای انتخابات در نظر گرفته‌اند که به‌تدریج رونمایی خواهند کرد. این تکثر قبل از وحدت دیده می‌شود که در داخل همه گروه‌های سیاسی معمول است.

برخی از چهره‌های که بخت بیشتری برای رقابت باروحانی داشتند از رقابت‌های انتخاباتی سال آینده کنار کشیدند، آیا این اتفاق را می‌شود به معنای آن دانست ک آن‌ها برای این دوره شانسی برای خود در برابر روحانی قائل نیستند، قلمداد کرد؟
هنوز کاندیداهای اصلی معرفی نشده‌اند تاکسی بگوید کنار کشیده‌اند. ما زمینه را برای رقابت در دور دوم آقای روحانی کاملاً مهیا می‌دانیم، آقای روحانی در دور اول لب مرزی و حدود 50 درصد آراء شرکت‌کنندگان را به دست آورد و نیمی دیگر از آراء یعنی 50 درصد دیگر آراء رأی‌دهندگان برای کاندیداهای دیگر بود. این ظرفیت با وحدت نیروهای انقلابی و مردمی افزایش پیدا می‌کند.
از سوی دیگر دولت یازدهم نتوانسته است به اغلب شعارهای خود جامه عمل بپوشاند مشکلات اقتصادی، بیکاری، رکود اقتصادی در میان مردم کاملاً محسوس است. آقای روحانی در دوره قبل با شعارها و وعده‌هایی، نصف آرا شرکت‌کنندگان را به خود جذب کرد ولی این دوره در معرض سؤال و ارائه عملکرد است. این دوره باید بیشتر پاسخگو تا سؤال‌کننده، باشد؛ بنابراین وقتی کاندیداهای اصلی جریان انقلابی و جبهه مردمی به میدان آمدند تکلیف انتخابات روشن خواهد شد.

 غیبت احمدی‌نژاد در انتخابات آینده چه تأثیری می‌تواند بر وضعیت اصولگرایان در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری داشته باشد؟
اطلاع و ارتباطی با برنامه‌های دکتر احمدی‌نژاد ندارم ایشان در دوره‌های قبل هم با جمع نیروهای اصولگرا نبود و به‌صورت انفرادی عمل می‌کرد. احمدی‌نژاد روحیه حرکت جمعی ندارد فلذا اکثر اعضای دولت نهم و دهم از ایشان فاصله گرفته‌اند.

 آیا حمید بقایی نامزد موردحمایت احمدی‌نژاد برای انتخابات محسوب می‌شود؟ برفرض که چنین باشد تا چه اندازه می‌تواند رأی آورد؟ آیا مردم مجدد به نزدیکان آقای احمدی‌نژاد اعتماد خواهند کرد؟
در مورد کاندیداها صحبت نمی‌کنم ولی کاندیداتوری بعضی‌ها مهم نیست و به‌حساب نمی‌آید بازهم کاندیداتوری این افراد را رسانه‌های اصلاح‌طلب باانگیزه و اغراض سیاسی دامن می‌زنند. بدنه دولت نهم و دهم و اکثر مدیران دولت گذشته همواره بر اساس اصول و ارزش‌های انقلاب و خدمت به مردم عمل می‌کنند اصل انقلاب و نظام اسلامی بالاتر از افراد و اشخاص هستند برای ما ملاک اصلی رهنمودهای رهبر معظم انقلاب است. حرکت در مسیر ولایت و خدمت صادقانه به مردم، برنامه اصلی ما است. در مورد بقایی حرکتی که انجام‌شده حاشیه‌ای است و به نتیجه نمی‌رسند و به پایان نمی‌رسند.

 انتخابات آینده را چطور پیش‌بینی می‌کنید؟
 انتخابات سال 96 را یک انتخابات رقابتی می‌بینم و احتمال اینکه اولین رئیس‌جمهور یک دوره‌ای را در تاریخ ریاست جمهوری کشور داشته باشیم دور از ذهن نیست، زیرا آقای روحانی 50 درصد آرا را داشتند و بسیاری از شعارهایشان عملیاتی نشد خصوصاً در زمینه‎های اقتصادی و رقابت عمومی مردم از عملکرد ایشان راضی نیستند بنابراین اگر یک رقیب جدی و اجماعی داشته باشد، احتمال اینکه دوره‌ ایشان به پایان برسد را نزدیک می‌بینم و جریان ائتلافی در قالب جبهه مردمی در این زمینه فعالیت خوبی دارد افرادی که مطرح هستند به اجماع خواهند رسید و کاندیدای واحدی معرفی می‌کنند.

 به نظر می‌رسد این اتفاق نخواهد افتاد زیرا آقای لاریجانی در خبری اظهار کرده که روحانی دو دوره‌ای می‌شود گذشته از اینکه این اتفاق می‌افتد یا خیر، اظهارنظر اخیر نشان از این دارد که در بین اصولگرایان یک نظر هماهنگ وجود ندارد و چنددستگی مشاهده می‌شود؟
 لاریجانی در تشکیلات اجماعی حضور ندارد و مانند بعضی از شخصیت‌ها انفرادی عمل می‌کند و مستقل است؛ بنابراین از تصمیم‌گیری‌ها و اخبار درونی اطلاع ندارد. چون در قالب این تشکیلات نیست، پس دیدگاه‌ها و نظرات او با کل جبهه متفاوت است.
برچسب ها: میرتاج الدینی
نظرات شما
پیشخوان