تاریخ انتشار: ۰۸:۴۳ - ۲۹ اسفند ۱۳۹۵
ناصرپازوکی، کارشناس میراث فرهنگی در گفت‎وگو با رویداد۲۴ مطرح کرد:

مردم جورکش میراث فرهنگی و شهرداری در حفظ بناهای تاریخی

یک کارشناس میراث‎فرهنگی معتقد است، در سال‎های اخیر مردم ایران بسیار به ارزش بناهای تاریخی آشنا شده‎اند و خودشان را متولی این بناها می‎دانند اما میراث فرهنگی و شهرداری نسبت به این بناها کم لطفی و کم‎توجهی می‎کنند.
رویداد۲۴- یک کارشناس میراث‎فرهنگی معتقد است،در سال‎های اخیر مردم ایران بسیار به ارزش بناهای تاریخی آشنا شده‎اند و خودشان را متولی حفظ این بناها می‎دانند اما  میراث فرهنگی و شهرداری نسبت به این بناها کم لطفی و کم‎توجهی می‎کنند.

ایام نوروز فرصت بسیاری مناسبی برای  ایرانگردی و دیدن آثار تاریخی و میراث فرهنگی است اما عدم وجود فرهنگ درست در برخورد با این آثار، آنها را به سمت تخریب روز افزون می‎کشاند و همین امر کارشناسان میراث فرهنگی را نگران کرده است. هر سال و با هر بازدید آثار باستانی چند گام بیشتر به سمت نابودی پیش می‎روند. 

ناصر پازوکی، کارشناس و رئیس سابق سازمان میراث فرهنگی در گفت‎وگو با رویداد۲۴ گفت: در سال‎های اخیر مردم ایران  به ارزش بناهای تاریخی بسیار آشنا شده‎اند و خودشان را متولی حفظ این بناها می‎دانند و بسیار خوب از این بناها مراقبت می‎کنند.  اما  میراث فرهنگی و شهرداری نسبت به این بناها کم لطفی و بی‎توجهی می‎کنند و آنها را به نابودی می کشانند.

او ادامه داد: اگر بعضی از اشخاص هم کارهای خطایی مثل یادگاری نوشتن، خط خطی کردن، دویدن و... را در بناهای تاریخی انجام می‎دهند گردشگرهای ایرانی به آنها تذکر می‎دهند. مردم باید خود را متولیان اصلی حفظ این بناها بدانند و به کسانی که رفتار خشونت باری با این بناها دارند تذکر دهند چرا که این بناها بسیار آسیب‎پذیر است و حتی راه رفتن غیر اصولی هم باعث آسیب زدن به آنها می‎شود. 

سود کم کاری میراث فرهنگی در جیب شهرداری 

جدا از عدم وجود فرهنگ برخورد با آثار باستانی، بی‎توجهی مسئولان و یا شاید فراموش‎کاری آنان  نیز این  نابودی را تسریع می‎کند.  بسیاری از خانه‎های تاریخی در تهران فراموش شده است و می‎رود تا نابود شود و یا در بهترین حالت به جای موزه به رستوران تبدیل شده است. اولین کلانتری تهران، سرای دلگشا، مدرسه صدر، خانه استاد بنان و... چند نمونه از این بناهاست که در حال تخریب است. جالب‎تر اینکه بسیاری از این بناها ثبت ملی بوده‎اند که در یک دوره خاص از ثبت آثار ملی درآمده است. 

پازوکی بیان کرد:  تهران شهری با معضلات خاص خودش است، ارزش افزوده‎ای که ملک در تهران دارد در هیچ جای جهان وجود ندارد، میراث‎فرهنگی هم در ادای حق مالکان کم لطفی می‎کند، مثلا یک خانه تاریخی قیمت زمینش 5 میلیارد تومان است ولی اگر به برج تبدیل شود 500 میلیارد تومان خواهد بود، صاحب زمین اول منافع خودش را در نظر می‎گیرد، میراث فرهنگی باید تدابیری بیاندیشد تا حق مالکان ادا شود این تدابیر اگر اندیشیده شود میراث فرهنگی  می‎تواند شهرداری را متقاعد کند تا دست به تخریب و ساخت این بناها نزند. شهرداری نباید این بناها را معضلی برای رشد اقتصادی خود ببیند.

پازوکی اظهار داشت:  در دولت نهم و دهم و به خصوص در دوره مدیریت «حمید بقایی» یک نطفه شر برجای گذاشته شد که در طول تاریخ 70 سال گذشته سابقه نداشته است.سال 1310 ثبت آثار تاریخی مرسوم شد، از آن تاریخ به بعد هیچگاه سابقه نداشت یک بنا که در این فهرست ثبت شده بود خارج شود، حتی اگر بنایی خراب شده باشد، نباید اسم آن را از فهرست خارج کنیم، بلکه باید تابلویی نسب شود و در آن درج شود که اینجا یک بنای تاریخی بوده است که به این دلیل  حراب شده است. 

این کارشناس میراث فرهنگی در پایان افزود: مسئولان میراث فرنگی شهامت و تعصب لازم را ندارند تا با این بدعتی که برای اولین بار در دولت دهم و نهم اتفاق افتاد مقابله کنند بنابراین شاهد تخریب روزافزونت این بناها، تبدیل شدن آنها به ساختمان‎های بلند، پارکینگ‎ها و... هستیم. 
برچسب ها: میراث فرهنگی
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان