تاریخ انتشار: ۰۹:۱۲ - ۰۱ فروردين ۱۳۹۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
گزارش رویداد۲۴ درباره ضرورت تنوع بخشی يه مقاصد گردشگری

عجیب‎ترین روستاهای ایران

اکثر این روستاها به دلیل ضعف صنعت گردشگری و به این علت که مردمش از تکنولوژی گریزانند ناشناخته باقی مانده‌‎اند. عدم توجه مسئولان به صنعت گردشگری و همچنین نبود سرمایه‎گذارهای خصوصی در بسیاری از مناطق بکر ایران باعث ناشناخته ماندن این مناطق شده است.
رویداد۲۴اکثر مردم وقتی فرصتی برای مسافرت به دست می‎آورند اولین گزینه پیش رویشان شهرهای شمالی کشور است. در میان آمار پرطرفدارترین مقصد سفرها  چالوس در رده اول و بعد از آن شهرهای رامسر، بندرانزلی و رشت قرار دارند. در حالی که ایران پر از روستاهای شگفت انگیزی است که علاوه بر زیبایی طبیعی و قدمت تاریخی‎شان فرهنگ و رسومات بسیار جالبی نیز دارند. 

اکثر این روستاها به دلیل ضعف صنعت گردشگری و به این علت که مردمش از تکنولوژی گریزانند ناشناخته باقی مانده‌‎اند.

عدم توجه مسئولان به صنعت گردشگری و همچنین نبود سرمایه‎گذارهای خصوصی در بسیاری از مناطق بکر ایران باعث ناشناخته ماندن این مناطق شده است. گردشگران زیادی از این مکان‎ها دیدن نمی‎کنند چرا که بسیار یاز مردم  حتی هنوز اسم این روستاها را هم نشنیده‎اند.

 ورود تکنولوژی و زنان غریبه ممنوع! 

روستایی در استان قزوین در شرق طالقان معروف به «ایستا» وجود دارد که مردم این روستا از هرگونه تکنولوژی دوری می‎کنند، آنجا مردم نه ماشین دارند، نه هیچگونه رسانه‎ای و نه حتی گاز و آب لوله‎کشی و برق.  هیچکس از دنیای بیرون زنان  ساکن این روستا را ندیده و هیچ زنی هم  تاکنون پایش را در این روستا بیرون نگذاشته است. مردم روستای ایستا هنوز شناسنامه ندارند و  هیچگونه پولی از دولت دریافت نمی‎کنند. مردم  این روستا پیرو احکام میرزا صادق مجتهد تبریزی هستند که تا آخر عمرش استفاده از تکنولوژی را حرام می‎دانست.

ایران فقط

مردمی هنوز به زبان «مراقه‎ای» حرف می‎زنند

یکی از روستاهای عجیب الموت روستای «کله بزهی‎ها» نام دارد. این نام از این جهت روی این روستا مانده است که مردم آن از قدیم‎الایام تا امروز دور یک «کله‎بز» جمع می‎شوند و پیشگویی می‎کنند. "پیشگویی"  یکی از رسومی است که از قدیم با این مردم مانده است. مردم این روستا از معدود کسانی هستند که هنوز به زبان مراقه‎ای که نزدیک به اوستایی است حرف می‎زنند و با مرگ جمعیت پیر این روستا زبان اوستایی در معرض انقراض قرار  خواهد گرفت. 

«زرگر» مردمی نیمه اروپایی، نیمه ایرانی دارد

یکی دیگر از روستای عجیب استان قزوین روستایی است که  به روستای نیمه ایرانی _ نیمه اروپایی معروف است. زبان اصلی  مردم این روستا «رومانو» است آنها خودشان هم درست نمی‎داند  اصالتشان به کجا بر می‎گردد، اما چند سال پیش بعد از اینکه مردم روستای زرگر زبان خود را در اینترنت منتشر کردند  چند نفر از انگلیس و فرانسه  با همین زبان خودشان را به این روستا رساندند تا هم زبانان خود را ببینند. 
مردم روستای زرگر یک قانون دارند که هیچ زنی وقتی شوهرش می‎میرد دوباره ازدواج نمی‌کند و هیچ مردی حق ندارد زن دوم بگیرد و اگر کسی از این  قانون تعدی کند از روستا طرد می‎شود.

اگر چه مردم این روستا دیگر لباس‎های محلی خود را کنار گذاشته‎اند ولی به شدت بر زبان و رسومات خود تعصب دارند آنها اگر با غریبه‎ای وصلت کنند اولین کاری که می‎کنند زبان زرگری را به او یاد می‎دهند. 

ایران فقط

روستایی کوچک برای آدم‎های کوچک

 حتما تاکنون داستان لی‎لی‎پوت را شنیده‎اید، روستایی در بیرجند به نام « ماخونیک» وجود دارد که تحقق داستان لی‎لی‎پوت است، این روستا با افغانستان مرز مشترک دارد، بیشتر ساکنان این روستا قد کوتاهی دارند و از همین رو هم هست که  این روستا به لی‎لی‎پوت معروف است. جالب است بدانید این روستا به عنوان یکی از هفت روستای شگفت‎انگیز در جهان شناخته می‎شود. مردم این روستا که نسل‎هاست قدکوتاه هستند در خانه هایی زندگی می‎کنند که سقفشان بسیار کوتاه‎تر از خانه‎های معمولی است. آنها ورود تلویزیون به روستا را به معنای ورود شیطان به روستا می‌‎دانند. 

ایران فقط

مردمی که هنوز غارنشین‎اند

روستای «میمند» یکی از نخستین سکونتگاه های انسانی است که حدود 6 تا 12 هزار سال قدمت دارد . مردم این روستا هنوز تا حدود زیادی با گویش فارسی دوره ساسانی حرف می‎زنند و هنوز در غارهایی زندگی می کنند که از قرن‎ها قبل در این روستا پابرجاست. مردم این روستا هنوز سنتهای قدیمی را حفظ کرده  و با  زندگی مدرن بیگانه‎اند. این روستا ثبت جهانی شده و همچنین جایزه مرکوری_ جایزه‎ای از سوی دولت یونان که به آثاری داده می‎شود که ویژگی‎های منحصر به فرد دارند_ را دریافت کرده است. 

ایران فقط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
Soheila
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۰
0
0
بسیاااااررررررر جالب وزیبااااااااا هست.متنها ونوشته ها ی مربوط به روستاها رو خوندم.ولی کاشکی همه روستاها ازنظرتکنولوژی پیشرفت میکردند ودنبال تکنولوژی پیشرفته میرفتند.تشکر از نویسنده عزیز
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان