تاریخ انتشار: ۱۰:۱۳ - ۰۱ فروردين ۱۳۹۶
سید حسین موسویان، در نیورک دیلی نیوز تشريح كرد

پنج چالش ترامپ برای شکست داعش

سید حسین موسویان، دیپلمات پیشین کشورمان در مقاله‌ای در روزنامه نیورک دیلی نیوز پنج چالش ترامپ برای شکست داعش را برشمرد.
رویداد۲۴-سید حسین موسویان، دیپلمات پیشین کشورمان در مقاله‌ای در روزنامه نیورک دیلی نیوز پنج چالش ترامپ برای شکست داعش را برشمرد.

سید حسین موسویان با اشاره به اینکه ترامپ در دوره مبارزات انتخاباتی، مبارزه و حذف داعش را اولویت اول در حوزه سیاست خارجی و امنیت ملی اعلام و در اولین روزهای کاری در کاخ سفید، در فرمانی پنتاگون را مامور کرد که طرح ریشه‌کنی داعش را تهیه کند، گفت: او از 68 کشور برای حضور در کنفرانسی در اواخر مارس در واشنگتن دعوت به عمل آورده تا به اصطلاح خود تلاش‌های بین‌المللی جهت شکست داعش را تسریع ببخشد. قابل توجه اینکه کاخ سفید از روسیه و ایران دعوت به عمل نیاورده در حالی که این دو کشور جدی‌ترین و موثرترین مبارزه با داعش را انجام می‌دهند.

وی گفت: تشخیص و تصمیم ترامپ کاملا درست است. شورای امنیت سازمان ملل هم قبلا طی قطعنامه‌ای، گروه تروریستی داعش را به عنوان اولویت امنیت جهانی تعیین کرده است. اما ترامپ برای تحقق تعهدش در مورد نابودی داعش با پنج چالش‌ و تناقضات مهمی مواجه خواهد بود که شانس موفقیت او را بسیار کاهش خواهد داد.

موسویان با بیان اینکه قبل از هر چیز درک این واقعیت مهم است که داعش یک گروه نیست بلکه یک ایدئولوژی است افزود: اولین چالش او مقابله با ایدئولوژی داعش خواهد بود. اکنون برای آمریکا و جامعه جهانی کاملا روش شده که کلیه گروه‌های تروریستی بزرگ همچون داعش، القاعده و بوکو حرام، از پیروان ایدئولوژی وهابیت هستند که پایگاه آن در عربستان و برخی دیگر از کشورهای عرب متحد آمریکاست.

وی افزود: ریاض طی چندین دهه میلیاردها دلار برای ترویج این ایدئولوژی هزینه کرده که سابقه آن به قرن 18 اعراب برمی‌گردد و امروزه مرکزیت آن در عربستان سعودی است. ترامپ برای مقابله با منبع ایدئولوژی داعش، مجبور خواهد بود که با کشورهای متحد سنتی آمریکا به طور جدی برخورد کند.

وی ادامه داد: بستن مجاری مالی و تسلیحاتی داعش، دومین چالش ترامپ است. از موارد نادری که ترامپ با دولت اوباما اشتراک نظر داشت، این بود که کشورهای عربی متحد آمریکا منبع اصلی حمایت مالی و تسلیحاتی داعش و گروه‌های تروریستی هم ایدئولوژی او هستند. ترامپ خود صراحتا اعلام کرد که عربستان بزرگترین منبع حمایت از داعش در جهان است. هیلاری کلینتون هم عینا همین موضع را داشته است. اما بسیار دشوار خواهد بود که ترامپ برای بستن مجاری مالی و تسلیحاتی و لجستیک داعش، بتواند متحدین سنتی عرب آمریکا را به چالش بکشد.

وی گفت: آمریکا به تنهایی قادر به ریشه‌کنی داعش نخواهد بود. ائتلاف قبلی به رهبری آمریکا هم در شکست داعش شکست خورده است. تشکیل یک ائتلاف کارآمد برای حذف داعش سومین چالش مهم ترامپ خواهد بود.

این دیپلمات پیشین کشورمان اظهار کرد: شکست تروریسم داعشی، نیازمند یک ائتلاف جدید و همکاری و هماهنگی آمریکا با دولتهای روسیه، ایران، عراق و سوریه است که در صحنه عمل، در حال مبارزه واقعی و جدی با داعش هستند. ده ها نظامی ایران شامل افسران عالی رتبه ایران در سوریه و عراق در حال مبارزه با داعش به شهادت رسیده‌اند.

وی گفت: اوباما در مبارزه با داعش موفقیت چشمگیری نداشت زیرا با کشورهایی که در خط مقدم مبارزه با داعش بودند یعنی ایران و روسیه و سوریه همکاری نکرد. ترامپ اوباما را متهم کرد که با سیاست‌های غلط، موجب پیدایش داعش شد. اما ترامپ در روزهای اول کار، تحریم‌های جدید علیه ایران آغاز و همزمان طی یک مکالمه تلفنی با پادشاه عربستان در مورد همکاری استراتژیک دو کشور توافق کرد.

موسویان گفت: این سیاست کپی برداری از سیاست اوباما در مبارزه با داعش است. بی دلیل نیست که ترامپ در اولین اقدام ضد تروریستی خود، فرمان منع ورود مسلمانان هفت کشوری را داد که اتباعشان در هیچ یک از عملیات تروریستی در خاک آمریکا دست نداشته اند. متقابلا او از ذکر نام کشورهایی مثل عربستان که اتباعشان آمریکایی‌ها را کشته بودند، خودداری کرد.

این دیپلمات پیشین کشور چالش چهارم ترامپ را پرهیز مداخله نظامی آمریکا در منطقه عنوان کرد و افزود: ترامپ، دو رییس جمهور قبل از خود، بوش و اوباما را برای مداخله نظامی در عراق و افغانستان و لیبی و سوریه محکوم کرد. اما در روزهای آغازین کار خود، اعلام کرد که در مورد ایران "همه گزینه ها روی میز است" و اولین مداخله نظامی در یمن را مرتکب شد که به کشته شدن یک سرباز آمریکایی منجر شد. نگرانی‌ها از مداخله بیشتر نظامی آمریکا در یمن افزایش یافته است.

موسویان اسلام هراسی را پنجمین چالش مهم ترامپ برای مقابله با داعش دانست و گفت: ریشه‌کن کردن داعش بدون همکاری با جهان اسلام غیرممکن است. هرچه بیشتر ترامپ و کادر کلیدی او شعار "اسلام رادیکال" را بیشتر مطرح کنند، در جهان اسلام به عنوان اسلام هراس و افراد رادیکال ضدمسلمانان مشهورتر خواهند شد. او با صدور فرمان منع ورود اتباع هفت کشور، درحقیقت شش ملت مسلمان را به حمایت از تروریسم متهم و مجازات کرد. افکار عمومی جهان اسلام قبلا نسبت به آمریکا منفی بوده اما استراتژی ترامپ، موجب نفرت ملتهای اسلامی از آمریکا خواهد شد که دقیقا در راستای اهداف و منافع داعش و مانع همکاری‌های گسترده جهان اسلامی با آمریکا برای حذف داعش خواهد شد.

وی تصریح کرد: ترامپ برای یک مبارزه واقعی با داعش، باید این تناقضات آشکار رامرتفع کند درغیر این صورت قادر به ریشه‌کن کردن داعش نخواهد بود. ترامپ خواهد توانست ازخود میراث بزرگی به‌جای بگذارد اگر بتواند داعش را ریشه کن کند که این مهم نیازمند تعامل و همکاری با کشورهای درخط مقدم مبارزه با داعش است.
منبع: ایسنا
نظرات شما
پیشخوان